1515
Annons

Bidens storsatsning – investerar 2.000 miljarder dollar i infrastruktur

2 000 miljarder dollar. President Joe Biden lägger fram en jättesatsning för att modernisera USA:s slitna – och på vissa platser sönderfallande – vägar, broar och flygplatser.

USA:s president Jose Biden presenterar det stora infrastrukturpaketet.
USA:s president Jose Biden presenterar det stora infrastrukturpaketet.Foto:Evan Vucci

”Det är den största amerikanska investeringen i arbetstillfällen sedan andra världskriget. Det kommer att skapa miljontals jobb, välbetalda jobb”, säger den amerikanske presidenten vid ett framträdande i Pittsburgh.

”Ja, det är stort. Ja, det är vågat. Och vi kan få det gjort”.

Initiativet måste ske omedelbart och kommer också att hjälpa USA i den globala konkurrenssituationen med Kina, framhåller Biden.

Under framträdandet lyfter presidenten fackrörelsens betydelse för den amerikanska medelklassens välstånd. Biden har under sin tid i Vita huset samlat stöd hos facken och utlovar att de ska spela en viktig roll i det kommande byggandet, som ska pågå i åtta år.

I åttaårsplanen, som är värd motsvarande 17.500 miljarder kronor, avsätts även medel för att bygga ut nätverket för höghastighetsbredband så det når hela landet. Satsningar på skolor samt utbyggda och förbättrade elledningar – med siktet inställt på förnyelsebar, ren energi – finns också med, rapporterar public servicekanalen NPR.

Planen, kallad Build Back Better (ungefär Bygg upp bättre), läggs fram i stål- och arbetarstaden Pittsburgh i Pennsylvania, den plats där demokraten Joe Biden lanserade sin satsning på Vita huset. I medier beskrivs den som en blivande signatur-lagstiftning, om Vita huset lyckas baxa den igenom kongressen.

Del två av planen väntas inom några veckor: ytterligare ett paket med familjepolitiska förslag. 

Det är inte helt omöjligt. Infrastruktursatsningar är ett av få områden som det anses finnas partiöverskridande stöd för. Det var också något som många trodde att företrädaren och fastighetsmagnaten Donald Trump skulle ägna sig åt under sin tid som president.

”Det finns oerhörda möjligheter till partiöverskridande stöd för en stor och djärv infrastrukturvision”, säger Bidens transportminister Pete Buttigieg, enligt nyhetsbyrån AFP.

Men satsningen är hisnande stor, värd mer än det senaste covidhjälppaketet, vilket kan avskräcka vissa konservativa politiker. Och det är tveksamt om Bidens finansieringsplan, en höjning av bolagsskatten från 21 till 28 procent, faller i god jord hos Republikanerna.

Det tycks inte göra det hos partiets minoritetsledare i senaten, Mitch McConnell, som beskriver paketet som en ”trojansk häst”.

”Inuti den trojanska hästen kommer det att finnas ytterligare belånade pengar och enorma skattehöjningar på alla produktiva delar av vår ekonomi”, säger han, enligt flera amerikanska medier.

Från Demokraternas vänsterflank hörs dock klagomål om att satsningen borde vara ännu större. 

Joe Biden har gjort utfästelser om att infrastruktursatsningen inte kommer att gå ut över den amerikanska statsskulden.

Eftersom Bidens företrädare Donald Trump sänkte bolagsskatten rejält så skulle den – frånsett de senaste tre åren – även efter höjningen ligga på den lägsta nivån sedan andra världskriget, skriver AFP.

Flera stora bolag och branschorganisationer har redan sparkat bakut. Biden-regeringens föreslagna höjning är ”farligt missriktad” som ett försök att bekosta infrastruktur, enligt USA:s handelskammare.

Vid sidan av skattehöjningen finns det också förslag om att begränsa möjligheterna för amerikanska företag att undvika att betala skatt i USA. Det är helt enkelt fel, konstaterar Joe Biden. Han understryker samtidigt i sitt tal:

”Jag har inget emot miljonärer och miljardärer. Jag tror på amerikansk kapitalism”. 

Vid sidan av att modernisera landets transportsystem hoppas Vita huset genom initiativet skapa miljontals jobb i det pandemisargade USA. Arbetare behövs när 32 000 kilometer vägar ska renoveras, tusentals broar repareras och kollektivtrafiken byggas ut, som planen stipulerar.

På sikt hoppas Joe Biden även att USA:s infrastruktur blir mer hållbar gentemot klimatförändringar. Bland annat ser hans regering en ”elfordonsrevolution” framför sig, där det ska byggas ett nät med över en halv miljon laddstationer.

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Hållbar fastighetsautomation med människan i fokus

Allt fler fastighetsägare har idag ett stort fokus på hållbarhet. Med Schneider Electrics system för fastighetsautomation kan de enkelt övervaka och styra sina byggnader och snabbare uppnå hållbarhetsmålen.

Fastigheter står idag för omkring 30 procent av världens energianvändning och för nästan 40 procent av de årliga koldioxidutsläppen. För att uppnå målen i Parisavtalet och begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader, måste 3 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år. Idag ligger renoveringstakten på endast 1-1,5 procent årligen och det största hindret för att investera i hållbara byggnader är finansiering. Lösningen för att säkerställa mer träffsäkra investeringar är att använda sig av digital teknik.

- En av våra lösningar för fastighetsautomation är digital tvilling, en spegling av en verklig fastighet, med vilken man kan skapa datadrivna insikter för att optimera energianvändningen i sina fastigheter. Man får här data i realtid, kan simulera energiflöden och modellera förändringar innan de tillämpas live i anläggningen. Den digitala tvillingen skapar mervärde för fastighetsägaren, som kan ta rätt beslut för att optimera driften, säger Tomas Bäckstadi, Service and Business Development Director , Schneider Electric.

