1515

Betssons fjärde kvartal bättre än väntat

Speloperatören Betssons fjärde kvartal 2017 var överlag lite bättre än väntat och på  Stockholmsbörsen handlades aktien upp efter rapportsläppet på torsdagsmorgonen.

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Intäkter strax över. Betsson BETS B +1,08% Dagens utveckling s intäkter uppgick till 1.256 miljoner kronor i fjärde kvartalet, vilket var 1 procent högre än vad analytikerna hade väntat sig, enligt SME Direkt. Antalet aktiva kunder uppgick till 615.499 stycken per den siste december, en nedgång från cirka 619.000 vid utgången av föregående kvartal.

Även bruttoresultatet snäppet bättre. Bruttoresultatet summerade till 903 miljoner, även det 1 procent över förväntan. Nettoresultatet på 199 miljoner var samtidigt 5 procent högre än väntat. Sportboksmarginalen ökade till 8,2 procent från 6,6 procent ett år tidigare.

Högre utdelning än väntat. En utdelning på 2:84 kronor per aktie föreslås, vilket var mer än väntade 2:76 kronor, men mindre än 4:76 kronor året innan.

Dagliga intäkter växte mer i första kvartalet. Betssons dagliga intäkter hittills under det första kvartalet 2018 var 14 procent över de genomsnittliga dagliga intäkterna under första kvartalet 2017. Organiskt var motsvarande tillväxtsiffra 10 procent.

Fotbolls-VM. Företaget kommer att investera i marknadsföring för att kapitalisera på det ökade intresset för spel i samband med fotbolls-VM 2018, framhålls det vidare i bokslutsrapporten.

Viss tid tills vd är nöjd. Det kommer att ta lite tid tills Betssons vd Pontus Lindwall är nöjd med effekterna av bolagets åtgärder för att förbättra verksamheten.

"När jag klev in som vd i september så var det första jag gjorde att analysera hur det stod till med bolaget och sedan tillsammans med ledningen göra en plan för hur Betsson ska återgå till högre tillväxt och vinst. Det kommer ta lite tid tills jag är nöjd, men vi genomför systematiskt förbättringar och förväntar oss att se resultat framåt slutet av året", uppger han.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?