Annons

Bemanningsbranschen ser tydlig avmattning

Signalerna är tydliga – sysselsättningen mattas, vittnar nu de stora bemanningsbolagen om.

Framför allt är det arbetare i industrin som åker ut.

Foto:JANERIK HENRIKSSON / TT

”Vi märker av att det är en avmattning, om än från höga nivåer”, säger Randstads Sverige-vd Johan Lagercrantz.

Åren 2015 till 2017 var arbetsmarknaden glödhet, något bemanningsföretagen märkte av. Randstads intäktstillväxt var då 40 procent. Men när det vänder är det också hyrbranschen som tar smällen först. Och nu har det tydligt vänt ned, bedömningen i nuläget är 3–4 procent minus i år, enligt Lagercrantz.

”Vi tror väl att det kommer att hålla i sig året ut och även under 2020. Men det blir inget ras”, tror han.

Det är främst inom arbetaryrken som nedgången är tydlig och då främst i industrin och logistik, med undantag för bilindustrin i Västsverige som fortfarande har bra efterfrågan på personal, enligt Randstadchefen.

För egen del ser Randstad över kostnadsstrukturen för att vara flexibelt vid en större efterfrågenedgång på inhyrd personal. Men några varsel är inte aktuella, det behövs inte.

”Vi har en naturlig personalomsättning på 20–25 procent per år”, säger Lagercrantz.

Manpowers Sverigechef Mikael Jansson ser ungefär samma mönster.

”Vi har absolut märkt av en inbromsning”, säger han.

Och det är exportindustrin som får ta smällen nu.

”På enskilda orter har vi tvingats dra ner för att möta detta”, säger Mikael Jansson.

Att det är bemanningsbranschen som först märker av den sämre arbetsmarknaden är inget konstigt. När företagen börjar göra sig av med personal är det de inhyrda som åker ut först, och då främst i produktionen.

”De stora kunderna börjar nu komma tillbaka på mer normala nivåer”, säger Torben Sneve, Nordenchef för Adecco.

Trenden är likartad i övriga Europa, enligt Sneve.

”Det är lite väntans tider nu, företagen avvaktar med investeringar.”

Däremot är efterfrågan på mer utbildad personal fortsatt stark. De stora bemanningsjättarna har ännu inte märkt av något minskat sug på it- och ingenjörskompetens.

Innehåll från GerdmansAnnons

Här vill vi jobba 2023: Nästa generations kontorsinredning

För att attrahera framtidens medarbetare blir flexibilitet ännu viktigare. 70-75 procent väljer en hybridtillvaro med jobb på hemmakontoret vissa dagar och resterande arbetstid på kontoret tillsammans med kollegorna. Så hur inreder vi för att få ut max av kontorslokalerna? 

– Det fysiska kontoret blir en social plats som är viktig, inte minst för företagskulturen. Öppna multifunktionella ytor för samarbete, tysta zoner för bättre fokus samt aktivitetsbaserade kontor är det företagen efterfrågar just nu, säger Agneta Falk Ahlgren som jobbar med inredningsprojekt på Gerdmans. 

Flexibla arbetsplatser

Många företag väljer att skala ner antalet kontorsplatser när medarbetare jobbar hemifrån eller utanför kontoret. Hur fungerar det?

– Aktivitetsbaserade kontor är ganska vanligt idag. Målet är sällan att spara pengar på kontorsytan, utan att främja ett visst arbetssätt och samverkan i team och projekt. Bäst blir det när vi utgår från företagets verksamhet och människorna som ska jobba där. Som inredare är det en process och ett tätt samarbete med kunden för att få till helheten. 

Mötesplatser och fokuszoner

En inbjudande lounge ersätter den traditionella receptionen, flera mindre mat- och fikapopups, relaxavdelningar och after work-hörnor. Det låter stimmigt?

– Precis som inredning för mötesplatser som ger energi och kreativitet, behövs inredning som ger möjlighet till fokus. Ljudmiljön är jätteviktig på en arbetsplats. Ett bra tips är att dela upp kontoret i zoner, jobba med ljudabsorbenter och förhindra att ljudet sprider sig mellan arbetsplatserna. Ljudabsorberande skärmar dämpar ljudet med ungefär 15 dB. Tysta rum dämpar ljudet helt och är dessutom sekretessgodkända. 

Kostnadsfri inredningshjälp

Gerdmans Inredningar har funnits sedan 1947 och erbjuder ett brett sortiment produkter för kontor, industri och lager. Men också kostnadsfri inredningshjälp. 

– Vi ställer höga krav på design, funktion och kvalitet. Alla produkter har 7 års funktions- och materialgaranti. Vi har ett bra servicepaket med fri frakt till alla arbetsplatser, även hemmakontor. Inredningshjälpen finns för att hjälpa företag att få till helheten och en bra arbetsplats. Vi lyssnar in önskemål, diskuterar förutsättningar och behov av förändring. Vi utgår från ritningar, tar referensmått och ser hur företaget jobbar för att fånga in rätt känsla. Visuella 3D- eller 2D-ritningar presenterar den färdiga interiören så nära verkligheten du kan komma. 

Från ritning till inflyttningsfest

Arbetsplatsens och rummens planering, inredningens placering, färger, textilier, akustiklösningar – allt finns med i Gerdmans inredningsförslag.

– Vi justerar förslaget, så att alla är helt nöjda. Sedan samordnar vi hela projektet med inköp av produkterna. Den nya arbetsplatsen kommer i en samlad leverans, med tidslossning vid en specifik tid, så att montörerna på plats tar hand om och bär in leveransen, säger Agneta Falk Ahlgren på Gerdmans.

Läs mer på www.gerdmans.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gerdmans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera