Behovet av handsprit fick familjeföretaget att ställa om: ”Vi såg vår roll i krisen”

NORRKÖPING. Redan innan året inletts flaggade kemikaliedistributören Swed Handling för 25-procentig tillväxt. Sedan kom coronakrisen – och den mest intensiva perioden i det familjeägda bolagets historia.

2020 har varit ett hektiskt år för Swed Handlings vd Rickard Andersson. Företaget har levererat ingredienser för mer än tre miljoner liter handsprit.
2020 har varit ett hektiskt år för Swed Handlings vd Rickard Andersson. Företaget har levererat ingredienser för mer än tre miljoner liter handsprit.Foto:Henrik Lenngren

När Rickard Andersson 1995 muckade från sin militärtjänstgöring visste han en sak: att han absolut inte ville jobba för sin pappa Tommy i det nybildade företaget Swed Handling.

”Innan jag ryckte in i lumpen var jag med i uppstartsskedet. Jag tappade upp kemikalier, målade 800-litersbehållare och deltog på kundmöten. Även om det var kul kände jag att jag ville stå på egna ben. Helst av allt ville jag bli jurist”, säger Rickard Andersson.

Den plats han fått på ekonomlinjen Linköpings universitet utnyttjades aldrig. Ett sabbatsår blev ytterligare 25, som han själv uttrycker det.

”Jag insåg rätt snart att jag gick igång på den utmaning vi hade i vårt lilla familjeföretag. Då som nu funderade vi på hur vi stora vi skulle kunna bli, hur långt vi skulle kunna ta oss.”

Sedan 2007 är Rickard Andersson vd för Norrköpingsbolaget som från start stadigt norpat marknadsandelar i en bransch där många konkurrenter tillhör stora, internationella koncerner.

”I början tyckte de nog att vi var alldeles för små för att tas på allvar, men efterhand började de mobilisera sina styrkor. Det gjordes till och med kortsiktiga försök att kväsa oss, men vi har stått pall. Nu, med 360 miljoner kronor i omsättning, börjar vi definitivt bli en spelare att räkna med”, säger Rickard Andersson.

Som kemikaliedistributör har Swed Handling kunder i många olika segment; från bensinbolag och kommunala reningsverk till fordonsindustrin och kemtekniska bolag som tillverkar rengöringsmedel. I konsumentledet är det exempelvis företagets spolarvätska som tankas direkt från pump på Circle K:s stationer.

”Vi saluför flytande och fasta kemikalier i förpackad form, från små enlitersflaskor till behållare på tusen liter. Leveranssäkerheten är en av våra största konkurrensfördelar. Till skillnad från andra aktörer har vi egna turbilar i Norrköping och Gävle som transporterar 70 procent av den volym vi säljer”, berättar Rickard Andersson.

Inför 2020 hade företaget budgeterat för en 25-procentig omsättningsökning. Coronapandemin spädde på tillväxten ytterligare – men satte också företaget under hård press framför allt i våras.

”Vi har alltid velat växa med kontroll, det har inte funnits någon uttalad målsättning att vi ska bli en snabbväxande Gasell. Men när corona slog till blev det galet hektiskt. Mellan mars och maj handlade säkert fyra av fem samtal om vi kunde skaffa fram handsprit eller ingredienser till handsprit. Vi insåg att vi var tvungna att ställa om.”

Med en närmast explosionsartad efterfrågan upplevde Rickard Andersson att det inte fanns något stopp.

”Vi tittade inte på var vi skulle tjäna mest pengar, utan var behovet fanns. Det var anledningen till att vi prioriterade sjukvården, äldrevård, och till viss del skolorna. Vi såg vår roll i den situation som stod, att vi faktiskt fyllde en viktig samhällsfunktion. För oss kändes det självklart att ställa upp, att vi fick gå upp i tid och jobba helger och kvällar för att hinna med.”

Försäljningen av ingredienser till handsprit är fortfarande betydande, betonar Rickard Andersson, men ordinarie leverantörer har samtidigt börjat komma ifatt:

”Marknaden är inte mättad men i alla fall i balans.”

En huvudanledning till att Swed Handling vuxit stadigt framför allt de senaste åren stavas annars en toppmodern anläggning.

”2007 stod vi vid ett vägskäl. Vi hade byggt en anläggning nio år tidigare där det plötsligt saknades expansionsyta i alla väderstreck. Frågan var om vi skulle fortsätta växa eller nöja oss med den position vi tagit. Det blev ett ganska enkelt beslut. Utvecklas man inte är risken stor att man går bakåt. Här har vi alla möjligheter att fortsätta satsa för framtiden.”

Målet år 2025 är att omsätta en halv miljard kronor. Rickard Andersson drar på smilbanden när han uttalar orden.

”Det känns faktiskt roligt att säga det. Vi började från noll med en liten dragbil som kunde lasta åtta ton. Vi har hela tiden brunnit för att satt upp nya målbilder och flyttat fram positionerna.”

Hur ska ni lyckas nå upp i 500 miljoner kronor i omsättning?

”Genom att kliva in på nya geografiska marknader i Sverige men också utomlands. Närhet till marknaden är ett framgångsrecept, men också personlig kontakt och en hög servicegrad. Vi tävlar mot branschkollegor som har väldigt mycket muskler men som inte är så flexibla. Där kan vi definitivt konkurrera.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?