1515

Bemanningsbranschen ser tydlig avmattning

Signalerna är tydliga – sysselsättningen mattas, vittnar nu de stora bemanningsbolagen om.

Framför allt är det arbetare i industrin som åker ut.

Foto:JANERIK HENRIKSSON / TT

”Vi märker av att det är en avmattning, om än från höga nivåer”, säger Randstads Sverige-vd Johan Lagercrantz.

Åren 2015 till 2017 var arbetsmarknaden glödhet, något bemanningsföretagen märkte av. Randstads intäktstillväxt var då 40 procent. Men när det vänder är det också hyrbranschen som tar smällen först. Och nu har det tydligt vänt ned, bedömningen i nuläget är 3–4 procent minus i år, enligt Lagercrantz.

”Vi tror väl att det kommer att hålla i sig året ut och även under 2020. Men det blir inget ras”, tror han.

Det är främst inom arbetaryrken som nedgången är tydlig och då främst i industrin och logistik, med undantag för bilindustrin i Västsverige som fortfarande har bra efterfrågan på personal, enligt Randstadchefen.

För egen del ser Randstad över kostnadsstrukturen för att vara flexibelt vid en större efterfrågenedgång på inhyrd personal. Men några varsel är inte aktuella, det behövs inte.

”Vi har en naturlig personalomsättning på 20–25 procent per år”, säger Lagercrantz.

Manpowers Sverigechef Mikael Jansson ser ungefär samma mönster.

”Vi har absolut märkt av en inbromsning”, säger han.

Och det är exportindustrin som får ta smällen nu.

”På enskilda orter har vi tvingats dra ner för att möta detta”, säger Mikael Jansson.

Att det är bemanningsbranschen som först märker av den sämre arbetsmarknaden är inget konstigt. När företagen börjar göra sig av med personal är det de inhyrda som åker ut först, och då främst i produktionen.

”De stora kunderna börjar nu komma tillbaka på mer normala nivåer”, säger Torben Sneve, Nordenchef för Adecco.

Trenden är likartad i övriga Europa, enligt Sneve.

”Det är lite väntans tider nu, företagen avvaktar med investeringar.”

Däremot är efterfrågan på mer utbildad personal fortsatt stark. De stora bemanningsjättarna har ännu inte märkt av något minskat sug på it- och ingenjörskompetens.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?