Båstad lovar revansch för tennistävling i sommar

Det blir herr- och damturneringar i tennis samt en padeltävling i Båstad i sommar.
”Vi har fattat beslut om att genomföra evenemangen oavsett om det går att ha publik eller inte”, säger turneringschefen Christer Hult, som samtidigt välkomnar Magnus Norman som ny sportchef.

Foto:Johan Lilja, Johan Lilja, Johan Lilja

Pandemin satte effektivt stopp för fjolårets Nordea NDA SE +0,69% Dagens utveckling Open, men i år hoppas man få revansch. 

”Vi är inte naiva på något sätt. Vi har ritat upp en rad olika scenarier och hur smittskyddssäkringen ska fungera. Vi har täta kontakter med ATP och för dialog med polisen och berörda myndigheter”, säger Christer Hult.

Alldeles oavsett om det kommer gå att ha full beläggning på läktarna eller om bara 25 procent av arenan får användas ska det bli tävlingar.

”Det finns en osäkerhet i hela samhället och vi är i mars månad nu. Mycket som kan förändras fram till juli. Vi förbereder oss helt enkelt för det värsta scenariot och även med förhoppningen att restriktionerna kommer att släppas upp”, säger han.

En plan är att spelarna hålls isolerade i kongressdelen av arenan eftersom det utöver hotellrum även finns matsal och kök där.

Herrtävlingen omfattar 70–80 spelare med entourage. Varje spelare får i dagsläget ta med sig max två personer. I damtävlingen är det något färre spelare.

För publikens del arbetar arrangörerna nu med planer för fler entréer och hur olika sektioner ska stängas av eller begränsas.

”Det är väldigt omfattande covid-dokumentation och protokoll som ATP har och som gäller för alla tävlingar i världen nu. Jag tror inte att det blir aktuellt med daglig testning, men i varje fall varannan dag. Men hur det ser ut i sommar vet vi inte”, säger Christer Hult.

Han är väldigt nöjd med att, vid sidan om Nordea, lyckats få in tre nya huvudsponsorer till tävlingen, Porsche, maskin- och anläggningskoncernen Eleda och kasinobolaget Betway.

”Jag är extremt glad att vi i dessa tider, när det är jobbigt för många, kunnat skriva avtal med dem. I praktiken innebär det att evenemanget står oerhört ekonomiskt starkt framöver, med reservation för om det blir begränsningar av publiken. Det känns som att väldigt många företag har ett uppdämt behov att träffa kunder och vara med på sådana här evenemang.”

Christer Hult, Sofia Arvidsson och Magnus Norman.
Christer Hult, Sofia Arvidsson och Magnus Norman.Foto:Johan Lilja

Tidigare tennisproffset Magnus Norman axlar rollen som sportchef med uppdraget att locka spelare till Swedish Open. Sofia Arvidsson, ex-proffs även hon och för närvarande även Sverigeetta i padel, håller i damtävlingen.

”Jag fick frågan för ett par veckor sedan och det känns som ett jobb som passar mig eftersom jag har daglig kontakt med agenter och spelare. Det kommer inte att påverka mitt arbete på akademin Good to Great”, säger Magnus Norman.

”Jag vill få till ett startfält som passar Båstad och den svenska tennispubliken. Gärna några yngre spelare som är 'up and coming'. För min egen del vore det så klart en dröm att få dit Stan Wawrinka som jag har coachat. Han har en av världens snyggaste enhandsbackhand.” 

En spelare som redan har skrivit på för spel i Båstad de närmaste tre åren är 19-årige italienaren Lorenzo Musetti. Han tog sig nyligen in som yngste spelare på topp-100-listan i världen i och med semifinal i Acapulco där han slogs ut av Stefano Tsitsipas.

Magnus Norman har själv vunnit tävlingen två gånger senast år 2000.

”Första gången som jag vann 1997 är överlägset bästa minnet eftersom det var min första ATP-seger och på hemmaplan inför släkt och vänner – unik känsla.” 

Sofia Arvidsson som håller i damtävlingen har ett svårt jobb eftersom den spelas samtidigt som Wimbledon fortfarande pågår.

”Vi har två wildcard att dela ut till två topp 50-spelare. Fokus ligger annars mycket på svenska spelare där vi har fyra wildcard. Jag hoppas förstås på Rebecca Peterson, Mirjam Björklund samt Caijsa Hennemann och kanske även danska Klara Tauson, som vann sin första WTA-titel nyligen. Det vore kul om hon kunde komma.”

Hotel Skansen, som ingår i Gram Group, byggde redan förra året ett nytt spa på taket och fortsätter att investera. Nu renoveras 54 hotellrum och restaurangdelen utökas med en bakficka, en ny bistro.

