1515
Annons

Benjamin Ingrosso siktar på internationell karriär

Benjamin Ingrosso syns precis överallt. Nu tar han sikte på utlandet och byter språk på sin kommande platta. ”Mitt fokus är, och kommer alltid vara, att slå igenom utomlands. Jag kommer jobba arslet av mig tills jag når dit.”

Benjamin Ingrosso tar sikte på utlandet.
Benjamin Ingrosso tar sikte på utlandet.Foto:Jesper Frisk

”Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle tas emot så väl som det gjort”, säger Benjamin Ingrosso om den egna tv-satsningen ”Benjamins”. 

Tv-programmet, där den 24-åriga artisten lagar mat, spelar musik och samtalar med en brokig skara kända profiler, går just nu med sin andra säsong i TV4.  

”Det är tydligt att det är ett program som förenar människor över generationsgränserna – det är tonåringar som kollar tillsammans med morfar”, fortsätter han.  

När vi ses för frukost på Beirut Café vid Östermalmshallen i Stockholm, där Benjamin Ingrosso gärna startar sina morgnar, ska det fjärde avsnittet sändas samma kväll. På gästlistan står artisten Moonica Mac, skådespelaren Klas Eriksson, programledaren Steffo Törnqvist och artistduon Icona Pop. Då Benjamin Ingrosso bokstavligen är född in i underhållningsbranschen – mamma är ju Pernilla Wahlgren – har han ett kontaktnät som kommer väl till pass.  

”Jag har lyxen av att ha vuxit upp i den här branschen, så jag känner redan väldigt många. Det underlättar såklart när jag ska bjuda in gästerna. Med ‘Benjamins’ tänker jag att ju konstigare sammansättning människor, desto roligare. Det finns ingen röd tråd i programmet, som tittare ska man aldrig veta vad som kommer hända.”

Benjamin Ingrosso berättar att han gärna hade tagit programformatet utomlands. 

”Internationella gäster hade varit otroligt spännande, att ha med utländska kockar och artister. Drömmen hade varit att ta programmet till Italien”, säger Benjamin Ingrosso, vars pappa är den italiensk-svenska krögaren Emilio Ingrosso. 

Om och när det blir en tredje säsong beror på om det kommer finnas tid. Benjamin Ingrosso är inte den som tar en sak i taget. Förutom att han fortfarande jobbar med den andra säsongen, inte minst med låtarna som släpps från programmet, kräver hans artistkarriär fokus.

Just nu befinner sig Benjamin Ingrosso uppe i produktionsrep inför tre nischade spelningar. När den här artikeln publiceras har han nyss genomfört en klubbspelning på Fållan i Stockholm, i sommar medverkar han på festivalen Lollapalooza och i början av hösten väntar en konsert tillsammans med Kungliga filharmonikerna på Konserthuset. 

Framför allt jobbar Benjamin Ingrosso med ett nytt album. Efter förra årets svenska platta ”En gång i tiden”, som släpptes i två delar, berättar han att nästa kommer vara på engelska. 

”Det känns otroligt kul att jag har breddat min svenska publik så mycket med det förra albumet. Innan dess gjorde jag ju musik på engelska i fyra år innan, men den här skivan blev på många sätt mitt stora genombrott.” 

”Men mitt fokus är, och kommer alltid vara, att slå igenom utomlands. Jag kommer jobba arslet av mig tills jag når dit”, fortsätter han. 

Releasedatum för den kommande skivan är ännu inte satt, men Benjamin Ingrosso hoppas på lansering under hösten. 

”Jag skulle gärna släppa den samma datum som min första engelska skiva ‘Identification’ kom, den 28 september. Både för att det vore kul, och för att jag är lite skrockfull.”

Förutom att det är på engelska, vad kan vi förvänta oss av det kommande albumet?
”Det kommer vara väldigt mycket fokus på melodier. Det ligger i linje med alla mina stora idoler – alltifrån Stevie Wonder, Elton John, Toni Braxton och Aretha Franklin. Melodispråket och en 'old school'-vibe kommer alltid vara en röd tråd i mitt musikskapande.” 

Trots pandemin var 2021 något av ett guldår för Benjamin Ingrosso. Förutom att publiken tog emot det svenska albumet med öppna armar landade han det prestigefyllda uppdraget att under en timme ta över Sollidens scen under ”Allsångsscenen är din”. Dessutom blev Benjamin Ingrossos sommarprat i P1, där han delade med sig av resan mot att hitta en egen identitet bortom kändisbarn-stämpeln, årets mest lyssnade. 

