Annons

Biljätten storsatsar på flygande bilar: ”Efterfrågan kommer explodera”

Sydkoreas största biltillverkare Hyundai storsatsar på flygande bilar. Planen är att ha en rad olika modeller i luften redan 2028. 

Hyundai flygande konceptbil S-A1 visades upp på CES-mässan i Las Vegas i början av året. Nu har bolaget planer på flera modeller.
Hyundai flygande konceptbil S-A1 visades upp på CES-mässan i Las Vegas i början av året. Nu har bolaget planer på flera modeller.Foto:John Locher

Idén om ett billiknande flygande transportmedel har florerat i årtionden. Men det är egentligen först under de senaste åren som rätt teknik funnits på plats. Genombrottet kom med litiumjonbatteriet. Detta i kombination med ultralätta kompositmaterial och avancerade elmotorer gör det möjligt att bygga fordon som kan färdas tillräckligt långa sträckor för att göra dem intressanta bör både taxibolag och för privatpersoner.

Ett bolag som satsar stort
på att lämna marken är sydkoreanska Hyundai, som är i full färd med att ta fram flera modeller av sin flygande bil. På listan står ett antal modeller som är tänkta att användas inom storstadsområden med en kapacitet upp till fem-sex passagerare samt en större modell som ska flyga mellan städer, rapporterar Bloomberg News.

”Människor som alltid fastnar i trafiken kommer att inse hur bekvämt det är att färdas med ett luftburet fordon. Det är då vi kommer få se efterfrågan explodera”, säger Jaiwon Shin, chef för Hyundais stadsflygningsenhet, i en intervju.

Vissa av modellerna kan vara klara redan 2023, men Hyundai siktar in sig på 2028, då de räknar med att rätt infrastruktur finns på plats. Men det finns många frågor att besvara för både industrin och tillsynsmyndigheter till dess. Vilken typ av pilotlicens krävs? Hur ska man garantera säkerheten, och minimera olyckor? Hur säkrar man att fordonen inte stör befintlig flyg- och helikoptertrafik.

Hyundai presenterade sitt flygbilskoncept för första gången på CES-mässan i Las Vegas tidigare i år, där biltillverkaren visade upp prototypen av sin flygande bil, S-A1, i full skala, som de utvecklat tillsammans med Uber Elevate.

Fordonet landar och startar vertikalt och uppges ha en hastighet på närmare 300 kilometer i timmen och en räckvidd på 96 kilometer.  Enligt Hyundai ska man inledningsvis ha en pilot vid spakarna, men tanken är att fordonen på sikt ska flyga helt autonomt.

Marknaden spås bli enorm. Analytiker på Morgan Stanley har räknat lite på hur enorm. Deras mest hausseartade uppskattning är att industrin fram till 2040 kan komma att omsätta 2.900 miljarder dollar, det är 25.000 miljarder svenska kronor – fem gånger Sveriges BNP 2019.

Morgan Stanleys något mindre optimistiska gissning landar på 615 miljarder dollar, motsvarande nästan 5.500 miljarder kronor. 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera