1515
Annons

Biljättens ovanliga uppdrag – samarbetar med grekiska regeringen

Volkswagen har fått ett ovanligt uppdrag: att förse en hel ö med elektriska fordon. Det handlar om över 1.000 el-scootrar och bilar som ska ersätta samtliga befintliga fordon.

En helt eldriven flotta av fordon ska ersätta den befintliga på den grekiska ön Astypalea. Projektet löper på sex år och är ett samarbete mellan Volkswagen och grekiska staten.
En helt eldriven flotta av fordon ska ersätta den befintliga på den grekiska ön Astypalea. Projektet löper på sex år och är ett samarbete mellan Volkswagen och grekiska staten.Foto:Petros Giannakouris
En helt eldriven flotta av fordon ska ersätta den befintliga på den grekiska ön Astypalea. Projektet löper på sex år och är ett samarbete mellan Volkswagen och grekiska staten.
En helt eldriven flotta av fordon ska ersätta den befintliga på den grekiska ön Astypalea. Projektet löper på sex år och är ett samarbete mellan Volkswagen och grekiska staten.Foto:Petros Giannakouris

Platsen för ”experimentet” är den grekiska ön Astypalea, som i resemagasin emellanåt benämns som övärldens ändhållplats. Det är en liten ö på cirka 100 kvadratkilometer och med en befolkning på omkring 1.300 personer som ligger några mil västerut från den mer namnkunniga ön Kos. Här har den tyska bilkoncernen Volkswagen Group fått uppdraget att upprätta ett modernt och klimatneutralt mobilitetssystem – helt från grunden. 

Avtalet undertecknades på onsdagen i den grekiska huvudstaden Aten av Greklands biträdande utrikesminister Konstantinos Fragogiannis och Volkswagens vd Herbert Diess. 

”Idag är en fantastisk dag för Astypalea, Dodekanesos-regionen, Egeiska havet och hela Grekland. Idag visar Grekland att landet är redo att göra banbrytande, innovativa investeringar som tar samhället till en ny nivå av uppkoppling, smart hållbarhet och användarvänlighet”, säger Konstantinos Fragogiannis i en kommentar.

Cirka 1.500 fossildrivna bilar ska ersättas med allt från elektriska el-scootrar från SEAT till Volkswagens egna ID.3 och nya el-suven ID.4. Hur fördelningen mellan de olika fordonen kommer se ut är oklart ”då allt är beroende av de val öns invånare gör”, enligt Volkswagen.

”Invånarna kommer att erbjudas mycket attraktiva priser från den grekiska importören och – efter köpet – stöd från den grekiska regeringen, både när det gäller inköp och privata laddplatser. Det handlar också om erbjudanden kring inbyten av befintliga bilar samt skrotningspremier om det inte är aktuellt med inbyte. Syftet är att erbjudandena ska vara så attraktiva så att öns invånare ska ha möjlighet att göra dessa skiften”, säger Volkswagens kommunikationschef Marcus Thomasfolk till Di och fortsätter:

”Invånarna har involverats i projektet i förväg och de erbjudanden de kommer att få är så pass attraktiva att man tror att det kommer att bli en väldigt stor uppslutning. Men det är fortfarande helt frivilligt att delta”.

Foto:VW

Men det är inte enbart öns boende som ska förses med mobilitet utan också de 72.000 turister som årligen besöker ön. Här ska olika sorters delad mobilitet lösa förflyttningsbehovet. Det handlar om el-scootrar, cyklar och bilar. 

Transportfordon från lokala företag liksom nyttofordon på ön, såsom polis och räddningstjänst, kommer också att elektrifieras. 

Detta ska kombineras med en tät laddningsinfrastruktur som drivs av förnybar el från sol och vind. 230 privata och flera offentliga laddpunkter ska finnas på plats när infrastrukturen är fullt utbyggd.

”Klimatneutral mobilitet för alla är vårt långsiktiga mål. Projektet på Astypalea innebär en möjlighet för oss att förverkliga den visionen redan idag”, säger Herbert Diess, vd för Volkswagen-koncernen, i ett pressmeddelande.