Benjamin Ingrosso säger att han i dag känner ett starkt stöd från publiken. Det ger honom frihet att utforska nytt, inte minst musikaliskt. 

”Jag är tacksam över att ha fått vara med i alla de här olika sammanhangen, som har gett mig möjlighet att visa vem jag verkligen är. När det kommer till mitt artisteri har jag nog aldrig känt mig så kreativ och trygg som jag gör i dag. Det märker jag i arbetet med den kommande plattan. Jag vågar kasta mig ut, för nu har jag backning av en publik.” 

Ena halvan av din familj håller på med underhållning, andra driver restaurang. Kommer du också öppna restaurang en dag?
”Så klart att det kommer att hända, det går lite i släkten. Jag kommer inte kunna hålla mig ifrån att öppna restaurang. Men jag är bara 24 år och mitt fokus är musiken, så det får bli någon gång i framtiden.” 

 


Innehåll från South PoleAnnons

Klimatkompensation är inte att köpa sig fri från sitt klimatansvar

Klimatkompensation är en del i utvecklingen mot hållbara lösningar för framtiden. Med hjälp av finansieringen som klimatkompensering innebär kan nya klimatprojekt utvecklas för att minska klimatpåverkan. Jens Olejak, VD för South Pole Sweden och Head Climate Solutions Nordics, menar på vikten av att inte se klimatkompensation som en pappersprodukt utan som vad det är – ett medel för att finansiera projekt för att minska eller binda koldioxid.

– Det finns en felaktig uppfattning om att klimatkompensation betyder att man köper sig fri från sitt klimatansvar. Men det kunde inte vara längre från sanningen, säger Jens. Rätterna som köps vid klimatkompensation möjliggör utvecklingen av klimatprojekt för att öka omställningen mot ett koldioxidsnålt samhälle.

För att nå NettoNoll som företag är det viktigt att ha med klimatkompensation som en del av sin klimatstrategi. Oavsett vilken verksamhet man verkar inom kommer företagens utsläppsreduktioner inte vara tillräckliga för att nå NettoNoll i linje med SBT och Parisavtalet. 

– Våra kunder har väldigt ambitiösa målsättningar kopplade till sin klimatstrategi. För att nå sina mål behöver de även klimatkompensera. Oavsett verksamhet kommer ett visst utsläpp att ske, även om man är duktig på att minska dessa. Men målsättningen är såklart att behovet av klimatkompensering ska minska över tid.

Tack vare klimatkompensering kan utvecklingsländer vara med på resan mot ett koldioxidsnålt samhälle och bidra till klimatomställningen. South Pole har utvecklat över 800 projekt sedan starten 2006, där projekt kopplade till bindning av koldioxid via naturbaserade lösningar, men även tekniska innovationer, just nu har stort fokus. Det är även viktigt att undvika framtida utsläpp genom exempelvis projekt för förnybar energi, i vilket South Pole har spelat en stor roll de senaste 15 åren.

Som den enda aktiva projektutvecklaren i Norden har South Pole möjlighet att ta ett helhetsgrepp åt sina kunder i deras klimatstrategiarbete. Med kompetens inom både strategiskt stöd och utveckling av hållbara projekt som gör skillnad för klimatet och projektets närområde ger South Pole tydliga resultat för sina kunder.

– Vi ser att efterfrågan på våra tjänster ständigt ökar, för att möta marknadens behov utökar vi nu därför organisationen med nya kompetenser. Klimat och hållbarhet är en av de viktigaste frågorna vi har framför oss, och vi har betydligt mindre tid på oss än vi räknat med för att göra de klimatförbättringar som krävs för att nå målen i Parisavtalet. Det är dags att agera!

South Poles uppdrag
South Pole effektiviserar och driver på omställningen till ett klimatsmart samhälle. Med ett globalt team, med över 800 sociala entreprenörer, utvecklas innovativa skräddarsydda lösningar för att möta organisationers och samhällsstrukturens behov. South Pole är experter inom den snabbt föränderliga klimatpolitiken och dess regelverk. 

Till South Pole Swedens erbjudande

Mer från South Pole

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med South Pole och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?