Bidens storsatsning – investerar 2.000 miljarder dollar i infrastruktur

2 000 miljarder dollar. President Joe Biden lägger fram en jättesatsning för att modernisera USA:s slitna – och på vissa platser sönderfallande – vägar, broar och flygplatser.

USA:s president Jose Biden presenterar det stora infrastrukturpaketet.
USA:s president Jose Biden presenterar det stora infrastrukturpaketet.Foto:Evan Vucci

”Det är den största amerikanska investeringen i arbetstillfällen sedan andra världskriget. Det kommer att skapa miljontals jobb, välbetalda jobb”, säger den amerikanske presidenten vid ett framträdande i Pittsburgh.

”Ja, det är stort. Ja, det är vågat. Och vi kan få det gjort”.

Initiativet måste ske omedelbart och kommer också att hjälpa USA i den globala konkurrenssituationen med Kina, framhåller Biden.

Under framträdandet lyfter presidenten fackrörelsens betydelse för den amerikanska medelklassens välstånd. Biden har under sin tid i Vita huset samlat stöd hos facken och utlovar att de ska spela en viktig roll i det kommande byggandet, som ska pågå i åtta år.

I åttaårsplanen, som är värd motsvarande 17.500 miljarder kronor, avsätts även medel för att bygga ut nätverket för höghastighetsbredband så det når hela landet. Satsningar på skolor samt utbyggda och förbättrade elledningar – med siktet inställt på förnyelsebar, ren energi – finns också med, rapporterar public servicekanalen NPR.

Planen, kallad Build Back Better (ungefär Bygg upp bättre), läggs fram i stål- och arbetarstaden Pittsburgh i Pennsylvania, den plats där demokraten Joe Biden lanserade sin satsning på Vita huset. I medier beskrivs den som en blivande signatur-lagstiftning, om Vita huset lyckas baxa den igenom kongressen.

Del två av planen väntas inom några veckor: ytterligare ett paket med familjepolitiska förslag. 

Det är inte helt omöjligt. Infrastruktursatsningar är ett av få områden som det anses finnas partiöverskridande stöd för. Det var också något som många trodde att företrädaren och fastighetsmagnaten Donald Trump skulle ägna sig åt under sin tid som president.

”Det finns oerhörda möjligheter till partiöverskridande stöd för en stor och djärv infrastrukturvision”, säger Bidens transportminister Pete Buttigieg, enligt nyhetsbyrån AFP.

Men satsningen är hisnande stor, värd mer än det senaste covidhjälppaketet, vilket kan avskräcka vissa konservativa politiker. Och det är tveksamt om Bidens finansieringsplan, en höjning av bolagsskatten från 21 till 28 procent, faller i god jord hos Republikanerna.

Det tycks inte göra det hos partiets minoritetsledare i senaten, Mitch McConnell, som beskriver paketet som en ”trojansk häst”.

”Inuti den trojanska hästen kommer det att finnas ytterligare belånade pengar och enorma skattehöjningar på alla produktiva delar av vår ekonomi”, säger han, enligt flera amerikanska medier.

Från Demokraternas vänsterflank hörs dock klagomål om att satsningen borde vara ännu större. 

Joe Biden har gjort utfästelser om att infrastruktursatsningen inte kommer att gå ut över den amerikanska statsskulden.

Eftersom Bidens företrädare Donald Trump sänkte bolagsskatten rejält så skulle den – frånsett de senaste tre åren – även efter höjningen ligga på den lägsta nivån sedan andra världskriget, skriver AFP.

Flera stora bolag och branschorganisationer har redan sparkat bakut. Biden-regeringens föreslagna höjning är ”farligt missriktad” som ett försök att bekosta infrastruktur, enligt USA:s handelskammare.

Vid sidan av skattehöjningen finns det också förslag om att begränsa möjligheterna för amerikanska företag att undvika att betala skatt i USA. Det är helt enkelt fel, konstaterar Joe Biden. Han understryker samtidigt i sitt tal:

”Jag har inget emot miljonärer och miljardärer. Jag tror på amerikansk kapitalism”. 

