Annons

Bästa året hittills för Ikea i Sverige

Samtidigt som Ikea säljer bättre än någonsin på hemmaplan, genomförs stora förändringar både för de anställda och för kunderna. 

Det säger den nya Sverigechefen Lena Herder som avslöjar receptet på hur Ikea ska utnyttja den fortsatt stora tillväxtpotentialen i Sverige.

Lena Herder, Sverigehef Ikea.
Lena Herder, Sverigehef Ikea.Foto:Bloomberg/Lars Jansson
”Jag är otroligt nöjd och stolt över medarbetarnas insats och vår utveckling”, säger Ikeas nya Sverigechef i en intervju med Dagens Industri.
”Jag är otroligt nöjd och stolt över medarbetarnas insats och vår utveckling”, säger Ikeas nya Sverigechef i en intervju med Dagens Industri.Foto:Peter Frennesson

Pilarna pekar uppåt för Ikea i Sverige. Försäljningen ökade med 6 procent till 17,8 miljarder kronor under förra verksamhetsåret som stängde 31 augusti. Och nya Sverigechefen, Lena Herder, jublar över utfallet, som är det hittills bästa sedan starten för 75 år sedan.

Det är fantastiska siffror med tanke på att vi inte öppnat några nya varuhus och är mitt i det största förändringsarbetet i Ikeas historia”, säger Lena Herder, som tog över som vd för Ikea Sverige för åtta månader sedan. 

Den onlinegenererade försäljningen växer klart snabbast, den lyfte med 33 procent och stod för 11,6 procent av total försäljningen förra verksamhetsåret. Men försäljningen i varuhusen, som i stort sett tvärstannade föregående år, har också börjat stiga.

”Samtliga 20 varuhus i Sverige ökade försäljningen, och totalt var uppgången i varuhusen 4 procent. Det visar att varuhusen, som varit en avgörande del av Ikeas framgång under alla år, fortsatt är viktiga.”

Men de klassiska Ikeavaruhusens roll förändras i snabb takt.

”Vi håller på att på olika sätt utveckla varuhusen och suddar ut gränserna mellan det fysiska och det digitala. Alla varuhus är exempelvis i dag också lokala lager för de som handlar online. Och vi satsar stort på att erbjuda mer service och tjänster vilket kunderna kommer att märka ännu mer framöver”, säger Lena Herder. 

Men efter att under en rad år investerat miljardbelopp i att öppna nya varuhus i Sverige, så är det i stället andra typer av format som sannolikt kommer att prioriteras när Ikea ska försöka fortsätta växa. Det handlar inte minst om mindre och mer central placerade butiker för att lättare kunna attrahera bland annat kunder utan bil.

”Exakt vad det blir är inte bestämt. Men köksbutiken i centrala Stockholm, som ökade försäljningen med 56 procent senaste året, har blivit en stor succé och visar att kunderna uppskattar nya sätt att ta del av vårt sortiment där inte minst hög service ökad tillgänglighet står i fokus”, säger Lena Herder, och pekar ut just Stockholmsområdet som ett prioriterat område för fler etableringar av mindre koncept framöver. 

Och trots att Sverige är den marknad där Ikea har funnits längst så är potentialen att fortsätta växa stor, hävdar Ikeachefen, utan att avslöja hur målen ser ut.

”Förutom att utveckla nya format och förbättra kundmötet både digitalt och i varuhusen, så är det genom att utveckla sortimentet och ha fortsatt låga priser som blir det mest avgörande. Inte minst ser vi ett enormt intresse för vår satsning att göra det möjligt att leva mer hållbart där vår lansering av solceller fått en rivstart”, säger Lena Herder. 

För personalen innebär den stora transformationen inte bara goda nyheter. 650 anställda inom Ingka-koncernen (där Ikea Sverige ingår) i Sverige har tidigare varslats om uppsägning. 

”Samtidigt som medarbetare tyvärr har fått lämna oss, nyanställer vi också en hel del, bland annat inom service, heminredningsspecialister och digital kompetens”, säger Lena Herder.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från VerizonAnnons

Kompetenserna för en digital arbetsstyrka

Sedan i början av året har sättet vi lever och arbetar på förändrats dramatiskt och de flesta skulle nog säga att vi nått paradigmskifte, speciellt när det kommer till företagens digitala arbetsmiljö. Från att ha varit ett bekvämt alternativ för några få, har distansarbete blivit en nödvändighet för många, nästan över en natt.

