1515
Annons

Bästa tipsen för dig som letar studentbostad

Snart väller antagningsbeskeden in för de tusentals som sökt till universitetet. Att köpa en studentbostad kan vara en investering för framtiden, men en dyr sådan.

En etta i Stockholm kostar i snitt 84 300 kronor per kvadratmeter. Billigare blir det däremot för den som väljer att plugga i Karlstad.

Foto:TT/Colourbox

En enrummare i Stockholm kostar mer än tre gånger så mycket som i Karlstad, där kvadratmeterpriset för en etta ligger på 26 100 kronor, enligt en sammanställning från mäklarfirman Bjurfors.

Den som har köpt en studentbostad i Karlstad för fem år sedan har dessutom ökat sin bostads värde dubbelt så mycket som motsvarande etta i Stockholm.

En etta i Göteborg landar på 58 900 kronor per kvadratmeter. Priserna har ökat med 52 procent under de senaste fem åren.

Även om det är dyrt att köpa en lägenhet kan det vara en bra investering för framtiden, anser Fredrik Kullman, vd för Bjurfors Stockholm.

”Framför allt finns det ett värde när man har studerat färdigt. Sedan om det värdet går upp eller ner är en chansning, men enligt våra siffror har priserna gått upp överallt om man ser till de senaste fem åren. Det bidrar till ett kapital om man ska köpa en ny bostad i framtiden”, säger Fredrik Kullman.

Luleå och Lund är de städer där priserna för en etta har ökat mest det senaste året. I Luleå har priserna stigit med hela 6 procent, följt av Lund där de stigit 4 procent.

Samtidigt har priserna för ettor i populära Uppsala och Umeå sjunkit, med 3 respektive 5 procent.

”Man får nog se det som ett kvitto på att folk i allt större utsträckning söker sig till andra studieorter utöver klassiska Uppsala. Det finns fler studieorter att välja på och när allt fler söker sig till dem minskar också trycket”.

Fredrik Kullmans tips till den som funderar på att köpa sin studentlägenhet är att leta utanför stadskärnorna. Det är också bra att vara ute tidigt, helst i juli om man har möjlighet. Priserna tenderar nämligen att öka i takt med att studiestarten närmar sig.

Däremot är det inte alla som har möjlighet att köpa en lägenhet, vilket är ett stort problem, enligt Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

”Att som student få lån är väldigt svårt, man behöver hjälp från föräldrar eller annan släkting. Det blir en segregation där bara de som har kontanter eller kontakter kan plugga. Många kommer in på sin drömutbildning och tvingas tacka nej”, säger hon.

För att kunna köpa en etta gäller det att föräldrarna har börjat spara i tid. För en enrumslägenhet i Stockholm behöver man till exempel spara 1 746 kronor i månaden under 20 år för att få ihop pengar till kontantinsatsen.

Som ung student ska man inte heller behöva köpa en bostad, anser hon. Hennes tips till studenter är att hyra och att försöka hitta en inte allt för dyr tillfällig bostad att hyra under tiden man står i bostadskön.

”Man kanske kan hyra ett rum och vara inneboende eller gå ihop flera och dela på ett större boende tillsammans. Ofta går det bra att stå kvar i bostadskön under den tiden, och få en lägenhet nästa eller nästnästa termin”, säger Claudia Wörmann.


Ansvarig om Arlandakaoset: ”Vi har tagit till extraordinära åtgärder”

Långa köer till säkerhetskontrollen som sträcker sig ut i avgångshallen skapar stor irritation bland flygresenärer från Arlanda. Och situationen kan bli ännu värre till semestrarna. 

”Vi är inte dimensionerade för den resenärsvolymen”, säger Peder Grunditz.

Peder Grunditz, operativ chef på Swedavia, säger att Arlanda inte lyckas möta det ökande antalet resenärer.
Peder Grunditz, operativ chef på Swedavia, säger att Arlanda inte lyckas möta det ökande antalet resenärer.Foto:Joey Abrait

Köer till säkerhetskontrollen på uppemot en timme har mött resenärer på Arlanda den senaste tiden. 

