Biljättens strejk hotar hela USA:s ekonomi

NEW YORK.

Kostnaderna för strejken på biljätten General Motors stiger med mångmiljonbelopp för varje dag.

Analytiker varnar nu för effekterna, både för bolagets finanser och för den amerikanska ekonomin i stort.

Enligt fordonsanalytikern kostar strejken 82 miljoner dollar i potentiell vinst varje dag, motsvarande 770 miljoner kronor.
Enligt fordonsanalytikern kostar strejken 82 miljoner dollar i potentiell vinst varje dag, motsvarande 770 miljoner kronor.Foto:Jake May

Strejken på General Motors är nu inne på sin femte vecka, vilket har börjat sätta ordentliga avtryck på bolagets finanser. Enligt beräkningar från fordonsanalytikern Ryan Brinkman på JP Morgan kostar strejken 82 miljoner dollar i potentiell vinst varje dag, motsvarande 770 miljoner kronor. 

Analytiker varnar nu för att GM riskerar att få sänkt kreditbetyg. I kreditinstitutet Moody’s fall skulle det innebära att bolaget ges ”skräpstatus”, vilket skulle försämra dess villkor vid upplåning. 

”Ju längre det här pågår desto större är risken för att GM kommer tvingas till större eftergifter”, säger Olesya Zhovtanetska, chef för ränteanalys på Sun Life Investment Management, till Bloomberg.

”Det kommer innebära ytterligare finansiell påverkan förutom det som redan märks.” 

Totalt rör det sig om 48.000 medlemmar i fackföreningen United Auto Workers, UAW, som kräver bättre betalt, tryggare jobbvillkor och sjukvårdsförmåner. Samtliga 34 fabriker i USA hålls stängda, plus en i Kanada och en i Mexiko. Analytiker menar att GM redan passerat nivån där det inte längre kommer att gå att ta igen all förlorad produktion när strejken väl avslutas. 

Enligt en analys från konsultbolaget Anderson Economic Group i Michigan är omfattningen dock betydligt större. Man räknar med att strejken drabbat över 150.000 personer, mot bakgrund av dess påverkan på underleverantörer. Det gäller speciellt i Detroit-området, där GM har sitt hjärta – delstaten som även drabbades hårdast under bolagets konkurs 2009. 

”Det är inte som konkursen än. Men det som skedde då är en kuslig parallell till kraftmätningen vi ser i dag”, säger konsultbolagets vd Patrick Anderson till Detroit News. 

Han förutspår att delstatens ekonomi är på väg mot recession, och tillägger:

”Men är det något alla GM-chefer vet så är det att de inte kommer att få något nytt statligt räddningspaket.” 

Makroanalytiker förutspår att strejken även kommer att märkas i statistiken för den amerikanska ekonomin som helhet.

”Strejken på GM, i kombination med de fortsatta problemen på Boeing, innebär att statistiken för tillverkningsindustrin under kommande månader kommer att gå från dålig till förfärlig”, skriver Michael Pearce, USA-ekonom på Capital Economics, i ett kundbrev och syftar på Boeings stillastående flotta av 737 Max 8-plan. 

ISM för den amerikanska tillverkningsindustrin, som baseras på inköpschefers syn på affärsklimatet, noterade den lägsta nivån på över tio år i september.

Michael Pearce menar att även sysselsättningssiffrorna och konsumtionen kan påverkas, vilket kommer att pressa tillväxten under det fjärde kvartalet.

”Mot bakgrund av de många varslade som inte får betalt och de strejkande på GM som endast för 250 dollar per vecka i strejkersättning kommer vi att få se en nedgång för konsumtionen som kan hålla i sig under den viktiga julhandeln”, skriver han. 

UAW meddelade dock i helgen att ersättningen höjs till 275 dollar i veckan, motsvarande 2.500 kronor. Men det är ändå betydligt mindre än vad GM-arbetarna vanligen tjänar.

General Motors har också haft det tungt på börsen. Förutom strejken tycks investerare oroa sig för att bolaget tappar marknadsandelar i Kina. Under det tredje kvartalet minskade GM:s försäljning i Kina med 17,5 procent jämfört med samma period förra året. 

GM-aktien är ned 4,4 procent den senaste månaden, efter en viss återhämtning under den senaste veckan. Om två veckor redovisar bolaget det fullständiga resultatet för det tredje kvartalet.

