1515

Bil in i folkmassa i New York

NEW YORK. Den 26-åriga Richard Rojas från Bronx körde vid lunchtid på torsdagen en Honda Accord personbil upp på trottoaren på Time Square i New York. Han dödade minst en person och skadade ytterligare 22 personer.

Bild:TT

Den vackra torsdagen förändrades i ett ögonblick på Manhattan under lunchtid när Richard Rojas körde in i folkhopen på det livligaste turiststråket på Time Square. Eftersom området främst fylls av människor som promenerar är hastighetsgränsen satt till 30 kilometer i timmen.
Richard Rojas har tjänstgjort i den amerikanska flottan och har ett kriminellt förflutet. Han har bland annat varit arresterad två gånger på grund av att han kört rattfull.

Just nu tyder allt på att detta inte någon terroristattack, enligt borgmästare Bill de Blasio.

”Jag tänkte direkt på det värsta när jag hörde vad som hade hänt men lyckligtvis ser det inte ut vara någon terroristattack. Men chauffören förhörs som bäst av polisen”, sade Bill de Blasio.

Den misstänkta startade sin vansinnesfärd från 42 gatan och slutade tre och ett halvt kvarter längre fram på 45 gatan. Chauffören körde upp på trottoaren och träffade 23 personer. Polisen hittade inte bromsspår utan det mesta tyder på att chauffören gjorde allt för att få upp bilen i så hög fart som möjligt innan den körde in i folkmassorna. Den anhållna har två gånger varit arresterad för att ha kört rattfull.

Det hela slutade med att bilen körde in i några pelare på Time Square och blev stående på ena sidan. En trafikpolis brottade sedan ner Richard Rojas när bilen hade blivit stående. Polisen stängde snabbt av området kring bilen av säkerhetsskäl.

Av de fyra kritiskt skadade kommer sannolikt alla att överleva förutom den 18-åriga unga kvinna som dog. Ytterligare tre personer är svårt skadade medan resten av de överkörda har lindrigare skador.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?