1515

Bekräftat: Regeringen vill stänga Bromma flygplats

Regeringen har enats om att stänga Bromma flygplats och redan i augusti ska en utredare lägga fram förslag på hur trafiken på den citynära flygplatsen ska flyttas över till Arlanda. Men oppositionen vägrar och regeringens hopp ligger nu hos Centerpartiet, som inte landat i frågan.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Regeringen vill avveckla Bromma flygplats.

Det beskedet gav miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en presskonferens på onsdagen.

”Coronapandemin har medfört kraftigt minskat flygresande men redan 2018 inträffade ett trendbrott där inrikesflyget började minska samtidigt som vi såg en stor samhällsdebatt kring flygets klimatpåverkan”, säger Per Bolund.

Regeringen tillsätter nu en utredning som ska se över hur trafiken från Bromma ska gå över till Arlanda, vars kapacitet ska säkras, enligt regeringen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger att utredaren ska ta fram underlag för att möjliggöra en avveckling ”så snart som möjligt” och att förslag på hur nedläggningen ska ske läggs fram i augusti.

”Underlaget vi får avgör takten givet de avtalsrättsliga regler som finns mellan Swedavia och Stockholms stad, men också de ingångna avtal med de aktörer som har flygverksamhet på Bromma flygplats”, säger Tomas Eneroth.

Tidigare diskussioner kring Bromma flygplats framtid har inneburit krav på att Arlanda ska byggas ut, om Bromma ska stängas.

Men enligt Tomas Eneroth och Per Bolund finns just nu inget behov av att bygga ut Arlanda.

”Det finns en överkapacitet på flygtrafiken för tillfället och det finns inget problem med att ta trafiken från Arlanda i dag”, säger Per Bolund.

En majoritet i riksdagen tog 2016 fram ett tillkännagivande som talar om för regeringen att Bromma ska utvecklas, inte avvecklas.

Trots det vill regeringen stänga flygplatsen innan avtalet löper ut 2038. 

”Vi kommer ha en dialog med riksdagen och när utredningen är klar i augusti har vi all information som behövs för att gå vidare”, säger Per Bolund.

Enligt den gröne ministern bör samtliga partier inse att Bromma varken är lönsamt ekonomiskt eller försvarbar utifrån klimatperspektiv.

Under sommaren tog statliga flygplatsbolaget Swedavia fram en rapport, på uppdrag av regeringen, med slutsatsen att bolaget inte ansåg det affärsmässigt motiverat att driva vidare Bromma.

Miljöpartiet har sedan valet 2014 lovat att arbeta för att stänga Bromma flygplats, nu ser partiet ut att kunna lösa in löftet.

Reaktionerna mot beskedet var starka från flera partier.

Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, beskriver regeringens beslut som ett ”dråpslag” mot inrikesflyget.

”Det är ett stort svek mot svenskt flyg, man drar undan mattan för inrikesflyget när de redan nu går på knäna”, säger hon.

Enligt Moderaterna är det uteslutet att lägga ned Bromma flygplats innan kapaciteten har säkrats upp på Arlanda. Även Kristdemokraterna och Liberalerna stämmer in i kritiken.

”Det finns ingen svensk flygstrategi över huvud taget just nu, mer än att Miljöpartiet tvingar igenom det ena förslaget efter det andra som försvårar för flyget”, säger Magnus Jacobsson, trafikpolitisk talesperson för KD.

Den avgörande faktorn i riksdagen kommer att bli Centerpartiet. En källa inom Miljöpartiet säger att regeringens förhoppning är att C tillåter en stängning av Bromma.

Partiet har öppnat för en stängning av Bromma, men bara om kapaciteten flyttas över till Arlanda.

”Ska vi överväga att stödja detta, måste vi veta vad som händer med tillgänglighetsperspektivet”, säger Anders Åkesson, trafikpolitisk talesperson för C.

Anders Åkesson säger att han vill invänta utredarens förslag innan han tar ställning. Han påpekar att utredningen måste göras med utgångspunkt i frågan om Bromma kan läggas ner, inte hur.

”Har man från början bestämt sig för att lägga ner Bromma tvingar man utredaren att komma till en slutsats som kanske inte är sann”, säger han.

Om utredningen visar att det går att flytta över trafiken till Arlanda och att kapaciteten är säkrad de närmsta fem åren, godkänner ni det?

”Först vill jag se utredningens direktiv, att de är ärliga och inte en kuliss för ett redan fattat beslut. När utredningen väl tagit fram ett underlag och Swedavia öppnat böckerna, då är vi beredda att diskutera.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?