”Det känns jättekul att det finns en väldigt stor vilja att investera och förbereda sig för ett normalläge så småningom”, säger Christer Hult.

”70 procent av vår omsättning kommer från partnerskap och sponsorer. Blir det publikbegränsningar får vi fortfarande in medieintäkterna som står för 10 procent. Men om vi bara kan ha 20 procents beläggning på läktarna kommer vi inte att kunna visa något plusresultat även om prispengarna reduceras något”, säger han.

Efter Nordea Open tar den nya folksporten padel över i Båstad under den sista veckan i juli. Det blir världspremiär för en ny tävlingsform som hämtats från golfens Ryder Cup, America vs Europe, med världseliten från bland annat Argentina och Spanien. 

Arena Båstad bygger padelbanor på centercourten, bana 1 och även en på de nedre tennisbanorna nära hamnen.

”Vi tror att det kommer bli stort tryck på biljetter eftersom padel är en så populär sport nu. Den veckan blir det även en kändistävling i padel”, säger Christer Hult.

 


Innehåll från ISS Facility ServicesAnnons

Så bidrar ISS till att hålla kollektivtrafiken igång

Under den pågående globala pandemin, har stora delar av samhället tvingats till omfattande förändringar. En av de branscher som drabbats särskilt hårt är transportsektorn, som har fått se andelen resenärer sjunka kraftigt, samtidigt som kraven på att upprätthålla en säker, hygienisk och trängselfri verksamhet ökat.

ISS medarbetare inom transportsegmentet har under hela Coronautbrottet arbetat hårt med att hålla tågen hygieniskt rena, motverka oro och skapa trygghet hos resenärer genom att bland annat utföra trängselrapporter och samtidigt arbeta med att säkra biljettintäkter – allt med målet att kunna hålla kollektivtrafiken igång på ett säkert sätt, för de som behöver resa. 

Efter vårens virusutbrott och de restriktioner kring arbete och resor som infördes över hela landet, rasade antalet resenärer i både kollektiv- och fjärrtågstrafiken. I vissa områden blev bortfallet så stort som 90 %. Restriktioner och minskat resande gjorde det väldigt svårt för både tågföretag och myndigheter att förutse hur trängsel och resandemönster skulle se ut, men rekommendationen blev ändå att upprätthålla ordinarie trafik i möjligaste mån. 

Som ett led i arbetet med att minska smittspridning och trängsel, slopades temporärt biljettkontrollerna i kollektivtrafiken, vilket fick till följd att fuskandet och antalet resande utan giltig biljett ökade lavinartat. 

För att förstå konsekvenserna för kollektivtrafiken har vi stämt träff med Elin Kämpe, affärsområdeschef för Transport på ISS som bland annat sköter biljettkontrollen åt SL i Stockholm.

– Kollektivtrafiken i Sverige kostar omkring en miljard kronor i månaden att hålla igång och cirka hälften finansieras genom biljettförsäljningen. När vi får ett minskat antal resande minskar även biljettintäkterna men, något vi sett under pandemin, är att utöver minskat resande, så minskade även betalningsviljan hos dem som faktiskt använde kollektivtrafiken. Det vi då riskerar på längre sikt, är att modellen för biljetter och finansiering behöver ändras, alternativt så behöver kollektivtrafikens kostnader minska och därmed sannolikt även utbudet. Den samlade kollektivtrafiken förväntas lida en förlust på omkring 7,5 miljarder bara i år, och om vi ska åtnjuta samma standard som vi är vana vid är det ett måste att säkra finansieringen, även om det blir under andra förutsättningar och med andra biljettmodeller. 

Viktigt att säkra intäkterna och skapa trygghet

– Våra uniformerade medarbetare som rör sig i kollektivtrafiken bidrar till att skapa trygghet för resenärerna, något som fortsatt under Coronapandemin, dock med ett ökat fokus på att undvika och rapportera trängsel. Nu har vi successivt påbörjat biljettkontrollerna i Stockholm igen i linje med SLs riktlinjer, fortsätter Elin. 

På frågan varför kontrollerna alls behövs i nuläget förtydligar Elin att SL uppskattar att fusket under pandemin gått upp från tre till 15 procent, vilket motsvarar intäkter på cirka 1 350 miljoner kronor. För att vi ska kunna fortsätta att resa på ett tryggt, säkert och hållbart sätt med kollektivtrafik så behöver intäkterna säkras.