Att skapa en hybrid arbetsmiljö där fysiska och digitala platser kombineras är själva kärnan i rekommendationerna i en färsk rapport från Harvard Business Review Recreating Work as a Blend of Virtual and Physical Experiences.

Samverkan mellan människa och maskin

Att använda ny teknologi för att öka effektiviteten är vettigt, men det är bara ena sidan av myntet –i framtiden handlar det om att se till att människor och maskiner samverkar. Det är en av anledningarna till att allt fler företag prioriterar de anställdas kompetensutveckling.

Hur bygger du då denna ”nya arbetsstyrka” på distans? Hur hanterar du utmaningarna med distansarbete? Hur infriar du de anställdas förväntningar på en flexibel arbetsplats samtidigt som du tillgodoser behovet av fysisk interaktion och kreativa dialoger mellan kollegor? En annan viktig fråga är vilka kompetenser arbetsstyrkan behöver för att vara framgångsrik i den nya digitala miljön? Detta är några av de frågor som framtidens ledare funderar på just nu.

Emotionell intelligens viktigare än tekniska intelligens

I den senaste rapporten från Verizon Business på ämnet framtidens arbete säger 66 % av seniora chefer att det är avgörande att införa ny teknologi. Samtidigt är det ännu fler som ser emotionell intelligens och social kompetens som nyckelfaktorer för framgång.

”När företagsledare skapar framtidens arbetsplats är den kanske mest kritiska uppgiften att se till att de anställda känner sig motiverade och involverade. Det är avgörande för att nå framtida affärsframgångar,” säger Fredrik Hallenborg, Nordenchef på Verizon Business. ”Här är det viktigt att stödja de anställda i sin personliga och professionella utveckling. Våra resultat visar att kompetensutveckling är ett nyckelområde bland 75 % av cheferna som tillfrågades. De anser också att digitala kompetenser har blivit ännu viktigare efter att pandemin slog till. Pandemin har även tvingat oss att inse att vi behöver hantera problem med smidighet och anpassningsförmåga samtidigt som vi lär oss att hantera affärsrisker utifrån vad som är rimligt och på ett sätt som gör att företaget utvecklas även under de nya omständigheterna.

Rapporten visar också att precis över tre fjärdedelar (76 %) nämner anpassningsförmåga som en nyckelkompetens tillsammans med problemlösning (72 %) och riskhantering (72 %).

En framtidsblick

Det viktigaste vi tar med oss från rapporten är att företag inte har råd att endast fokusera på det som händer idag. Det tydliga budskapet från de tillfrågade i undersökningen är att bättre tekniska kunskaper, att investera i människor och att samtidigt förändra arbetskulturen inte bara kommer göra företag mer robusta, det kommer att göra dem mer lönsamma i framtiden.

”Ledare behöver fundera på vad företaget har gjort bra och var det finns utrymme för förbättring, vilka nya rutiner de kanske vill behålla, och vilka initiativ de vill ska fortsätta, stanna av eller införas”, säger Fredrik Hallenborg. ”Slutligen, och än viktigare, behöver de gå från ord till handling kring hur dessa punkter kan kommuniceras, artikuleras, aktiveras eller vävas in i organisationen så att de är redo när krisen klingat av, för att påskynda återhämtningen. De som gör denna transformation på ett genomtänkt sätt och sätter sina anställda i första rummet, kommer att vara bäst rustade för framgång.

Framtidens arbete kommer inte bara drivas av ny teknik. Kulturen ute hos organisationerna och de kompetenser de anställda har kommer att vara precis lika avgörande för en framgångsrik digital transformation.

Om the Future of Work-rapporten

Rapporten, som producerades i två omgångar, identifierar fyra viktiga, sammankopplade dimensioner som chefer ombads att rangordna: teknologi, kompetens och beteende, ledarskap och nya sätt att arbeta på. I januari i år tillfrågades 1 102 seniora chefer i olika sektorer och geografiska områden om deras åsikter. När pandemin kom, utförde forskarna en andra undersökning bland 664 seniora chefer för att bedöma om det fanns förändringar bland åsikterna. 

För mer information om rapporten och för att läsa mer om vilka kompetenser som behövs för den digitala arbetsstyrkan, besök vår hemsida här. 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?