Volkswagens ID.3 är en av modellerna som ska finnas på ön.
Volkswagens ID.3 är en av modellerna som ska finnas på ön.Foto:Volkswagen AG, Pressbilder

 


Innehåll från Sluta GrävAnnons

Så driver markskruven från Sluta Gräv på hållbarhetsarbetet inom bygg- och energisektorn

Markskruvar kan ofta ersätta betongplintar och betongfundament inom byggsektorn. Resultatet är kraftigt minskade utsläpp av koldioxid genom en byggnads livscykel.

– Det här är en teknik som är disruptiv och som helt kommer att förändra synen på hur vi bygger hus och andra konstruktioner, säger Richard Alm, vd på företaget Sluta Gräv.

Solcellsparker har nu börjat uppföras med markskruv som fundament för att ytterligare öka hållbarheten i projektet.

Cirka 40 procent av världens koldioxidutsläpp kommer från byggnader, varav 80 procent kommer från själva byggtillfället. Behovet av ett markfundament som bidrar till minskad klimatpåverkan vid byggnation av exempelvis bullerplank, solcellsanläggningar på mark, Attefallshus och trädäck är därför stort.

Företaget Sluta Gräv har utvecklat en teknik där stora skruvar kan ersätta betongplintarna till en grund, genom att skruvas ner på tillräckligt stort djup. Ovanpå skruvarna byggs konstruktionen.

Förutom att hållfastheten och stabiliteten blir större, krävs betydligt mindre naturresurser och energi, samtidigt som det går mycket fortare och allt detta till ett betydligt lägre pris.

– Det här är ett teknikskifte. Vi brukar jämföra med hur man tidigare spikade gipsskivor och altantrall men nu istället skruvar dessa. Man har grävt plintar sedan stenåldern och nu finns en ny teknik som är bättre och billigare, säger Richard Alm.

En markskruv sänker koldioxidutsläppen med 60 procent i jämförelse med en betongplint.

Skruven från Sluta Gräv är gjord av stål

Själva skruven är tillverkad av vanligt, galvaniserat stål och finns i olika modeller beroende på vad de skall användas till samt vilka jordförhållanden som råder.

Skruven kan återanvändas flera gånger, till exempel när man river ett hus. Den dag skruven blir för sliten kan metallen återvinnas.

– Det är ett enormt steg jämfört med betongplintar. Cement återanvänds inte. Varje gång man ska bygga nytt på betongplintar, måste man ta till nya resurser från ett kalkbrott till cementen för att skapa betongen. Då är det mycket mer hållbart att använda våra markskruvar, säger han.

Utbyggnaden av förnyelsebara energikällor i Sverige går nu snabbt, bland annat i form av solcellsparker som uppförs på stora landarealer.

– Vi jobbar väldigt mycket med solcellsparker genom flera av de största svenska solcellsföretagen. För detta ändamål är markskruven idealisk då den bidrar till ökad hållbarhet och minskade utsläpp och minskad resursallokering för hela projektet, säger Richard Alm.

Om 10–15 år spår Sluta Gräv att markskruven är en ursprungsprodukt. Den

har en tydlig hållbar miljöprofil, hög skalbarhet och möter byggmarknadens, och privatpersonens, högt ställda krav på en produkt som bidrar till ökad produktivitet, är kostnadseffektiv och hållbar.

Elisabeth Lodin är PR & Kommunikationsansvarig på Sluta Gräv.

– Vi ser en byggbransch som är inne i ett stort paradigmskifte där byggföretag, om de inte har en miljöklassificerad produkt, blir bortsållade på en gång i en upphandling. Därför är det viktigt att alla aktörer tar ansvar och ställer om till ett mer hållbart och miljömässigt byggande. Vår markskruv är en del av det, avslutar hon.

Om Sluta Gräv
Sluta Gräv är Sveriges största leverantör av kostnadseffektiv markförankring via markskruvar. Sluta Grävs egenutvecklade markskruv är en modern och kostnadseffektiv markförankring som snabbt och hållbart skapar ett stabilt markfundament för stora och små byggprojekt.

Företaget är baserat i Helsingborg, och har 130 partners som är auktoriserade montörer av Sluta Grävs markskruv.

Läs mer på www.slutagrav.se

Mer från Sluta Gräv

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sluta Gräv och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?