”Vi har sett en väldigt kraftig ökning av resandet under våren. I april mötte vi en kraftig trafikuppgång som tog oss upp till ungefär 70 procent av nivåerna vi hade 2019. Den har varit förväntad, däremot kan vi konstatera att vi inte kan möta den tillväxten, framför allt inte i våra säkerhetskontroller”, säger Swedavias operativa chef Peder Grunditz. 

Enligt branschorganisationen Airports Council International är situationen liknande på flera flygplatser i Europa. Låga löner, bristen på personal och långa fördröjningar i handläggningstider för säkerhetskontroller av nyrekryteringar lyfts fram som några av de främsta anledningarna.

”Vår leverantör av säkerhetskontroll har inte klarat av att rekrytera i den utsträckning som de är vana vid. Arbetsmarknaden svarar inte som vi har förväntat oss och det tar det lång tid att säkerhetspröva individerna”, säger Peder Grunditz. 

Timslånga köer har mött resenärerna på Arlanda den senaste tiden.
Timslånga köer har mött resenärerna på Arlanda den senaste tiden.Foto:Joey Abrait

Enligt Säpo, som utför registerkontrollerna, är handläggningstiderna tillbaka på ordinarie nivåer, det vill säga två till fyra veckor. Swedavia däremot menar att handläggningstiden är längre än så, mellan fyra och fem veckor. 

I väntan på att bli säkerhetsprövade av Säpo går potentiell personal vidare till andra jobb, eftersom processen tar för lång tid.

”Vi har haft situationer under våren då det tagit så lång tid som åtta veckor. Under den tiden kan man inte använda personalen, och tyvärr tappar vi många sökande som tar ett jobb där de kan börja direkt istället.”

Han uppger att det anställs 20-30 nya personer till säkerhetskontrollerna varje vecka. 

”Vi har tagit till extraordinära åtgärder, vi flyttar säkerhetskontrollresurser från andra flygplatser, köper resurser från andra säkerhetsbolag och rekryterar skolungdomar till Arlanda som ska hjälpa till att informera våra resenärer i köerna och visa dem till rätta.”

”Det räcker ändå inte för att klara nuläget, och det kommer inte att räcka till ett läge som vi vill ha under sommaren.”

Senast den 20 juni är det sagt att Terminal 4 och den förbindelsegång som ska knyta ihop Terminal 4 och 5 ska öppna. Trots öppningen kommer kapaciteten i den nya terminalen och säkerhetskontrollen inte att kunna nyttjas fullt ut.

”Vi får en tuff situation även efter invigningen, för vi kommer inte att hinna ifatt under sommaren med rekryteringen. Det blir perioder med långa köer under sommaren.”

Situationen skapar stor frustration hos resenärer, hur påverkar det Arlandas rykte?
”Det är givetvis väldigt tråkigt, det är beklagligt att vi har en situation där man tvingas stå i kö alldeles för länge. Vi är inte på något sätt nöjda med det, vi gör allt vad vi kan i situationen här och nu och försöker se till att det blir bättre så snart som möjligt.” 

Enligt SAS, som är Swedavias i särklass största kund, känner många resenärer oro kring om de ska hinna med sin flight och flygbolaget uppmanar sina kunder att vara ute i riktigt god tid. 

”Det är en väldigt besvärlig situation, förutsättningarna för sommaren är inte de bästa. Vi för en tät och bra dialog med Swedavia, det är en situation som är oacceptabel”, säger SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman.

Hur mycket skadar det här ert varumärke?
”Det är klart att det inte är bra, men det är utanför vår kontroll. Det är en tuff situation generellt i Europa. Frustration över är inte bra, men jag tror att kunderna har förståelse för vad som är vad och att vi inte har någon kontroll över varken säkerhets- eller passkontroll.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?