1515

Biljättens ovanliga uppdrag – samarbetar med grekiska regeringen

Volkswagen har fått ett ovanligt uppdrag: att förse en hel ö med elektriska fordon. Det handlar om över 1.000 el-scootrar och bilar som ska ersätta samtliga befintliga fordon.

En helt eldriven flotta av fordon ska ersätta den befintliga på den grekiska ön Astypalea. Projektet löper på sex år och är ett samarbete mellan Volkswagen och grekiska staten.
En helt eldriven flotta av fordon ska ersätta den befintliga på den grekiska ön Astypalea. Projektet löper på sex år och är ett samarbete mellan Volkswagen och grekiska staten.Foto:Petros Giannakouris
En helt eldriven flotta av fordon ska ersätta den befintliga på den grekiska ön Astypalea. Projektet löper på sex år och är ett samarbete mellan Volkswagen och grekiska staten.
En helt eldriven flotta av fordon ska ersätta den befintliga på den grekiska ön Astypalea. Projektet löper på sex år och är ett samarbete mellan Volkswagen och grekiska staten.Foto:Petros Giannakouris

Platsen för ”experimentet” är den grekiska ön Astypalea, som i resemagasin emellanåt benämns som övärldens ändhållplats. Det är en liten ö på cirka 100 kvadratkilometer och med en befolkning på omkring 1.300 personer som ligger några mil västerut från den mer namnkunniga ön Kos. Här har den tyska bilkoncernen Volkswagen Group fått uppdraget att upprätta ett modernt och klimatneutralt mobilitetssystem – helt från grunden. 

Avtalet undertecknades på onsdagen i den grekiska huvudstaden Aten av Greklands biträdande utrikesminister Konstantinos Fragogiannis och Volkswagens vd Herbert Diess. 

”Idag är en fantastisk dag för Astypalea, Dodekanesos-regionen, Egeiska havet och hela Grekland. Idag visar Grekland att landet är redo att göra banbrytande, innovativa investeringar som tar samhället till en ny nivå av uppkoppling, smart hållbarhet och användarvänlighet”, säger Konstantinos Fragogiannis i en kommentar.

Cirka 1.500 fossildrivna bilar ska ersättas med allt från elektriska el-scootrar från SEAT till Volkswagens egna ID.3 och nya el-suven ID.4. Hur fördelningen mellan de olika fordonen kommer se ut är oklart ”då allt är beroende av de val öns invånare gör”, enligt Volkswagen.

”Invånarna kommer att erbjudas mycket attraktiva priser från den grekiska importören och – efter köpet – stöd från den grekiska regeringen, både när det gäller inköp och privata laddplatser. Det handlar också om erbjudanden kring inbyten av befintliga bilar samt skrotningspremier om det inte är aktuellt med inbyte. Syftet är att erbjudandena ska vara så attraktiva så att öns invånare ska ha möjlighet att göra dessa skiften”, säger Volkswagens kommunikationschef Marcus Thomasfolk till Di och fortsätter:

”Invånarna har involverats i projektet i förväg och de erbjudanden de kommer att få är så pass attraktiva att man tror att det kommer att bli en väldigt stor uppslutning. Men det är fortfarande helt frivilligt att delta”.

Foto:VW

Men det är inte enbart öns boende som ska förses med mobilitet utan också de 72.000 turister som årligen besöker ön. Här ska olika sorters delad mobilitet lösa förflyttningsbehovet. Det handlar om el-scootrar, cyklar och bilar. 

Transportfordon från lokala företag liksom nyttofordon på ön, såsom polis och räddningstjänst, kommer också att elektrifieras. 

Detta ska kombineras med en tät laddningsinfrastruktur som drivs av förnybar el från sol och vind. 230 privata och flera offentliga laddpunkter ska finnas på plats när infrastrukturen är fullt utbyggd.

