”Biljättarnas mardröm är att bli skaltillverkare”

Utvecklingen mot uppkopplade självkörande fordon – och nya mobilitetstjänster – har dragit undan mattan för biljättarna. Många letar efter räddningen i ett samarbete med techbolagen. ”Biljättarnas mardröm är att de blir skaltillverkare medan andra tjänar pengar på de tjänster som skalet utför”, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau. 

Vilken roll kommer biltillverkarna spela i framtiden?
Vilken roll kommer biltillverkarna spela i framtiden?Foto:Mostphotos

Digitala system har funnits i våra bilar i många år, exempelvis i underhållningssystem, GPS:er och färddatorer. Samtidigt är det först nu den egentliga revolutionen sker inom digital fordonsteknik. Bilarna blir mer uppkopplade med pekskärmar, appar och digitala tjänster, och avancerade assistanssystem blir vanligare. 

Men för att nå upp till den höga tekniknivån krävs ibland en kompetens som många av biltillverkarna själva inte sitter på i dag.  Det är därför vi ser hur techbolagen flyttar fram positionerna i bilvärlden. 

Tesla är ett av få exempel på en fordonstillverkare som själv utvecklar både mjukvara och hårdvara, från operativsystem och infotainment till assistanssystem och batterier. De tillverkar också själva fordonet. För att kunna mäta sig med tech-tunga Tesla måste de traditionella biltillverkarna ta in kompetens från andra bolag. 

Några färska exempel: Apple sitter i samtal med sydkoreanska Hyundai. Teknikleverantören Foxconn, som bland annat tillverkar Iphone åt Apple, har ingått avtal med kinesiska elbilsuppstickaren Byton. Googles kinesiska motsvarighet, Baidu, ger sig in i bilindustrin via partnerskap med Volvos ägare Geely. Microsoft hänger med GM:s enhet för självkörande bilar, Cruise. Andra kinesiska teknikbolag som har satt ner en fot i bilutrymmet är Alibaba, Tencent och Huawei. 

”En del av detta handlar om hur man ska klara av att elektrifiera och automatisera. Det är förknippat med stora kostnader. Det är också tydligt att biltillverkarna är ute och famlar i mörkret i en annan fråga. Man vet inte hur människor kommer att konsumera bil i framtiden – i vilken mån folk kommer att vilja äga den”, säger Engellau och fortsätter:

”I och med elektrifieringen försvinner mellan 30-40 procent av mervärdet på eftermarknaden vad gäller de rörliga delarna i form av byten och service. Biltillverkarna vill i stället säkra upp det tappet med att bli tjänsteleverantörer. Man vill tjäna pengar på finansiering, service, underhåll och att människor betalar för själva tillgängligheten. Att inleda samarbete med techbolagen är ett sätt att säkerställa att man får vara med där. Biljättarnas mardröm är att de blir skaltillverkarna - samtidigt som andra tjänar pengar på tjänsterna som skalet utför”, säger Hampus Engellau.

Men varför vill techbolagen in i bilbranschen? Vad har de att tjäna på det?
”Jokern som biltillverkarna sitter på är att de har möjlighet att kontrollera och äga den data som bilarna samlar in kring sina användare. Den datan är teknikbolagen otroligt intresserade av. Men jag skulle vara stressad som biltillverkare när bolag som Apple vill in på deras marknad. Apple tar ett tydligt grepp om att äga konsumenten och samla in data om var du befinner dig vid olika tidpunkter, data som de sedan kan sälja vidare. Det är det som är grejen.”

Vilka kommer att gå vinnande ur denna transformation?
”Svårt att säga men jag är säker på att Android och iOS kommer att bli en del av detta. Även telekomoperatörer kommer att spela en viktig roll. De biltillverkare som lyckas vakta den data de äger och förstå hur användarbeteendet kommer att se ut vad gäller ägande, leasing, bilpooler, prenumerationer och robottaxiverksamhet kommer att vara framgångsrika. Varumärket kommer också att fortsätta att spela en stor roll för många konsumenter. Men det kanske kommer krävas andra metoder för att positionera sig.”

 

 

 

 

 

 

 

 


Innehåll från RiksbyggenAnnons

Gå på lägenhetsvisning från soffan – med hjälp av en robot

Nu behöver du inte längre gå hemifrån för att gå på lägenhetsvisning. 

Riksbyggen är först i Sverige med att introducera visningsrobotar – som du enkelt kan styra från din mobil eller dator. 

Läs mer om att bo i en Riksbyggenlägenhet och sök bostäder över hela Sverige 

När pandemin bröt ut i våras ställde Riksbyggen snabbt om till privata och digitala visningar. Samtidigt funderade Mathias Sandberg, regional marknads- och försäljningschef, och hans team, på hur de skulle kunna ta utvecklingen ett steg längre. Det var då idén till visningsrobotar föddes. 

– Vi hittade en amerikansk robottillverkare och efter att ha teststyrt en robot i deras lokaler i Los Angeles från vårt kontor i Hammarby sjöstad, visste vi att vi hade hittat det vi letade efter. 

Styr visningen hemifrån 

Robotarna levererades i höstas och har varit på plats, redo för visning av Brf Åsikten Södra i Uppsala, sedan slutet av november. Tack vare visningsrobotarna kan Riksbyggen erbjuda mer än bara stillbilder eller videostreaming. 

– Du kan själv gå in och styra robotarna hemifrån soffan, eller från var du än befinner dig, och hänga kvar lite extra om det är något du vill titta på mer i detalj. Du kan också komma tillbaka en annan tid för att exempelvis se hur lägenheten ser ut i kvällssolen eller hur skuggorna faller. På så sätt finns det fördelar, som inte det traditionella sättet att visa lägenheter på plats har.

Mathias Sandberg, regional marknads- och försäljningschef
Mathias Sandberg, regional marknads- och försäljningschef

Högt tryck

Det har varit högt tryck för att köra visningsrobotarna ända sedan starten, vilket Mathias Sandberg tror dels beror på att det finns ett stort intresse för bostadsprojektet i sig, och dels för att många är nyfikna på den nya tekniken. 

– Kampanjen har lockat många teknikintresserade som tycker att det är kul att ett traditionellt bostadsföretag går i bräschen för nyttjande av den här typen av lösningar på ett lite nytänkande sätt. 

Ett bra komplement 

Riksbyggen kommer att fortsätta med visningsrobotarna även efter pandemin är över och använda dem i andra projekt. 

– Pandemin har förändrat sättet vi arbetar på och hur vi presenterar våra produkter. Kunderna har idag vant sig vid att få mer information än tidigare, och att kunna gå på en robotvisning blir ett bra komplement till en vanlig visning. 

Läs mer och boka robotvisning 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?