1515

Bekräftat: Knorr-Bremse drar tillbaka bud på Haldex

Tyska Knorr-Bremse återkallar sitt bud på Haldex och "överger den föreslagna företagssammanslagningen". Knorr-Bremse kommer även att avbryta processen med att få godkännande från berörda konkurrensmyndigheter.

 

Det framgår av ett pressmeddelande.

"Knorr-Bremse har fattat detta beslut efter noggrant övervägande av alternativen och med beaktande av alla intressenter efter Aktiemarknadsnämndens beslut", skriver Haldex.

I början av september meddelade Aktiemarknadsnämnden att den inte tillåter ytterligare förlängning av Knorr-Bremse redan långa acceptperiod.

Knorr-Bremse ville förlänga acceptperioden till februari 2018 i väntan på grönt ljus från konkurrensmyndigheter. Haldex styrelse hade sedan tidigare protesterat mot Knorr-Bremses bud och då i synnerhet den långa konkurrensprövningstiden.

"Utan Haldex samarbete och stöd går det inte att erhålla konkurrensgodkännande", skriver Knorr-Bremse.

"Erbjudandets fullföljande var villkorat bland annat av att nödvändiga myndighetsgodkännanden erhölls på för Knorr-Bremse godtagbara villkor liksom att Haldex inte vidtog några åtgärder som sannolikt skulle komma att försämra förutsättningarna för Erbjudandets genomförande. Dessa villkor för Erbjudandets fullföljande har inte uppfyllts och det är uppenbart att de inte heller kommer att uppfyllas inom acceptperioden", skriver det tyska bolaget vidare som motivering till varför budet dras tillbaka.

Knorr-Bremse äger nästan 15 procent av aktierna i Haldex.

"Vad beträffar vårt aktieinnehav i Haldex kommer vi att agera som en ansvarsfull aktieägare och använda alla våra tillgängliga alternativ med bolagets och Knorr-Bremses intresse för ögonen", heter det i pressmeddelandet om aktieinnehavet.

Budet låg på 125 kronor per aktie. Haldex nuvarande största ägare, ZF, var också inblandat i budstriden och lade i höstas ett bud på 120 kronor.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?