Annons

Båtkedjan växlar upp fysiska handeln

Båttillbehörskedjan Hjertmans har fått vind i seglen och vuxit kraftigt med nya ägare. Konceptet har också fått stå modell för ägarnas andra tillväxtraket: serieförvärvaren Röko. Nu laddar man inför Båtmässan i Stockholm som i år arrangeras två helger i rad. 

Två av de tre huvudägarna: Stefan Järudd och Tomas Billing.
Två av de tre huvudägarna: Stefan Järudd och Tomas Billing.Foto:Jack Mikrut

I Hjertmans butik på en bakgata i Bromma samsas svarta, vita, blå, röda och orange fendrar i olika storlekar och modeller med en mängd andra tillbehör för båtlivsentusiasten. Kedjans storsäljare utgörs av flytvästar och rep i en rad olika tjocklekar och färger. Men här finns allt från färg till polermedel, ankare, batterier, plotter, vattenleksaker, kläder och stövlar.  

”Vi har 10.000 produkter och kan ta in 30.000 från våra leverantörer om kunderna vill det. Vår konkurrensfördel är att vi har en duktig båtintresserad personal, ett brett sortiment och tar hem det vi inte har i lager då vi har stor bredd av leverantörer”, säger Hjertmans-kedjans vd Stefan Järudd. 

En ytterligare konkurrensfördel är att kedjan kan hålla kostnaderna nere med hjälp av en stor inköpskapacitet och att butikerna är så kallade ”destinationsbutiker”.

”Vi behöver inte ligga där båtarna finns eller i stadskärnor. Vi ligger där det finns mycket folk. Vi är så långt ifrån en presentbutik man kan komma”, slår Tomas Billing en av huvudägarna fast.   

För att minska svinnet har företaget valt att ha få elektronikprylar i lager då utvecklingen går fort på just det området. Kläder och stövlar är inte heller några viktiga produkter då de snabbt blir omoderna. 

”Sten Hjertman, som grundade Hjertmans 1975 var väldigt kostnadsmedveten. Det tänket har vi behållit. Vi satsar till exempel bara på ett bassortiment regnkläder”, säger Stefan Järudd.

”Höga intäkter och låga utgifter är nyckeln till framgången. Men vi tummar inte på kvaliteten.”  

När Sten Hjertman, fyrtio år efter att han startade bolaget, kände att det var dags för ett generationsskifte slog den båtintresserade finanstrion Tomas Billing, Fredrik Karlsson och Stefan Järudd till.    

”Sten ville inte bara få in ny ägare utan också en ny vd. Men det var inte förrän Stefan var med på båten som det klickade och affären kunde ros i land”, säger Tomas Billing.

Att både Stefan Järudd och Sten Hjertman kommer från mindre orter, tror Stefan Järudd fungerade som smörjmedel, liksom att de båda hade tävlat och haft framgångar i OK-jolleklassen.Stefan hade dessutom köpt en ny OK-jolle av Sten redan 1975 och drev vid sidan om en agentur för den snabba Moth-jollen, som var hans senaste passion.   

”Jag tror att det var det som gjorde att vi fann varandra så bra”, säger Stefan Järudd.

Koncernen har de senaste åren utvecklats från att vara en liten lokal båttillbehörskedja till att bli en storspelare i Europa. Omsättningen har ökat från 140 miljoner kronor till runt 700 miljoner kronor, under de nya ägarnas tid, och vinsten uppgår nu till cirka 100 miljoner kronor. 

”Vi är alla snabba med starkt driv, men vi hade inte vuxit så mycket utan Tomas och Fredriks förvärvskunskaper”, konstaterar Stefan Järudd, som för egen del hade ersatt kickarna från OS-karriären med att arbeta som bland annat valutahandelschef och hedgefondschef innan han tog rodret för Hjertmans.  

”Det var fantastiskt roligt att göra något helt annat när jag blev vd. Det hade inte fungerat att komma in med kostym på kontoret här”, säger han.

Foto:Jack Mikrut

I dagarna blev det klart att Stefan Järudd kommer att lämna sitt uppdrag för att gå i pension. Ny vd blir Torbjörn Seger som närmast kommer från Würth Svenska AB där han varit vd i två decennier. 

”Under Torbjörns tid på Würth Svenska växte bolaget organiskt och lönsamt från cirka 200 Mkr till 1.200 Mkr. Jag är övertygad om att Torbjörns kunskap, erfarenhet och profil passar väl in på Hjertmans ambitioner att fortsätta skapa lönsam, hållbar tillväxt”, säger Tomas Billing. 

Hjertmans köptes 2015 när Tomas Billing fortfarande var vd på Nordstjernan och Fredrik Karlsson på Lifco och har tjänat som pilot och styrmodell för deras serieförvärvande investmentbolag Röko.   

”Vi lockades inte av att toppa karriären med externa styrelseposter utan ville bygga ett eget företag och fick okej på att prova det under våra anställningar”, berättar Tomas Billing.     

I Hjertmans-koncernen ingår i dag detaljisterna Hjertmans och SeaSea i Sverige, Maritim och Seatronic i Norge samt nystartade Hjertmans i Danmark liksom de två grossisterna svenska Byggplast och norska NMS. Stefan Järudd är vd för moderbolaget, men det finns ingen koncernchef, däremot tre självständiga vd:ar som alla är delägare i moderbolaget och sitter i varandras styrelser.    

”De olika enheterna kan, men behöver inte, samordna sina inköp och de kan köpa många produkter direkt från tillverkarna utan fördyrande mellanhänder”, framhåller Tomas Billing.              

Strategin bygger på frivilliga samarbeten och avsaknad av centrala koncernfunktioner.

”Vi köper lönsamma företag som kan bli bättre, precis som i Röko. Fredrik och jag som bägge är huvudägare, har alltid sista ordet, men har inte behövt använda det. Alla vill att helheten ska bli bra, men bolagen kan profilera sig olika geografiskt och produktmässigt”, säger han.   

Närmast vill Hjertmans-koncernen växa i Danmark där det redan finns en Hjertmans-butik. Nästa steg är Finland, där man ser potentialen för att öppna butiker i kedjans namn.

Ni satsar hårt på butiker. Hur går e-handeln?
”Det är definitivt butikerna som gäller. Koncernens e-handel svarar för 20 procent av omsättningen. Jag tror inte andelen ökar till mer än max 30 procent”, säger Tomas Billing.

Vilka utmaningar har ni haft när ni vuxit så kraftigt?
”Det var mycket tal om butiksdöden, men det visade sig vara fel, därför expanderar vi i Danmark. Vi behöver en kunnig bas av anställda, vilket är en utmaning, då vi är väldigt säsongsberoende och går med förlust en stor del av året. Många som älskar båtar vill dessutom inte jobba som säljare. Destinationsorter kan också vara svårt att få folk att hitta till, medan bättre lägen kan tära på lönsamheten. Det upplevde vi i början i Norrköping. Stefan och de övriga två vd:arna har skapat samarbetsklimatet. Om inte det funkar pajar allt”, säger Tomas Billing.      

Blir det fler uppköp?
”Absolut. Vi har haft en enorm tillväxt i skymundan. Men det viktiga är lönsamhet. Detta är min och Fredriks enda investering utöver Röko, det vill säga att det är vår pensionsförsäkring.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera