1515
Annons

Bemanning boomar

Bemanningsföretagen går bättre än någonsin. Skälet är främst högkonjunkturen men även krisen i sjukvården bidrar.
Branschen går samtidigt till angrepp mot Arbetsförmedlingen och uppmanar regeringen att agera för att underlätta för nyanlända.

Bild:TT

Di har tagit del av nya och ännu opublicerade siffror från Bemanningsföretagen. Och de visar att uppdragen och pengarna flödar in i en aldrig tidigare skådad omfattning.

"Det är en oerhört stark utveckling. Bemanningsföretagen är regulatorn på arbetsmarknaden och de som först känner av förändringar i konjunkturen. Och just nu går det för fullt i stort sett överallt", säger Ann-Kari Edenius, förbundsdirektör för Bemanningsföretagen.

Arbetsgivar- och branschorganisationen företräder 600 medlemsföretag inom personaluthyrning, omställning och rekrytering. Företagen står för lejonparten av omsättningen i bemanningsbranschen. Och efter en kraftig nedgång efter finanskrisen 2008 har pilarna bara pekat uppåt. 2016 slog branschen nytt rekord med en omsättning på 32 miljarder kronor. Men den noteringen är på väg att slås med råge. Andra kvartalet steg omsättningen med 11,6 procent, jämfört med samma period i fjol. Nya rekordnoteringen stannade på 7,8 miljarder kronor.

"Generellt speglar utvecklingen att det råder en stark högkonjunktur, med brist på kompetens och svårigheter att rekrytera över hela landet", säger Ann-Kari Edenius.
Det finns vissa geografiska variationer.

"Kontor, administration och it ökar mest i Stockholm, medan industri och tillverkning ökar kraftigt på flera andra håll, exempelvis Västsverige", säger Ann-Kari Edenius.

Vilka är då de senaste konjunktursignalerna?
"Vi ser inga tecken på avmattning, men historiskt vet vi att förändringar kan ske snabbt."

Hälso- och sjukvården är annars det klart största utropstecknet. Här växer uppdragen explosionsartat för bemanningsbranschen.

"Omsättningen ökade med 31 procent bara andra kvartalet. Det är exceptionellt och är ett tydligt tecken på att det råder akut brist på läkare och sjuksköterskor. Det gäller i stora delar av landet, men läget är allra värst i norra Sverige", säger Ann-Kari Edenius.

Och enligt Bemanningsföretagen är bemanningsföretagens intåg inom hälso- och sjukvården ingen tillfällig trend.

"Vården står inför samma skifte som industrin gjorde tidigare. Bemanningsföretagen får snabbt allt större betydelse. Och vårdkonsulter kan bli lika vanliga som it-konsulter framöver", säger Ann-Kari Edenius.

Enligt branschorganisationen är bemanningsföretagen också mycket framgångsrika med att hjälpa nyanlända in på arbetsmarknaden.

"Det finns massor av enkla jobb och denna högkonjunkturen är ett lysande tillfälle. Men här hämmas vi tyvärr av Arbetsförmedlingen. Vi är bland annat mycket kritiska mot att myndigheten slentrianmässigt skriver in nyanlända i sitt etableringsuppdrag", säger Ann-Kari Edenius, som vill att regeringen och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson agerar.

Hur då?
"De borde bland annat ge nya instruktioner till Arbetsförmedlingen som innebär att de kan ge stöd utan en massa administrativt krångel. Bemanningsföretagen är de riktiga arbetsförmedlarna men tyvärr hindras vi i dag ofta att utnyttja vår kompetens och nätverk. Det är väldigt olyckligt med tanke på hur oerhört viktigt uppdrag integrationen av de nyanlända är."

 


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?