Vid sidan av att modernisera landets transportsystem hoppas Vita huset genom initiativet skapa miljontals jobb i det pandemisargade USA. Arbetare behövs när 32 000 kilometer vägar ska renoveras, tusentals broar repareras och kollektivtrafiken byggas ut, som planen stipulerar.

På sikt hoppas Joe Biden även att USA:s infrastruktur blir mer hållbar gentemot klimatförändringar. Bland annat ser hans regering en ”elfordonsrevolution” framför sig, där det ska byggas ett nät med över en halv miljon laddstationer.


Innehåll från GROHEAnnons

Så ska GROHE ta ledartröjan inom hållbarhet

Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.
Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.

De ska bli sanitetsleverantören som tar taktpinnen och driver hållbarhetsfrågan framåt i industrin. Målet är glasklart och vägen dit tydlig. Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE AG ringar in bristen på industriellt ledarskap och uppmanar nu branschen till att hitta nya sätt att öka takten i hållbarhetsarbetet.

Sanitetsleverantören GROHE har en gedigen historia av hållbarhetsarbete. I över 20 år har de arbetat aktivt för att göra hållbarhet till grundbulten i verksamheten och affärsmodellen. Men på vilket sätt gör GROHE detta? Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE berättar om hur företagets hållbarhetsarbete bryter ny mark.  

– Hållbarhetsperspektivet är bärande i allt vi gör. Vår väg framåt är att ständigt spänna bågen hårdare i hållbarhetsarbetet genom att dagligen gjuta samman design och kvalitet på ett smartare sätt för att minska vårt ekologiska fotavtryck, säger Jonas Brennwald och fortsätter:

– Vi arbetar också aktivt med folkbildning genom kampanjer där vi vill sprida kunskap och insikter om hur svenskarnas relation till vatten egentligen ser ut. Och sedan ytterligare med initiativ som ”Mindre plast”, där vi hittills har besparat miljön över 24,5 miljoner produktförpackningar i plast, står vi stadiga i vår tro att det är en rimlig ambition att göra anspråk på ledartröjan i branschen när det kommer till hållbarhet. 

Flertalet åtgärder som skapar resultat

Vidare har GROHE haft som mål att bli först ut i branschen med att nå en koldioxidneutral produktion. Att milstolpen nåddes under 2020 är ett resultat av flera insatser. Genom den digitala plattformen GROHE X avslöjas nästa stora steg i deras hållbarhetsresa och uppmanar branschen att följa deras väg.

– Vi har ett ansvar gentemot kommande generationer och miljön. Eftersom byggsektorn står för mer än 50 procent av den globala materialförbrukningen måste vi sträva efter en rejäl minskning av vår förbrukning av nya resurser. Vi måste stoppa överkonsumtionen och sluta med den linjära Take-Make-Waste-modellen, säger Jonas Brennwald.

Tidiga med hållbar produktstandard

Därför beslutade GROHE att bli ett av de allra första varumärkena inom sanitetsbranschen att använda Cradle to Cradle Certified® produktstandard. Med Cradle to Cradle-modellen, till skillnad från den linjära, tillverkas produkten på ett sätt att komponenterna i slutet av dess livslängd kan användas för att skapa nya produkter. Vilket drastiskt minskar mängden nya resurser. Fyra av GROHE:s produkter är nu Cradle to Cradle Certified® på guldnivå. 

– Detta är en milstolpe vi är mycket stolta över. Och också relevant för våra affärspartners inom sektorn för grön byggnad. Vi behöver produktlösningar som blickar framåt och våra prisbelönta produkter är ett bevis på att vi är på rätt väg. Förutom vatten- och energibesparande teknik är produkter som GROHE Blue banbrytande. Vattensystemet gör det möjligt för konsumenter att aktivt minska sitt avtryck – en familj på fyra kan spara upp till 800 plastflaskor per år, avslutar Jonas Brennwald.

Läs mer om GROHE:s hållbarhetsmål här.

Om GROHE

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter. Under de senaste 10 åren har GROHE:s framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser. 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen.

 

Mer från GROHE

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GROHE och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?