1515

Berg- och dalbana på börsen för krisrederiet

GÖTEBORG. Viking Supply Ships aktie drabbades av ett nytt ras direkt på måndagsmorgonen, men bjöd sedan på nya snabba svängningar. De utlöstes efter att krisrederiet rapporterat om bland annat nya storförluster.

Fartyg från Viking Supply Ships.
Fartyg från Viking Supply Ships.Bild:Alan Jamieson

Efter att ha senarelagts vid flera tillfällen släpptes så till slut niomånadersrapporten för ett av Stockholmsbörsens största sänken hittills i år. Och placerarna gjorde omgående tummen ned och aktien rasade med runt 10 procent. Men lite senare under förmiddagen gjorde Viking Supply Ships VSSAB B -2,26% Dagens utveckling , som den senaste tiden haft en jojo-liknande färd på börsen, en uppryckning och stod plötsligt kring nollan bara för att sedan åter falla kraftigt.

Offshorerederiet Viking Supply Ships kämpar i kraftig motvind sedan flera år och rapporten för de tre första kvartalen som släpptes på måndagen var ingen munter läsning. Resultatet efter skatt under det tredje kvartalet blev minus 99 Mkr jämfört med -93 motsvarande period i fjol. Samtidigt rasade nettoomsättningen från 253 Mkr till 93 Mkr. Därmed var förlusten större än hela omsättningen under det tredje kvartalet. För de första nio månaderna var siffrorna nästan lika svaga. Omsättningen sjönk med över 60 procent till 264 Mkr, medan resultatet efter skatt stannade på -200 Mkr (-265).

Bakom de nya brakförlusterna ligger enligt bolaget bland annat de fortsatt svaga marknadsförutsättningarna och som pressat ned både intjäningen och lett till svagt utnyttjande av bolagets flotta och även pressat likviditeten.

För att klara den allvarliga krisen försöker bolaget sjösätta ännu en finansiell rekonstruktion, med såväl en nyemission på 15 miljoner dollar som en uppgörelse med långivarna. Och enligt den uppdatering bolaget nu ger är målet att emissionen ska vara genomförd i början av januari 2018. Och Viking upprepar nu förra veckans besked om att samtliga långivare meddelat att man antagit omstruktureringsförslaget.

"Under förutsättning att det godkänns i långivarnas kreditkommittéer, är vår förväntan att den finansiella rekonstruktionen kan godkännas inom kort.", säger finansdirektören Ulrik Hegelund.

"Den kommer att ge oss en stabil plattform till 2020, förstås beroende på hur marknaden utvecklas."

Hittills i år har dock utvecklingen varit katastrofal för aktieägarna med en nedgång på över 73 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?