1515
Annons

”Barnslig” Johnson får kritik – vägrade skriva under EU-brevet

Storbritannien kommer att lämna EU den 31 oktober – trots att regeringen tvingats be unionen om ett uppskjutet utträde.

Det säger tunga regeringsföreträdare dagen efter premiärminister Boris Johnsons bakslag i parlamentet.

Brittiska premiärministern Boris Johnson och EU:s permanenta rådsordförande Donald Tusk.
Brittiska premiärministern Boris Johnson och EU:s permanenta rådsordförande Donald Tusk.
Foto:Frank Augstein
Foto:Frank Augstein
Foto:Jason DeCrow
Foto:Kirsty Wigglesworth

”Ja, det är vår fastslagna linje”, svarar Michael Gove på en fråga från Sky News om huruvida han kan garantera att brexit sker den 31 oktober.

I egenskap av minister i regeringen och kansler för hertigdömet Lancaster har Gove ansvar för att planera för en eventuell brexit utan avtal.

Han konstaterar att Johnson är fast besluten om att utträdet ska ske den 31 oktober oavsett hur situationen ser ut.

”Vi har medlen och förmågan för att verkställa det”, säger Gove.

Läs mer: Johnson: ”Jag förhandlar inte en försening med EU” 

Michael Gove i parlamentet under lördagens långa debatt.
Michael Gove i parlamentet under lördagens långa debatt.Foto:Jessica Taylor

Tanken var att parlamentet under lördagens extrainsatta sammanträde skulle fälla ett avgörande beslut om det nya brexitavtal Johnson förhandlat fram med EU. Men i stället godkändes ett tilläggsförslag som lagts fram av parlamentarikern Oliver Letwin och som skjuter upp beslutet till dess att all annan detaljlagstiftning som krävs för att genomföra brexit har röstats igenom.

Eftersom Johnsons avtal därmed fortfarande inte är godkänt aktiverades en annan lag som hans motståndare fick igenom förra månaden i syfte att hindra ett avtalslöst utträde. Den tvingade premiärministern att på lördagskvällen skicka ett brev till Bryssel med en begäran om att senarelägga brexit – vilket han lovat att inte göra.

Johnson valde att skicka begäran som en opersonlig not utan underskrift, följd av en fotostatkopia från lagtexten som tvingade honom att skicka den. Och bara minuter senare kom ett tredje brev, denna gång med premiärministerns underskrift. Där meddelar Johnson till EU:s rådsordförande Donald Tusk att senareläggningen är ett misstag och att han inte vill se en sådan.

En förlängning ”skulle skada såväl Storbritanniens som EU:s intressen och vårt förhållande”, skriver han där.

Hans regering planerar nu att redan i början av nästa vecka lägga fram brexitlagstiftning för en ny omröstning i parlamentet.

Och liksom Michael Gove lovar även utrikesminister Dominic Raab ett utträde den 31 oktober. Raab bedömer, efter lördagens heta debatt i parlamentet, att regeringen tycks ha samlat tillräckligt med stöd för att få igenom avtalet.

”Vi verkar ha siffrorna i underhuset på vår sida. Så varför har inte parlamentet redan röstat igenom detta? Det är i alla fall vad vi kommer att göra nästa vecka”, säger Raab till BBC.

Före detta ministern Amber Rudd – en av de 21 ledamöter som tidigare uteslöts ur Konservativa partiet när de motsatte sig Johnsons hot om en avtalslös brexit – säger att gruppen ska stödja Johnsons brexitavtal i parlamentet.

Det säger även Letwin, som också är en av de 21.

”Det kommer inte att bli några fler Oliver Letwin-tillägg i nästa vecka därför att det inte kommer att behövas. Jag stödjer avtalet”, säger han.

Det första brevet, där Johnson bad om en förlängning, tvingades fram av en lag signerad Labour-ledamoten Hilary Benn. Frågan om Johnson följer lagen är redan uppe i ett mål i en skotsk domstol.

”Boris Johnson lovade den skotska domstolen att han skulle följa lagen och inte motarbeta den. Det ser ut som att han har brutit båda löftena”, kommenterar Joanna Cherry från skotska SNP på Twitter.

EU:s permanente rådsordförande Donald Tusk bekräftade sent på lördagskvällen på Twitter att han mottagit en förfrågan från Johnson om att senarelägga utträdet. Han har inte kommenterat det andra brevet.

EU-ambassadörerna från de övriga 27 EU-länderna träffades under söndagsförmiddagen för att diskutera de senaste turerna, bekräftar Sveriges EU-representation, som dock inte vill gå in på vad som sades under mötet.


Innehåll från MetaAnnons

Experterna: ”Annonsering måste utvärderas och utvecklas”

Fler och fler annonsörer tittar nu på hur man kan fasa ut eller förändra traditionella metoder som reklamblad i brevlådan, TV-reklam och printannonser. De kan fortfarande ge effekt, men nu finns mer prisvärda, mätbara och inte minst framtidssäkra alternativ. Meta, före detta Facebook, berättar här om de digitala lösningarna som ger resultat idag.

”Ingen reklam tack” är sannolikt ett vanligare begrepp på svenska brevlådor än både Svensson och Johansson. Och till de som inte fått upp någon skylt, men ändå inte vill ha reklam, skickas varje år tusentals ton reklamblad som åker direkt i pappersinsamlingen. Till samma plats förpassas ofta oöppnade gratistidningar fulla med annonser som förblir okonsumerade. Lägg därtill ett skenande pris på papper där Tidningsutgivarna väntar sig en 50-procentig ökning inom kort, vilket redan lett till nedläggning av flera tidningar och tryckerier. Så nog hopar sig argumenten mot printlösningarna.

