Annons

Bilen skyddas av politiker – men körsträckorna måste minska

MOBILITY INSIGHTS Kommun- och regionstyrelseordföranden i landet vill att mer resor sker med cykel och kollektivtrafik – men många står också upp för fortsatt bilåkande. Experter menar att bilen har en fortsatt viktig roll framöver, men det finns tecken på att körsträckorna kan behöva minska för att klimatmålen ska nås.

– Det beror på vad vi menar med att Sverige vill vara ett föregångsland i klimatomställningen, säger Karin Brundell-Freij, senior transportexpert på WSP.

Foto:Peter van der Meul

Andelen resor med cykel, gång och annan mikromobilitet behöver öka, liksom andelen resor med kollektivtrafik. Det menar en klar majoritet av kommunstyrelseordföranden (KSO) och regionstyrelseordföranden (RSO) runtom i landet, enligt en enkät som Dagens Industri har gjort med Dagens Samhälle och Aktuell Hållbarhet.

Inställningen att andra trafikslag än bilen ska öka som andel av transporterna är inte bara en storstadsfråga. Enkäten visar på en förhållandevis jämn fördelning av svaren mellan kommuner och regioner av olika slag, från glesbygd till storstad och pendlingsorter.

Men samtidigt anser en betydande del av KSO:erna och RSO:erna att minskad biltrafik inte är en förutsättning för att få ner transporternas koldioxidutsläpp i linje med nationella miljömål.

Matematiken kring summan av transportslagen tycks inte gå ihop.

”Man har en känsla av att det är så. Även hos många KSO:er och RSO:er verkar det vara svårt att förstå att cykeln inte kan betyda ett smack för klimatutsläppen om det inte sker på bekostnad av biltrafiken”, säger Karin Brundell-Freij, senior transportexpert på WSP och adjungerad professor vid Lunds universitet.

 

Hon menar ändå att bilen kommer fortsätta spela en viktig roll i framtiden och att det därför är en avgörande fråga med avfossilisering av biltransporterna.

”Det är ingen som tror att vi kan bara kan vara mer transportsnåla och köra mer kollektivtrafik om vi ska minska utsläppen tillräckligt”, säger hon.

Men frågan är om avfossilliseringen av biltransporterna kan gå tillräckligt fort för att utsläppen ska kunna minska i den takt som krävs för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 – 70 procent minskade utsläpp jämfört med 2010. Karin Brundell-Freij påpekar att även de mer teknikoptimistiska scenarierna från Trafikverket förutspår att bensinpriserna kommer att behöva höjas om klimatmålet skall kunna nås. Flera andra scenarier från Trafikverket förutsätter 10-20 procent minskade körsträckor i bil för att målet ska kunna nås.

Sedan 2010 har utsläppen från transporter minskat med cirka två procent per år, vilket är en betydande bit under de åtta procent i årlig minskning som nu krävs för att nå målet.

Per Östborn, projektledare på 2030-sekretariatet och Gröna Bilister, har under flera år följt utvecklingen mot en fossiloberoende fordonsflotta. Han säger att de senaste årens utsläppsminskningar från vägtransporter framför allt har drivits av bränslebyte, i synnerhet genom en ökad användning av biodrivmedel. Men de senaste åren har utvecklingen avtagit och Per Östborn påpekar att det finns en risk att det bromsar upp ytterligare.  

”Många bedömare menar att användningen av biodrivmedel kan stagnera, både på grund av begränsad tillgång på hållbara biodrivmedel och att fler länder börjar konkurrera om biodrivmedlen. I ett europeiskt och globalt perspektiv räcker de inte för att dra hela omställningen”, säger Per Östborn.

Karin Brundell-Freij ser samma problematik och påpekar att frågan är om det är rimligt att Sverige använder så pass mycket biobränsle att vi förblir nettoimportörer. 

”Det beror på vad vi menar med att Sverige vill vara ett föregångsland i klimatomställningen. Om vi vill visa att vi kan gå en väg som andra länder kan följa är det inte rimligt. Men sen kan vi också vilja visa att vi verkligen vill minska koldioxidutsläppen, då kan det vara rimligt”.

 Mycket hopp står också till att fordonsflottan ska elektrifieras. Per Östborn säger att det finns positiva tecken på området, med en närapå exponentiellt ökande försäljning av elbilar och laddhybrider. Men av den totala svenska personbilsflottan på 4,9 miljoner bilar var knappt två procent laddbara fordon under 2019, enligt statistik från Trafikanalys. Det kommer dröja många år och sannolikt dyra subventioner för att fordonsflottan ska elektrifieras i den takt som krävs för att nå 2030-målet den vägen, säger Karin Brundell-Freij. Dessutom finns en potentiell problematik i livscykelutsläppen som uppstår när nya bilar produceras.

 ”Jag tror att biltrafiken kommer behöva minska. Sen är frågan hur mycket och om det sker genom att bilkörandet blir naturligt dyrare när det styrs mot mer hållbara alternativ eller om det sker genom ekonomiska styrmedel”, säger Karin Brundell-Freij.

 För att 2030-målet ska nås krävs även åtgärder för att minska bilresandet enligt såväl Karin Brundell-Freij som Per Östborn. Men trots att resandet med kollektivtrafik har ökat i landet och satsningar har gjorts för ökad cykling har det ännu inte gett effekt för minskat bilåkande.

 ”Andelen färdsträcka med gång, cykel eller kollektivtrafik är endast 20 procent, och ökar bara med myrsteg. Detta speglas i körsträckorna i bil per capita. De har stagnerat och legat stilla under flera år. På landsbygden finns till och med en ökande trend i körsträckor, medan de minskar något i storstäderna”, säger Per Östborn.

 Karin Brundell-Freij påpekar att det inte handlar om att alla ska sluta köra bil utan att många ska köra lite mindre bil.

 ”Det finns resor som går att påverka både i städer och på landsbygden”, säger Karin Brundell-Freij.

 


Innehåll från eSports FundAnnons

Ny fond hittar vinnande bolag inom e-sport

Stefan Westin ansvarig förvaltare för eSports Fund
Stefan Westin ansvarig förvaltare för eSports FundFoto:Sascha Beetz Magnusson

E-sport lockar varje år fler åskådare, och branschen vinner allt större ekonomisk mark. Den aktivt förvaltade fonden eSports Fund tar vara på dessa goda framtidsutsikter och samlar de vassaste bolagen i en vinnande portfölj.

E-sporten omsätter flera miljarder varje år och har hisnande publiksiffror som blir en guldgruva för annonsörer. Det här är helt klart en nisch på uppgång, vilket förvaltaren Stefan Westin tagit fasta på. Han har över 30 års erfarenhet av investeringar och har med stor framgång förvaltat e-sport sedan 2017, det senaste året med en avkastning på 50 procent. I oktober startades en helt ny fond, eSports Fund, som Stefan Westin nu är ansvarig förvaltare för.

– Fonden startades för att möta det stora intresse som finns för e-sport i dag. Nischen ligger verkligen helt rätt i tiden. E-sporten kan visa på fantastiska tillväxtsiffror – prognosen är att omsättningen inom branschen kommer öka med 15,5 procent årligen fram till 2023, säger Stefan Westin, ansvarig förvaltare för eSports Fund. 

Läs mer om fonden här.

Kortsiktig förflyttning på marknaden

Dessa siffror presenterades i en färsk undersökning från Newzoo. Den snabbt ökande omsättningen kan härledas till inkomstkällor i form av medierättigheter, sponsorskap, merchandise- och biljettförsäljning samt annonsering. Stefan Westin pekar på en stark trend där annonsörer övergår från traditionell sport till e-sport för att räckvidden är så pass mycket större.

– Tillväxten för e-sportåskådare bedöms öka med i genomsnitt 12 procent per år fram till 2022. Då beräknas antalet åskådare uppgå till 645 miljoner. Det är i dag bara VM-finalen i fotboll och Super Bowl som lockar fler åskådare än finalen i League of Legends, så här finns en enormt stor potential att öka försäljningen av TV-tid och annonser, säger Stefan Westin.

Noggrann process bakom urval av bolag

Inom segmentet e-sport ryms både rena e-sportbolag och spelutvecklare, men även underleverantörer till dessa bolag. Stefan Westin samlar 25–30 av branschens mest framstående bolag i fonden, och urvalet är en process där inget lämnas till slumpen. 

– Det största jobbet ligger faktiskt i att välja bort bolag. Bolagen i fonden ska inte bara vara framgångsrika och ha en uttalad tillväxtstrategi, utan också ha breda produktportföljer och inte vara för lika varandra. Det handlar om att skapa en bra mix, säger han.

När Stefan Westin blickar framåt ser han en stark och snabb uppgång för streaming inom e-sporten där dyra spelkonsoler blir mindre viktigt, Augmented Reality (AR) fortsätter att integreras och där 5G-utvecklingen blir särskilt intressant. Streaming gör e-sporten ännu mer lättåtkomlig – vilket lovar gott för branschens, och fondens, framtid.

Vill du investera i eSports Fund? Ta reda på mer här.

Fakta om eSports Fund

eSports Fund är en renodlad tematisk och global aktiefond som aktivt förvaltas av Stefan Westin. Stefan Westin kommer uteslutande investera i bolag som drar nytta av den starka trenden inom e-sportindustrin, såsom e-sportarrangörer, spelutvecklare och underleverantörer inom ovannämnda sektorer. Ansvarigt fondbolag är AIFM capitals. 

 

Mer från eSports Fund

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med eSports Fund och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?