1515
Annons

Bexhed ökar sitt ägande i Uppsala Auktionskammare

Uppsala Auktionskammare har haft medvind under pandemin. Såväl omsättning som resultat har ökat under det senaste räkenskapsåret och trenden ser ut att hålla i sig. Nu har makarna Bexhed ökat sitt ägande i företaget.  

Magnus Bexhed, vd för Uppsala Auktionskammare
Magnus Bexhed, vd för Uppsala AuktionskammareFoto:Claes-Göran Flinck

Uppsala Auktionskammare har ett starkt räkenskapsår bakom sig. Under perioden första maj 2020 till sista april 2021 landade företagets omsättning på 64 miljoner kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med föregående år. Resultatet efter skatt blev 9,4 miljoner kronor, vilket är mer än en dubblering jämfört med det föregående året.

 ”Omsättningen har ökat för hela branschen i Sverige under pandemin. Intresset för konst och heminredning har tagit fart. Sedan tror jag att vi även tar marknadsandelar”, säger Magnus Bexhed, vd för Uppsala Auktionskammare. 

Vad baserar du det på, alltså att ni skulle ha tagit marknadsandelar?
”Vi har förmedlat viktiga konstverk och samlingar i konkurrens med såväl svenska som internationella auktionshus. Jag tänker bland annat på Wesselmann- och Gerschman-samlingarna” , säger Magnus Bexhed. 

För räkenskapsåret som slutar i april 2022 räknar Uppsala Auktionskammare med att de omsätter 80 miljoner kronor. En nivå på 80 Mkr är en dubblering jämfört med för fem år sedan, året 2017/2018. 

”Våren 2021 och hösten 2021 var ungefär lika starka”, säger Magnus Bexhed. 

Samtidigt vågar inte vd:n föregå resultatet för det kommande räkenskapsåret med tanke på att auktionshuset investerar stora belopp i att renovera lokaler. Företaget står inför en flytt från Uppsala till Stockholm, där samtliga auktioner ska förläggas. I augusti inviger företaget sin verksamhet i Frihamnens Magasin 1 i Stockholm. Där hyr man drygt 2.200 kvadratmeter på markplan. Lokalen på Nybrogatan i Stockholm, där den dyrare konsten visas och klubbas, byggs också om och blir större. Och i Göteborg mer än dubblerar auktionsbolaget sin yta på Kungsportsavenyn. 

”Vi investerar över 15 miljoner kronor i våra lokaler”, säger Magnus Bexhed. 

Planen är samtidigt att från och med januari 2023 halvera ytan i det tidigare riksbankshuset i Uppsala, en byggnad som företaget äger. Än har man inte hittat någon hyresgäst.

”Vi har faktiskt inte sökt någon hyresgäst än”, säger vd:n.

Företaget har nyligen utökat personalstyrkan med en handfull personer. Klockspecialisten Tony Frank, som senast arbetat på Nymans ur, anslöt sig i januari. Mattexperten Anette Granlund värvades från Bukowskis. Charlotte Elmér, som var vd på det mindre auktionshuset Kolonn, blir bland annat ansvarig för intaget av konst och föremål på Magasin 1.

”Vi är ett annat företag i dag än för tio år sedan. Vi har vuxit väldigt mycket och har i dag 30 anställda mot tidigare 22”, säger Magnus Bexhed.

Men 30 anställda är inte så mycket med tanke på att ni kommer omsätta runt 80 miljoner?
”Det är inte kvantitet utan kvalitet som gör skillnaden, så även när det gäller medarbetare”, säger Magnus Bexhed. 

Er främsta konkurrent i Sverige, Bukowskis, omsatte jämförelsevis 225 miljoner år 2020. Är er målsättning att en dag bli större än dem?
”Om man börjar ha tillväxt som mål, då är jag rädd att vi tappar kontrollen. Vi har inte sådana mål. Kvalitet är vårt mål”, säger Magnus Bexhed. 

”Vår företagskultur skiljer sig ganska mycket från de andra auktionshusen i Sverige. Vi utgår inte från siffror utan från människor. Vi sätter de levande tingen först”, fortsätter han.

Vad menar du med det? Du har väl höga leveranskrav på dina anställda?
”Absolut, men kraven gäller engagemang och lojalitet. Då kommer det andra naturligt”, säger Magnus Bexhed. 

Familjen Lundin sålde nyligen Bukowskis till det internationella auktionshuset Bonhams. Hur påverkas ni av det?
”Bonhams ägs av ett riskkapitalbolag och de har säkert stora ambitioner på den svenska marknaden. Konkurrens är bra. Jag sporras av det”, säger Magnus Bexhed. 

Är Uppsala Auktionskammare till salu om ni hittar rätt köpare? Er majoritetsägare Knut Knutson är över 70 år.
”Alla företag är väl till salu på ett teoretiskt plan. Men det är inte vår strategi. Vi satsar långsiktigt”, säger Magnus Bexhed som samtidigt berättar att han och frun tillika försäljningschefen Sofie Bexhed ökat sin ägarandel i företaget. 

”Vi har gått från en 25-procentig ägarandel till att nu äga 35 procent. Knut äger resterande 65 procent. Det finns en långsiktig plan”, säger han. 

Är planen att du och din hustru på sikt ska ta över företaget?
”Jag hoppas det, men det får framtiden utvisa”, säger han och lägger till: ”Knut är en av de absolut piggaste människorna jag känner, oavsett ålder.”

Rysslands president Vladimir Putin erkände på måndagen Donetsk och Luhansk som självständiga stater och Ryssland har gått in med trupper i östra Ukraina. Vad är din reaktion och är du orolig för att kriget mellan Ukraina och Ryssland påverkar din bransch negativt.
”Jag är mer orolig för människoliv vid ett krig än vad jag är för auktionsbranschen i Sverige. Ett storskaligt kring kommer ju sannolikt påverka det ekonomiska läget hela i världen och inte bara vår bransch”, säger han. 

 


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?