Det finns även en koppling mellan ekonomisk tillväxt och en väl utbyggd kollektivtrafik, framförallt i storstadsregioner. Stockholm utnämndes i oktober i en rapport gjord av Institute of Transportation Studies vid University of California till världens tredje bästa stad för sin kollektivtrafik samtidigt som hela Sverige hyllades för sitt järnvägsnät. 

– Jag har en förhoppning om att vi ska kunna fortsätta på den inslagna vägen och ytterligare förbättra mobiliteten för att kunna hantera folktätheten som kontinuerligt ökar i våra storstadsregioner. Då är satsningar på kollektivtrafiken och ny forskning ett måste, betonar Elin.

Trygg miljö på tågen

UITP, Union Internationale des Transports Publics, släppte i oktober en rapport som visar att risken för att smittas i kollektivtrafiken är ytterst liten om rätt åtgärder vidtas. Några nyckelfaktorer, vid resor, är god ventilation, desinfektion av beröringsytor, kort restid, minimala samtal samt social distans.. Många länder har även munskydd som krav för att åka kollektivtrafik. Studier har gjorts i ett flertal länder i världen och rapporten visar att även om risken inte helt går att eliminera, är kollektivtrafiken fortsatt det säkraste sättet att förflytta sig i städer. Detta samtidigt som storstadsregionerna fortsätter att fungera för dem som behöver resa.

Det område där ISS kanske har gjort störst skillnad för kollektivtrafiken under Corona är inom hygien och städning. Leif Persson är produkt och utvecklingsansvarig för städtjänster på ISS. 

– Vi har alltid arbetat extremt noggrant och har mycket god insikt i vikten av en hygienisk miljö för hälsan. I och med pandemin har resenärerna också fått upp ögonen för det jobb vi faktiskt gör, och vet att de kan känna sig trygga med att tågen, och beröringsytor i synnerhet, är rena.

Leif poängterar att myndigheternas rekommendationer under pandemin är något man bör ha med sig även under mer normala förutsättningar. 

– Därför är jag övertygad om att detta i slutänden kommer att leda till förändrade sätt att både resa och leva, med fortsatt fokus på renlighet. För oss som tjänsteleverantör innebär detta att vi regelbundet ser över vilka städsystem och produkter vi använder, såväl som att vi i vissa fall också ökar städfrekvensen, säger Leif.

Mätbar renhet med miljön i fokus

ISS städprocesser och -verktyg är redan idag oerhört utförliga. Cleaning Excellence är ett internationellt koncept inom ISS som kombinerar de bästa processerna, metoderna, redskapen och produkterna. Tillsammans med leverantörer av rengöringsprodukter och städmaskiner utvecklar vi också hela tiden metoderna samtidigt som miljöbelastningen minskar, 

– Ett exempel är att vi snabbt efter Coronautbrottet började utföra desinfektion för att besegra virus, bakterier och andra mikroorganismer med miljövänliga verktyg och miljövänligt ozonvatten. Ozonvattnet är starkare än klorin, men lika skonsamt som vanligt kranvatten så att vi på ett enkelt, tryggt och kostnadseffektivt sätt kan desinficera alla typer av ytor och föremål, helt utan miljöfarliga kemikalier, berättar Leif. 

Testresultat visar att förekomsten av bakterier och virus minskar med cirka 99 % inom 5 minuter efter utförd städning. På många kontor har ISS dessutom börjat mäta koncentrationen av mikroorganismer, och därmed hygiennivån på ytorna på kontoren. Genom detta kan de som arbetar på kontoren känna sig trygga i att hygien och smittorisk alltid är under kontroll. 

– Just nu tittar vi på hur vi på ett effektivt sätt ska kunna göra liknande mätningar ombord på fordon så att resenärerna ska känna en större trygghet på resan, säger Leif. 

– Vår fordonsstädning är utformad för att minska risken för smittspridning och utförs av certifierade ISS-medarbetare. Genom att mäta renheten får vi veta om städfrekvenser eller metoder behöver justeras. Det kan tyckas överdrivet, men till syvende och sist handlar det om att våra servicemedarbetare skapar en trygg miljö för alla som behöver vistas där, avslutar Elin. 

FAKTA OM ISS

ISS är ett ledande företag inom facility management och workplace experience. Vi skapar platser och miljöer som bidrar till bättre prestationer och en enklare, mer effektiv och trivsam tillvaro - levererade med omtanke och hög kvalitet av engagerade medarbetare. ISS har över 400 000 medarbetare globalt och närvaro i fler än 70 länder. I Sverige har ISS cirka 6 000 medarbetare rikstäckande. 

Läs mer om ISS 

Mer från ISS Facility Services

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ISS Facility Services och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?