1515

Bernie Sanders om revolutionen: Vi ska inte bara slå Trump

BROOKLYN. På lördagen inledde Bernie Sanders sin presidentvalskampanj i det område där han växte upp på 1940-talet, i Brooklyn, New York. 

Den självutnämnda socialisten tillhör favoriterna att ta hem partiets nominering inför 2020 med en revolutionär agenda.

Di var på plats.

Foto:Craig Ruttle

 

Foto:Agaton Strom

”Vi väntar på USA:s nästa president.”

Isaiah från Harlem är en av många entusiastiska volontärer som är på plats tidigt denna kyliga lördagsmorgon vid Brooklyn College. Reggaemusik strömmar ur högtalarna medan snömassorna skottas bort runt podiet som är uppställt mitt på skolgården.

Tillsammans med vännen April, som bor i området, ser Isaiah till att Bernie Sanders första kampanjevent inför presidentvalet 2020 går smidigt.

Och de är inte ensamma. Totalt uppges den 77-åriga senatorn från Vermont ha samlat över 1 miljon volontärer. De flesta tillhör en yngre generation. Men publiken på lördagen är blandad. 

”Det är som Bernie säger: Vi startade en revolution som vi nu ska avsluta. Allt han lärde sig 2016 kommer att komma till användning”, säger Isaiah.

Vissa har hängt med sedan primärvalet 2016, då Bernie Sanders fick se sig besegrad av Hillary Clinton. Men det blev betydligt jämnare än vad många hade väntat. Sanders fick 46 procent av de ordinarie delegaterna, jämfört med Clintons 54 procent.

Men till skillnad från 2016 är det en annan konkurrenssituation inom partiet inför 2020. Hittills är det runt tio seriösa kandidater som har annonserat sina kampanjer, och många av dessa håller precis som Sanders till på vänsterkanten, med krav på fri sjukvård, höjd minimilön och en grön omställning av ekonomin.

77-åringen slår heller inte ur underläge längre, som han gjorde mot Hillary Clinton.

”Bernie, Bernie, Bernie!”

 

 

Foto:Agaton Strom

 

 

Det är en öronbedövande talkör som möter den vithåriga mannen när han till slut kommer upp på podiet mitt i folkhavet, iförd en rejäl vinterjacka. 

Få amerikaner kan som han skryta med att benämnas endast vid förnamn.

”Det är inte Bernie. Det är ni – vi tillsammans”, svarar han ödmjukt.  

Jämfört med de övriga vänsterkandidaterna i startfältet har dock Bernie Sanders låtit i princip likadant i 30 år. Hans supportrar hyllar honom för att ha förespråkat progressiva värden redan innan det blir populärt. Men det är tydligt att Sanders nu är redo att ta det hela ett steg längre. Som uttalad socialist talar han nu om en revolution.

”Vi ska inte bara vinna primärvalet. Inte bara slå Donald Trump 2020. Vi ska transformera det här landet genom att skapa en ekonomi och ett samhälle som gynnar alla, inte bara den rikaste procenten”, säger han inför den jublande publiken. 

Han kommer ofta in på just den ”procenten” och storföretagen. Bland annat nämner han hur Amazon och Disney tvingades höja minimilönerna som en följd av hans påtryckningar och hur bolag som dessa kommer tvingas att betala höjda skatter när han blir president.

”Vi ska förändra ett system där tiotusentals amerikaner hamnar i straffregistret varje år för innehav av marijuana, medan inte en enda av Wall Street-cheferna fick fängelse för att ha förstört vår ekonomi 2008. Istället fick de 'biljon-bailout'.”  

Det är ett budskap som går hem. Inte bara här i en av de mest liberala delarna av USA, utan i hela landet. Hans stjärnstatus från 2016 tycks ha överlevt.

Under de första fem dagarna efter att ha meddelat sin kandidatur uppges han ha samlat ihop över 10 miljoner dollar i kampanjbidrag, motsvarande 90 miljoner kronor. Det genomsnittliga bidraget är på motsvarande 240 kronor. Det säger en del om vilka hans supportrar är.

”Vi kommer att vinna det här valet, inte för att vi är finansierade av miljardärer, utan för att vi har den starkaste gräsrotskampanjen i USA:s historia”, säger Bernie från podiet.

Det här är hemmaplan för senatorn, som dock representerat Vermont i kongressen sedan 1991, varav de senaste tolv åren som senator. Men han växte upp i Brooklyn, och gick ett år på det college där han nu premiärtalar. 

Foto:Agaton Strom

Under en personlig del av lördagens tal berättar han om sin enkla uppväxt, med en pappa som flydde antisemitismens Polen som 17-åring. Om hur varje lön spelade stor roll. Om sin tid i medborgarrättsrörelsen. Han sätter det i kontrast till Donald Trumps guldkantade uppväxt. Eller ”den farligaste personen i modern amerikansk historia”, som han kallar den nuvarande presidenten.

I övrigt tar han upp många av de krav som just nu förenar den progressiva flanken av Demokraterna: sjukvård för alla, lägre medicinpriser, höjd minimilön, gratis college, immigrationsreform, en federal jobbgaranti, att reformera energisystemet till förmån för hållbara lösningar och reform av USA:s vapenlagar.

Men frågan är om Bernie Sanders har det som krävs för att bli partiets kandidat den här gången.

En som tror det är Jorge från Newark i New Jersey.  

”Det är många kandidater som ställer upp, så på det sättet kan man ju säga att det är konkurrens. Men när det däremot gäller vilken typ av kandidat vi behöver, som på allvar kan förändra de ojämlikheter som präglar vårt samhälle. Då finns det bara en”, säger han.

Ser du det som realistiskt att genomföra det han föreslår i dagens USA?

”Den här typen av förändringar som Bernie talar om kommer inte att komma från Vita huset från en dag till nästa. Det måste starta från gräsrötterna”, säger Jorge och fortsätter:

”Det kanske inte är realistiskt att tro att just Bernie kommer att kunna genomföra det här i närtid. Men att tro på en ökad organiseringsgrad i USA är rimligt, och det vore en delseger.”

Foto:Agaton Strom

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?