Annons

Biljätten miljardladdar för elbilslansering

Nästa år lanseras Fiat 500 som fullskalig elbil i Sverige. Modellen är först ut i den mångmiljardinvestering i el- och hybridbilar som Fiat Chrysler nu gör, berättar Sverigechefen för FCA i det senaste avsnittet av DiTV Motor.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Förra året slog Fiat Chrysler försäljningsrekord i Sverige för samtliga av sina varumärken på en i övrigt nedåtgående marknad. Framförallt ökar intresset för modellen Fiat 500 som gjorde sin bästa försäljning någonsin både i Sverige och i Europa, trots att modellen lanserades för nästan tolv år sedan. 

Nästa år kommer 500-modellen ut som elbil på svenska marknaden – en investering som kostat koncernen motsvarande 7 miljarder kronor. Men detta är bara en bråkdel av de investeringar som koncernen gör just nu för att vidareutveckla sina produkter och stärka sin position i elbilssegmentet, säger Sverigechefen Francesco Vanni.

”Den här investeringen i Mirafirori-fabriken i Turin är en del av vår globala satsning på 45 miljarder euro. Vår ambition är att lansera 30 nya bilmodeller till och med 2022 med elektrifierade lösningar”, säger han i DiTV Motor. 

Vad tror du om Fiat Chryslers möjligheter att konkurrera med andra bilmärken i elbilssegmentet?
”Jag tror att vi är redo nu. Vi har en modern plan redo för framtiden. Förutom Fiat 500 kommer vi också lansera den nya plug-in hybriden för Jeep Compass och Renegade och en helt eldriven Ducato för lätta transportfordon.”

I programmet DiTV Motor beskriver Sverigechefen även den stora besvikelse som koncernen kände när den planerade fusionen mellan Fiat Chrysler och franska Renault föll i juni i år. Ett avtal som skulle ha resulterat i världens tredje största biltillverkare, efter Volkswagen och Toyota. 

Enligt uppgifter till Bloomberg har koncernen hållit samtal med PSA group som tillverkar Peugeot, men hur utsikterna ser ut för framtida partnerskap vill Francesco Vanni inte kommentera.

I det nya avsnittet av DiTV Motor träffar vi även den svenska utvecklingschefen för det kinesiska elbilsmärket Nio som siktar på att bli ”Kinas Tesla” och pratar med Toyota om varför så få tillverkare satsar på vätgasbilar. 

Dessutom testkör Carl-Johan Lejland nya Volvo S60 som för första gången byggts på amerikansk mark. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Advokatfirman WåhlinAnnons

Advokatfirman Wåhlin erbjuder heltäckande och situationsanpassad affärsjuridisk rådgivning

Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.
Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.

Anrika Advokatfirman Wåhlin har fokuserat på affärsjuridik sedan 1964, vilket har resulterat i en byrå med en unik bredd i sin kompetens. I kombination med ett kreativt och dynamiskt arbetssätt, gör detta Wåhlin till en skicklig och heltäckande affärsjuridisk rådgivare.

Wåhlin skiljer sig från konkurrenterna på mer än ett sätt; förutom att byrån har en stark kultur med nära koppling till klienterna, präglas verksamheten också av stor tilltro till medarbetarna som utgörs av i princip lika många kvinnor som män. Kvinnorna återfinns även bland delägarna och i byråns styrelse. För partnern Fredrika Hörlin är detta en avgörande faktor i byråns framgång. 

– Eftersom vi har full tillit till hela vår personal, har var och en av oss – även vi delägare – insikt i uppdragen och direktkontakt med beslutsfattarna hos våra klienter. För att kunna leverera rätt råd i rätt tid är vi kreativa, professionella och situationsanpassade.

Flexibelt angreppssätt en tillgång

Byråns flexibla angreppssätt är en stor tillgång i den ofta föränderliga affärsjuridiken och utgör också en viktig resurs i vad gäller att stötta klienter under olika utvecklingsprocesser. Jonas Holmstedt, byråns Managing partner, ansvarar för Wåhlins engagemang i Interlaw, ett internationellt nätverk av oberoende advokatbyråer. Han betonar att metodiken också har varit mycket värdefull under den rådande pandemin.

– Andreas Magnusson som ansluter till byrån som delägare den 1 september, betonar vikten av omvärldsanalys. I framtiden kommer vi att se på historien i termer av före och efter Covid-19. Därför är det en utveckling vi följer noga för att snabbt kunna hantera nya omständigheter; situationen kan visa sig vara en utmaning för många ägarledda bolag.  Som affärsjurister utgör vi en omfattande del av ledningens och ägarnas omvärldsbevakning både vad gäller juridiska och branschspecifika frågor.

Ger stöd i komplexa frågor

Den rådande situationen har ställt höga krav på digitaliserade arbetssätt och rutiner, men Wåhlin har stått väl rustat för att både själv möta de förändrade förutsättningarna och för att vara en komplett rådgivare kring de nya villkor som pandemin har medfört. I kriser ökar tvisterna och byrån har ett stort team som arbetar med tvistefrågor, särskilt inom det entreprenadrättsliga området.

– Genom att Wåhlin lyckats skapa en arbetsmiljö med balans mellan trivsel och lönsamhet har vi kunnat handplocka medarbetare med unik kompetens. Detta är vår största styrka, avslutar Managing partner Jonas Holmstedt.

Läs mer om Advokatbyrån Wåhlin här www.wahlinlaw.se  

FAKTA OM ADVOKATBYRÅN WÅHLIN

Wåhlin är en affärsjuridisk advokatbyrå som etablerades i Göteborg 1964. För att kunna erbjuda rätt kunskap till våra klienter har vi medarbetare olika specialkompetenser och vårt team  varierar från case till case. Byrån har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Helsingborg, och utmärker sig bland annat genom sitt starka jämställdhetsarbete. 

 

Mer från Advokatfirman Wåhlin

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Advokatfirman Wåhlin och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?