Johnas Liljegren är ansvarig för retail i Sverige för Meta, före detta Facebook. Han ser ofta exempel på företag som gör sina val av marknadsföring av gammal vana.

– All annonsering och kommunikation bör utvärderas och utvecklas med tiden, så även dessa printkanaler. Men det räcker inte med att bli digital och ”posta” ett reklamblad på Facebook. Man bör bygga automation och ny typ av reklamproduktion som effektivt kan skala över många butiker, säger han.

Framtiden finns online – och i butiker

Det nya digitala ekosystemet är mer komplext för annonsörer – på gott och ont. Den digitala kunden är ofta mer flyktig, oförutsägbar och lättdistraherad. Samtidigt finns fler möjligheter än någonsin att kommunicera direkt med kunden och att bygga lojalitet över tid. Men varför välja mellan online och offline när båda har sina uppenbara fördelar? De flesta kundresor har både analoga och digitala inslag, det är därför viktigt att hitta sätt att leda kunden till beslut eller köp på flera sätt.

– Jag har förståelse för att enskilda marknadsföringsaktiviteter är en del av ett större sammanhang där till exempel reklamblad är en del i ett maskineri där man också jobbar med POS (försäljning i butiken), leverantörsavtal och så vidare, säger han och fortsätter:

– Tyvärr har vi en tendens att sätta kanaler i fack där de spelar olika roller för att vi intuitivt tror att det är rätt. När vi utmanar oss och förändrar kanalmixen får vi ofta en förbättrad effekt. 

Eftersom Meta har appar som fyller olika syften för konsumenter så finns stora möjligheter att som varumärke möta kunderna där de befinner sig. Kunden kan till exempel inspireras och upplysas på Instagram och sedan bearbetas på Messenger eller Whatsapp för lojalitet, merförsäljning och kundnöjdhet. 

Hur kan det se ut i praktiken?

– Jag kan till exempel mötas av ett samarbete mellan COOP och mästerkocken ”matfashionistan” på Instagram stories, skicka det som ett direktmeddelande till min fru som skickar det till COOPs bot i Messenger där varorna läggs till i vår gemensamma inköpslista. Jag checkar ut på COOP.se och plockar upp varorna i ”click and collect” på väg hem från jobbet. På vägen dit får jag ett erbjudande från en leverantör i samarbete med COOP på Facebook. Väl på plats går jag in i butiken och kompletterar mitt köp med självscanning via mobilapp. I framtiden kanske jag med hjälp av AR lagar maten tillsammans med matfashionistan i mitt kök tillsammans med min bror i en annan del av landet, säger Johnas Liljegren.

City Gross växer med digitala kuponger

Bekvämlighet, närhet till hemmet och pris är parametrar som påverkar konsumenters val av fysisk butik. I takt med ett accelererat digitalt beteende utmanas dessa parametrar genom teknikutveckling och leveransformat där aktörer inom dagligvaruhandeln behöver ta hänsyn till ytterligare en konkurrensdimension. För kunder som redan befinner sig i butik är rabattkupongen ett vanligt inslag på hyllkanten för att driva försäljning. Genom att också erbjuda kuponger digitalt öppnar de en värld av möjligheter för riktad annonsering (i Metas kanaler) utanför den fysiska butiken, individanpassade erbjudanden och framför allt betydligt mer mätbara resultat.

– Vi har lärt oss att vi kan driva försäljning i butik genom digitala annonser och att de flesta är positiva till att få digitala kuponger via sociala medieplattformar, berättar Jonas Gunnarsson, mediestrateg på City Gross.

Insikterna som Jonas Gunnarsson hänvisar till kommer från ett omfattande test som de gjorde 2020 och 2021 för att få mer kunskap om hur annonser med digitala kuponger påverkar målgruppens shoppingbeteende. Testet utfördes tillsammans med ansedda Retail Academics som med rötter i världsledande forskning inom detaljhandeln och shoppingbeteende är specialiserade på att koda av köpbeteenden för att utveckla försäljning och kundupplevelse. Resultaten från kampanjer med digitala kuponger i utvalda butiker analyserades noggrant. De digitala annonserna ledde till en säljökning på 12 procent och hela 87 procent av den potentiella målgruppen nåddes konsekvent under kampanjperioden.

– Utbudsannonseringen behöver utmanas datamässigt då mycket sker av gammal vana. Med Metas möjlighet att geostyra sin kommunikation skapas unika möjligheter att följa upp kampanjen från traditionella räckviddsmått hela vägen till vad som faktiskt säljs ur hyllan. säger Patrik Thulin, vd på Retail Academics.

Samtidigt fick målgruppen i en enkät svara på hur de ville få sin information från City Gross. Svaren visade att 70 procent tyckte att annonsering via sociala medier var ett bra sätt att få erbjudanden och kuponger.

– Samarbetet gav en bred inblick i försäljningseffekten och kundernas åsikter baserat på de val av produkter och erbjudanden vi gör, berättar Jonas Gunnarsson.

Johnas Liljegren fyller i:

– Meta har lösningar för att visa hur kundresan ser ut oavsett om försäljning sker i butik, app eller på webb och sociala medier. För att få tillgång till verktygslådan och för att tillfredsställa konsumenternas krav på både personalisering och integritet så behöver annonsörer göra en del tekniska implementationer. Det kan krävas en liten investering men med det på plats kan man följa kunderna i den beteendeförändring de går igenom, avslutar han.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?