1515
Annons

Bekräftat: Sverige skickar vapen till Ukraina

Sverige ger direkt stöd till Ukrainas väpnade styrkor och skickar pansarskott, hjälmar, kroppsskydd, mat men också finansiellt stöd till de väpnade styrkorna och till humanitära ändamål. 

”Det gagnar Sverige säkerhet”, säger Magdalena Andersson (S), statsminister. 

Sverige skickar 5.000 pansarvärnsvapen av modell Pansarskott 86 till Ukraina. Vapnet är svensktillverkat men tillverkas även i USA under namnet AT-4
Sverige skickar 5.000 pansarvärnsvapen av modell Pansarskott 86 till Ukraina. Vapnet är svensktillverkat men tillverkas även i USA under namnet AT-4Foto:Christoffer Lomfors/ Saab

Rysslands besked under söndagen att man höjer sin beredskap, har av experter har tolkats som att man hotar med kärnvapen. 

”Bedömningen är inte att Sverige befinner sig under hot om väpnat angrepp, men det är ett allvarligt besked”, säger Magdalena Andersson. 

Senast Sverige hjälpte ett annat land med krigsmateriel var vid det sovjetiska angreppet 1939 mot Finland, enligt statsminister Magdalena Andersson. 

Sveriges stöd handlar om 135.000 fältransoner mat, 5.000 hjälmar, 5.000 kroppsskydd och 5.000 pansarskott till ett värde av 400 Mkr.
”Sverige kommer att gå fram med ett omfattande stöd till Ukrainas väpnade styrkor”, säger Magdalena Andersson och påpekar att det sker i nära samarbete med andra EU-länder. 

Dessutom skickar Sverige 500 Mkr till de väpnade styrkorna och man utökar det humanitära stödet till 500 Mkr. Totalt uppgår Sveriges stöd till Ukraina därmed till 1,4 miljarder kronor, enligt beskedet. 

Sverige skickar 5.000 pansarvärnsvapen av modell Pansarskott 86 till Ukraina. Vapnet är svensktillverkat men tillverkas även i USA under namnet AT-4
Sverige skickar 5.000 pansarvärnsvapen av modell Pansarskott 86 till Ukraina. Vapnet är svensktillverkat men tillverkas även i USA under namnet AT-4Foto:Christoffer Lomfors/ Saab

Ökar hotbilden mot Sverige?
”Vi har noga övervägt det här beslutet. Det är inte ett enkelt beslut att fatta. Bedömningen är att det gagnar Sveriges säkerhet och vi har gjort det med andra europeiska länder”, säger Magdalena Andersson. 

”Folkrätten ger Ukraina laglig rätt att försvara sig mot angrepp”, säger hon vidare. 

Ukraina har lämnat in en lista med önskemål till Sverige. Överst på listan står 2.000 pansarvärnsvapen av typen Robot 57, rapporterade Aftonbladet i fredags. Ukrainas ambassadör Andrij Plachotnjuk ska också ha nämnt det vapnet vid sitt möte med riksdagens försvarsutskott i torsdags, enligt vad TT rapporterat tidigare under dagen.

Svaret på varför inte Robot 57 skickas, trots Ukrainas uttryckliga önskemål, är att det handlar om en avvägning, enligt försvarsminister Peter Hultqvist (S) som pekar på att de pansarskott som skickas är enklare att hantera. 

Regeringen har av oppositionen kritiserats för att vara senfärdig med beskedet om militärt stöd. 

”Vapenexportlagstiftningen ser olika ut och vi har också olika historia”, säger Magdalena Andersson. 

Beskeden om långtgående sanktioner mot ryska banker och sanktioner riktade mot Rysslands centralbank kan följas av fler sanktioner, enligt Magdalena Andersson.

”Man sitter just nu och diskuterar fortsatta sanktionspaket. Det handlar helt om hur den här situationen utvecklar sig. Här finns en väldig vilja att svara Ryssland med mycket omfattande och hårda sanktioner”, säger hon. 

Hur många flyktingar du anser att Sverige ska vara berett att ta emot?
”Hur flyktingsituationen från Ukraina kommer att utveckla sig handlar helt om hur Ryssland kommer att agera i det här läget”, säger Magdalena Andersson och pekar på att de flesta söker tillfällig fristad. 

Migrationsverket arbetar just nu med att se över vilka lediga platser man har i mottagningscenter, enligt Andersson. 

”Vi kan inte ha den situationen att Sverige är det land som gång på gång på gång tar absolut enskilt störst ansvar per capita”, säger hon.  

 

 


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?