Under helgen rapporterades vissa framsteg i strejkförhandlingarna. Att UAW samtidigt meddelade att man höjer strejkkompensationen tolkas dock som att fackföreningen förbereder sig på en utdragen konflikt.

”Vi har gjort klart att det inte finns någon jobbsäkerhet för oss när GM:s produkter som ska säljas i USA tillverkas i andra länder”, skrev Terry Dittes, vice ordförande för UAW, i ett brev till medlemmarna.

”Vi anser att fordon som GM säljer här ska tillverkas här. Vi förstår inte GM:s motstånd till detta.”

Under förra året meddelade General Motors att 15.000 jobb ska bort när bolaget stänger fem amerikanska fabriker – ett beslut som vd Mary Barra fick utstå hård kritik för från Vita huset. Sedan dess har hon låtit meddela att man kommer att investera 9 miljarder dollar, motsvarande 85 miljarder kronor, i den befintliga verksamheten i landet.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HeadlightAnnons

Full kontroll på projektportföljen

I takt med att företag växer och blir mer digitala ställs allt högre krav på de verktyg som används för att navigera bland olika projekt. Konsultbolaget Headlight stöttar verksamheter på digitaliseringsresan, vilket bland annat innebär just hjälp med att få ordning på projektportföljen. Med det kraftfulla verktyget Hansoft tar de sitt kunderbjudande till nya nivåer.

Headlight är ett konsultbolag inom IT och digitalisering och består i dagsläget av ett hundratal medarbetare. Utifrån de tre kompetensområdena verksamhetsutveckling, ledarskap och systemutveckling erbjuder de ett helhetskoncept för digitalisering genom att hjälpa sina kunder hela vägen, från strategi och ledning till utveckling och förvaltning.

– Vi börjar från scratch med en analys av organisationen och anpassar lösningen efter just deras verksamhet. Vi är erfarna inom såväl verksamhetsutveckling och projektledning samt har ett stort teknisk kunnande, och arbetar mot målet att få kunden att bli självgående med hjälp av den lösning vi erbjuder, säger Jörgen Lindholm, verksamhetsarkitekt och projektledare, Headlight.

Hansoft och partnerskapet med Perforce

Den digitaliseringsresa många bolag gör kräver effektiva verktyg för att få ordning på projektportföljen, något som tidigare saknats på marknaden.

– Det handlar om ett behov vi sett hos många kunder som hanterar flertalet projekt men inte har haft ett bra verktyg för att hålla koll på till exempel resurser och prioriteringar. Hansoft erbjuder en realtidsbild av projekten och visualiserar viktiga områden som resursbehov och kompetensområden man behöver framöver, säger Jörgen.

– Visualiseringsstödet är så bra att man kan agera proaktivt istället för reaktivt, vilket såklart är en ovärderlig funktion ur planeringssynpunkt, säger Kristian Liljesvan, affärsutvecklingschef, Headlight.

Headlight är sedan 2017 partner till det amerikanska bolaget Perforce som utvecklar Hansoft. Partnerskapet har varit mycket framgångsrikt och med sin stora kundbas har Headlight kommit att ha en stor påverkan på det fortsatta utvecklandet av verktyget.

– Vi är väldigt nöjda med vårt partnerskap med Headlight. Paketeringen av moden portföljhantering för agila program och team med Hansoft från Perforce levererar ökad produktivitet, transparens och innovation för affärsutmaningar kopplat till produktutveckling, säger Johan Karlsson, Hansoft produktägare, Perforce.

Single source of truth

Ett verktyg som erbjuder realtidsuppdateringar är otroligt värdefullt för projektportfölj-styrning. Man kan uttrycka det som single source of truth vilket innebär att det man ser, är det som gäller. Användaren behöver inte oroa sig för eftersläpningar eller inaktuell information, utan kan tryggt förlita sig på att projektportföljen är uppdaterad och under kontroll. 

– De positiva effekterna av att ha koll på sin projektportfölj med ett verktyg man kan lita på ska inte underskattas, avslutar Kristian.

Fakta

Headlight är ett konsultbolag som utvecklar verksamheter med hjälp av IT, genom engagerade specia-lister och lösningar. Vi erbjuder ett helhetskoncept för digitalisering genom att hjälpa våra kunder hela vägen, från strategi och ledning till utveckling och förvaltning. Headlight har ca 100 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge och Västerås.

Läs mer på www.headlight.se

Mer från Headlight

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Headlight och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?