”Klimatneutral mobilitet för alla är vårt långsiktiga mål. Projektet på Astypalea innebär en möjlighet för oss att förverkliga den visionen redan idag”, säger Herbert Diess, vd för Volkswagen-koncernen, i ett pressmeddelande.

Volkswagens ID.3 är en av modellerna som ska finnas på ön.
Volkswagens ID.3 är en av modellerna som ska finnas på ön.Foto:Volkswagen AG, Pressbilder

 


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Så ska bostadsföretaget nå tuffa klimatmålet

En klimatneutral verksamhet – redan år 2030. Klimatmålet som Ikano Bostad satt upp är tufft men fullständigt nödvändigt, menar hållbarhetsstrategen Stina Viktorsson. 

– Om vi inte gör det här har vi ingen framtid som företag. Men vi klarar det inte själva utan behöver kroka arm med hela branschen. 

Vid kanten av Limhams kalkbrott i Malmö växer Elinegård fram – läs allt om områdesutvecklingen 

Inspirationen kommer från många håll; forskning, Agenda 2030, klimatrörelsen och Malmö. Staden vill bli först i Sverige med att bli klimatneutral och det ska man vara just 2030. Som en del i arbetet för att nå dit startades 2018 projektet LFM30. 

– Lokal Färdplan Malmö är ett initiativ som samlar bygg- och anläggningsbranschen i staden med målet att den ska vara klimatneutral till år 2030. Det har varit otroligt inspirerande att samarbeta med andra aktörer och framförallt att se vilka resultat det kan ge när vi jobbar tillsammans. Så vi beslöt oss helt enkelt för att vi vill nå samma mål för vår verksamhet, fast på en nationell nivå, säger Stina Viktorsson, hållbarhetsstrateg på Ikano Bostad. 

Stina Viktorsson, hållbarhetsstrateg på Ikano Bostad.
Stina Viktorsson, hållbarhetsstrateg på Ikano Bostad.

Fyra områden identifierade

Processerna för att nå målet initierades 2019 och jobbet går, av nödvändighet, snabbt. 

– Arbetet kommer att innebära att vi jobbar på helt nya sätt, bland annat med en  hög grad av samarbete med andra aktörer och ”learning by doing” i dess mest konkreta form. Vi vet att vi vill och måste göra det här men hur vi ska göra det får vi ta reda på längs vägen, säger Stina.

Material, energi, transporter och avfall har identifierats som de områden med störst klimatpåverkan i verksamheten. Som ett första steg har klimatberäkningar införts för alla nya projekt. Beräkningen ligger till grund för arbetet med att minska klimatpåverkan genom att ändra hur man utformar nya bostäder och vilka material som används när man bygger.

– Att bygga nytt är en klimatbelastande process, det går inte att komma ifrån. Men genom att till exempel titta på nya material, minska spillet, använda energin smartare och använda mer miljövänliga transporter kan klimatpåverkan definitivt minskas. 

Pilotprojekt med småhus

Ett exempel på hur man som organisation lär längs vägen är det pilotprojekt som inletts i Elinegård utanför Malmö.  

– Innan 2025 ska vi byggstarta våra första helt klimatneutrala småhus. Men som ett led i att lära oss mer innan dess så har vi nu dragit igång ett projekt där målet är att minska klimatpåverkan från småhusen med 30 procent. Det blir en viktig möjlighet att testa nya kunskaper i praktiken, säger Stina. 

Stina Viktorsson understryker också, igen, vikten av samarbete för att det ska finnas en chans att nå klimatneutralitet 2030. 

– Det här är ingenting som vi kan klara på egen hand. Vi behöver dela erfarenheter och kunskap med andra och hitta nya sätt att arbeta tillsammans på, med allt från leverantörer och kollegor till kommuner. Vi måste helt enkelt kroka arm allihop för att få till den här förflyttningen. 

Att minska sin klimatpåverkan är en av Ikano Bostad viktigaste frågor att arbeta med framåt 

 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?