ANNONS:
Till Di.se

Båtmässan satsar på wakeboard och segling – inomhus

Under lördagen startar båtmässan Allt för sjön för 83:e året i rad.

Den nischade mässan hoppas nu kunna bredda sin målgrupp genom att erbjuda vattensporter i Sveriges största inomhusbassäng.

Över 350 båtar ställs ut i år under Skandinaviens största båtmässa Allt för sjön. Tidigare har den främsta målgruppen varit män i åldern 45–50, men nu vill arrangörerna Stockholmsmässan locka en yngre målgrupp.

Därför har mässan i år fått tillskottet Water Park. Det är en miljoninvestering som har resulterat i en 40 meter lång, 15 meter bred och 90 centimeter djup inomhusbassäng.

”Vi vill komma åt de grupper vi inte når genom vanlig marknadsföring. Det är surfare och de som ägnar sig åt träning på SUP-bräda bland annat", säger Stockholmsmässans projektchef Hanse Thorslund. 

Han berättar att Allt för sjön är den största mässan som arrangeras av Stockholmsmässan. I år väntas besöksantalet öka med 7.000 besökare till 90.000.

Den nya vattenparken är en positiv nyhet även för de utställare som säljer tillbehör för vattensporter. Båtmässan har tidigare inte varit en stark marknad för dem då den varit centrerad till båttillbehör. För de detaljutställare som säljer båttillbehör är dock Allt för sjön en så viktig handelsplats att många säljer av mer än halva sin årsförbrukning under mässans tio dagar.

I bassängen finns det möjlighet att prova på wakeboard, jollesegling, modellsegling och olika sporter som utövas med en SUP-bräda (en slags surfbräda som man paddlar sig fram på), till exempel yoga och paddling.

Enligt Hanse Thorslund är wakeboard den mest populära vattensporten. För att åka wakeboard på öppet vatten räcker det med en mindre styrpulpetbåt med en kapacitet om 30 hästar. Genomsnittspriset för en ny sådan båt är ungefär 150.000–200.000 kronor medan en begagnad i snitt kostar 80.000–100.000 kronor. 

Hur har ni gjort för att garantera besökarnas säkerhet när de provar vattensporterna?

”Alla måste bära flytväst och hjälm. Vi har också investerat i kompetenta instruktörer och studerat liknande bassänger i andra länder och tagit lärdom därifrån”, säger Hanse Thorslund. 

Båtmässans besökare spenderar i regel mellan 500–10.000 kronor på plats och genererar en omsättning för mässan på cirka 40–50 miljoner kronor. Utöver chansen att prova vattensport anordnas det i Water park även uppvisningar av wakeboardåkarna Sandro Furtado Brlenic och Eira Jansson samt tävlingar.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies