1515

Betssons vd: Här ska vår tillväxt komma

En  rapport i linje med förväntningarna och en höjd utdelning gör att Betssons aktie stiger på börsen. Vd:n Ulrik Bengtsson spår samtidigt fortsatt tillväxt i bolagets största segment: kasino.

Ulrik Bengtsson, vd för Betsson.
Ulrik Bengtsson, vd för Betsson.Bild:Press

Spelbolaget Betsson levererade en rapport för fjärde kvartalet 2016 som kom in i linje med förväntningarna. Intäkterna landade på 1,1 miljarder kronor medan rörelseresultatet uppgick till 265 Mkr.

För 2017 lämnas en utdelning på 4,76 kronor per aktie, över analytikernas förväntningar på 4,44 kronor per aktie enligt en analytikerenkät från SME Direkt.

Betssons vd Ulrik Bengtsson är nöjd med kvartalet som gått och lyfter fram tillväxten i Norden på 17 procent, en geografisk marknad som står för nästan 50 procent av Betssons intäkter.

”Vi växer också med 20 procent i affärsområdet Kasino. Det är vår största produktvertikal och står för 74 procent av vår verksamhet. Att växa med 20 procent där, det måste man vara nöjd med”, säger han.

Intäkterna från poker fortsätter sin tidigare trend och minskar, en trend som Betsson spår kommer att fortsätta. Även sportspel hade lägre intäkter en förväntat under kvartalet.

Den största tillväxten väntas komma från kasinoverksamheten också framöver. Exakt vilken nivå på kasinotillväxten som Betsson ska leverera vill Ulrik Bengtsson inte specificera.

”Vi har sagt att vi ska växa snabbare än marknaden och 20 procents tillväxt borde definitivt betecknas som att vi tar marknadsandelar. Sen kan det variera något mellan kvartal men kurvan är rätt”, säger han.

”Om man gräver lite djupare i rapporten ser man att tillväxten i mobila kasinon är 83 procent och det är ett område som vi investerat mycket i det senaste året.”

Hur stor andel tror du att kasinointäkterna utgör av Betssons totala intäkter om ett år?
”Det är svårt att svara på men det är klart att våra kasinointäkter kommer att fortsätta att öka, men jag tror också att vi kommer att se en återhämtning i sportspel då vi ser en återhämtning i CEECA-regionen (Central- och Östeuropa samt Centralasien, Di:s anm.).”
Konkurrensen på spelmarknaden är stenhård och nya spelbolag fortsätter att poppa upp.

Betsson har en uttalad förvärvsstrategi och köpte bolag för nästan en halv miljard kronor under 2016. Nyligen aviserades också ett förvärv av Net Play för 26,4 miljoner pund, motsvarande strax över 290 Mkr.

”Konsolideringen har kommit ganska långt i England, men väsentligt kortare väg i Europa. Det finns stora konsolideringsmöjligheter kvar där. När vi har full lokal reglering i alla europeiska länder kommer vi kanske inte ha full konsolidering, men en betydligt högre konsolideringsgrad.”

Konsolideringen borde väl gynna större och etablerade aktörer?
”Det är det som har vi har sett i länder som England, Danmark och Italien, att det blir färre och större bolag.”

”Med vår skala tror vi att vi kan vara en av de köpare som är aktiva i konsolideringsprocessen.

I somras vinstvarnade Betsson, bland annat på grund av negativa valutaeffekter. Nettoeffekten från valutor påverkade rörelseresultatet i fjärde kvartalet negativt med nästan 6 Mkr.

Kan det svänga åt något håll?
”Valutautmaningen vi har kommer från regionen CEECA, där både den turkiska liran och georgiska larin fortsätter att falla. Det får väldigt stor påverkan på våra sportboksintäkter. Vi tror att det kommer att vara fortsatt valutaosäkerhet i den regionen.”

Rapporten togs emot väl på börsen och Betssons aktie stiger med över 3 procent på torsdagsförmiddagen. Det senaste året har dock aktien backat med över 25 procent.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?