En öppen plattform för byggnadens olika system

80 procent av 2050 års byggnader uppskattas redan idag vara byggda, vilket innebär att både det befintliga fastighetsbeståndet såväl som kommande byggnader behöver kunna hanteras för att uppnå hållbarhetsmålen. 

Med Schneider Electrics fastighetsautomationssystem EcoStruxure™ Building Operation (EBO) möjliggörs enkel och flexibel styrning och övervakning av fastighetens olika system i en plattform. Med systemet skapas förutsättningarna för att samla, strukturera, analysera och agera på byggnadens data. För att möjliggöra dagens och framtidens allt mer uppkopplade byggnader har systemet inbyggt stöd för effektiv hantering och lagring av stora mängder data.

- Vi ser att fyra grundpelare driver utvecklingen av dagens och framtidens byggnader och därmed våra lösningar för fastighetsautomation– de behöver vara drift-och energieffektiva, motståndskraftiga, hållbara och utformade med människan i fokus. I och med att vi tillbringar uppåt 90 procent av våra liv inomhus blir det tydligt att de byggnader som vi vistas i har en stor påverkan på vårt välmående och hälsa. Luftkvalité, temperatur och belysning är exempel på parametrar som är viktiga att ha i åtanke. Med EcoStruxure™ Building Operation kan fastighetens olika system integreras sömlöst i en framtidssäkrad och flexibel plattform och bidra till att möjliggöra en mer produktiv och hälsosam inomhusmiljö för byggnadens nyttjare, säger Linnea Lunnbäck, Offer Manager, Schneider Electric. 

”Med en digital tvilling kan man skapa datadrivna insikter för att minska sin miljöpåverkan”

Läs mer om framtidens fastigheter

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Ny betalmetod banar väg för svenska elfordonstartupen

Svensk-kenyanska elfordonstillverkaren Roam, tidigare Opibus, hoppas på rejäl draghjälp med försäljningen av sin nya elmotorcykel genom ett nytt samarbete med den finansiella plattformen M-Kopa. 

”Det här kommer att accelerera omställningen något enormt”, säger Roams chefsstrateg Albin Wilson till Dagens industri.

Roam Air är den svenska elfordonsstartupens senaste motorcykel.
Roam Air är den svenska elfordonsstartupens senaste motorcykel.Foto:Roam

M-Kopas så kallade ”Pay-As-You-Go”-modell ger kunderna omedelbar tillgång till produkter samtidigt som de bygger ägande över tid genom mikrobetalningar. M-Kopa, som har en tydlig hållbarhetsprofil, har tidigare finansierat bland annat inköp av solpaneler och har i dag cirka 20 miljoner kunder. Nu kommer även Roams nya eldrivna motorcykel säljas via plattformen. Kunderna får därmed möjligheten att betala av motorcykeln under 14 månaders tid – utan säkerhet. Det innebär en rejält sänkt ribba för den som vill ta steget till eldrivet.

”Väldigt få afrikaner har de 1.500 dollar som vår motorcykel kostar i kontanter. Det gör att de kan använda motorcykeln i sitt arbete från dag ett och efter drygt ett år äger de den”, säger Albin Wilson.

Bolagets senaste motorcykel Roam Air, som presenterades tidigare i somras, har utvecklats och designats i Kenya och är särskilt anpassad för den östafrikanska marknaden. Modellen är utrustad med dubbla batteripack, vilket dels ökar räckvidden men också skapar flera laddmöjligheter. 

Roam Air är utrustad med dubbla batteripack som kan laddas var för sig i hemmet eller samtidigt vid en laddstation.
Roam Air är utrustad med dubbla batteripack som kan laddas var för sig i hemmet eller samtidigt vid en laddstation.Foto:Roam

Prislappen på 1.500 dollar ligger strax över vad en motsvarande bensindriven motorcykel kostar på den afrikanska marknaden i dag. Men el-motorscykeln har en stor fördel. Enligt Wilson har modellen en driftskostnad som är över 70 procent lägre än för en motsvarande fossildriven motorcykel. 

”Det gör att våra kunder kan tjäna nästan 50 procent mer per dag än tidigare och samtidigt betala av lånet. Det blir en win-win-situation. Vi kan bidra till att accelerera elektrifieringen och köparna kan tjäna mer än de gjort tidigare”, säger han. 

Genom att använda sig av M-Kopas plattform får Roam dessutom tillgång till marknader över hela Afrika, inte bara hemmamarknaden Kenya. 

Trots att den går loss på ringa 1.500 dollar är det få som har råd med den på den afrikanska marknaden.
Trots att den går loss på ringa 1.500 dollar är det få som har råd med den på den afrikanska marknaden.Foto:Roam

Roam, som i april i år bytte namn från Opibus, startades 2017 och började sin elektrifieringsresa med att bygga om safarifordon till elbilar i Kenya. I dag bygger företaget både motorcyklar, bussar och arbetar med laddinfrastruktur.

Tidigare i år stängde det en finansieringsrunda på 65 miljoner kronor som leddes av Silicon Valley-investerarna At One Venture, Factor[e] Ventures samt Ambo Ventures som drivs av före detta Google- och Uber-chefer.  Bolaget har utsetts till ett av ”Världens 100 mest inflytelserika bolag” av det amerikanska nyhetsmagasinet Time, i sällskap av namnkunniga branschkollegor som Rivian, Byd och Ford.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera