1515
Annons

Bilfirman hämtade flyktingar vid gränsen

När kriget i Ukraina bröt ut var det många som hade svårt att fokusera på jobbet. Bilfirman Riddermark samlade ihop några minibussar och körde ned till Ukrainas gräns och hämtade flyktingar. 

”Vi ska ned igen”, säger företagets vd Alexander Riddermark. 

Alexander Riddermark, vd Riddermark Bil
Alexander Riddermark, vd Riddermark Bil

Under de första dagarna av Ukrainakriget hade ledningsgruppen i Riddermark Bil, en av Sveriges största försäljare av begagnade bilar, ledningsgruppsmöte. Men det var svårt att prata om strategier och vinstmål när städer i Ukraina stod i brand. 

”Vi hade budgetmöte med ledningsgruppen. Det kändes svårt att fokusera siffror när vi såg vad som hände. Det var många av oss som bara mådde dåligt av allt det här. Då bestämde vi oss för att göra något”, säger Alexander Riddermark. 

Tillsammans med dotterbolaget Zäkra tog tio minibussar sikte mot gränsen mellan Ukraina och Polen. Minibussarna var fullastade med förnödenheter som mat och hygienartiklar. 

”Vi tog de bussar vi kunde skrapa ihop och samlade ett gäng och gjorde en plan utan att egentligen veta vad vi skulle planera för”, säger Alexander Riddermark.

Minibussarna tog sikte på gränsövergången som ligger närmast Lviv i västra Ukraina, en väg där många flyktingar kommer. På plats i Polen möttes gruppen från Sverige av krigets följder och realiteter.

Vid gränsen köade hundratusentals människor, det kan ta två dygn för de ukrainska flyktingarna att passera gränsstationen. Alexander Riddermark är tagen av upplevelserna i östra Polen. 

”Det är enorma mängder människor. Vi besökte en liten gympasal och det var säkert 600 människor där. Några sover, barnen leker kull, föräldrarna ser sammanbitna ut. Många barn håller sig nära sina föräldrar hela tiden”, berättar han. 

När Di når Alexander Riddermark sitter han bakom ratten i en av minibussarna, på E4 mellan Norrköping och Stockholm. I Polen fylldes fordonen med flyktingar med kopplingar till Sverige. Omkring 70 personer har åkt med gänget från den svenska bilfirman.

”Det är många tragiska öden som vi har sett därnere. Men det är också fantastiskt att vi har kunnat hjälpa de här personerna. Några av dem har vi redan släppt av hos släktingar och vänner”, säger Alexander Riddermark. 

Han är imponerad över det arbete som görs i Polen, av myndigheter och frivilliga. 

”Polen vill verkligen hjälpa till och samarbeta, alla gör ett handtag. Men det är tufft, för det är otroligt många människor som kommer. Man bussar vidare människor till släktingar och vänner i städer som Warszawa och Krakow.”

Trots krig, oro och umbäranden upplevde de glädjeämnen under resan. När minibussarna stannade i Gdynia för att äta middag i väntan på färjan till Sverige visade det sig att en kvinna i gruppen fyllde år. 

”Vi beställde in champagne och skålade och sjöng. Det var ganska skönt, det var som ett litet break i all den här misären”, säger Alexander Riddermark. 

Han och kollegerna på Riddermark Bil vill tillbaka till gränsen mellan Polen och Ukraina. Behovet av medicinska förnödenheter som tryckförband är stort. 

”Vi måste hem och reflektera lite över hur vi gör det bättre nästa gång. För vi ska ned igen”, säger Alexander Riddermark. 


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?