1515

”Bästa som kunde hända svenska företag”

PARIS. Svenska företag kommer att få en skjuts med Emmanuel Macron som president. Det tror Robert Wentrup, chef för Business Sweden i Frankrike, som har höga förväntningar på de arbetsmarknadsreformer som aviserats.

Robert Wentrup
Robert WentrupBild:Jesper Frisk

"Emmanuel Macron är det bästa som kunde hända svenska företag som vill göra affärer i Frankrike", säger Robert Wentrup.

"Jag tror att många har väntat på det här beskedet för att göra investeringar i Frankrike, men med valet av Macron skickar Frankrike en stark signal om att det finns möjligheter här."

I dag finns redan 600 svenska företag etablerade i Frankrike, som är EU:s andra största marknad efter Tyskland. Bland dem är Securitas den största utländska arbetsgivaren i landet med över 20.000 anställda. När Business Swedens kontor öppnar igen efter måndagens helgdag är Robert Wentrup därför beredd på samtal från företag.

"På sikt skulle Frankrike kunna bli mer likt Sverige företagsmässigt. För Macron har tagit starkt intryck av den svenska modellen som kombinerar välfärd med bra förutsättningar för företag när han format sitt program. Om han för en ekonomisk politik som mer liknar den svenska kommer det förhoppningsvis att sänka trösklarna för att gå in på den franska marknaden, som kulturellt ändå skiljer sig mycket från den svenska."

Emmanuel Macron har gått till val på en optimistisk, antipopulistiskt och EU-vänlig politik. Han driver också en företagsvänlig linje, med bland annat förslag som sänkt bolagsskatt till EU-snittet på 25 procent. Han vill också luckra upp det omfattande anställningsskyddet för att fler företag ska våga anställa och förenkla det "stora spindelnät av administration", som Robert Wentrup kallar det, kring pensions- och kollektivatal.

”En stor del av hans framgång som president kommer att ligga i hur arbetsmarknadspolitiken bedrivs. Om han lyckas med sina reformer, kan skapa arbetstillfällen och öka köpkraften.”

För att lyckas med det kommer Emmanuel Macron bland annat att behöva ett starkt stöd i Nationalförsamlingen, som det är val till i juni.

Robert Wentrup tror också att Emmanuel Macron kommer att behöva tona ner den ganska aggressiva linje han förde när han var ekonomiminister och bland annat drev igenom generösare öppettider på söndagar för handeln.

Flera fackförbund i Frankrike har sagt att Macron kommer att ”få lära känna dem” när han ska driva igenom sin arbetsmarknadspolitik.

Hur stor är risken att det blir stora strejker och protester?
”Det skulle inte förvåna mig om det blir mycket strejker och folk går ut på gatorna. Där kommer han att få spela mer på den socialistiska ådran i honom, för att få med sig alla på förändringarna."


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?