ANNONS:
Till Di.se
Di på plats i Almedalen

Barns rättigheter bra för affärerna

Att som företag värna om barns rättigheter bidrar till en ökad lönsamhet och affärsnytta. Det menar en enig Di-panel under Almedalen.

”Rent krasst ökar det vår försäljning”, säger Linda Nyberg, marknadschef Apoteket. 

För att Sverige ska nå Agenda 2030 måste politik, näringsliv, civilsamhälle och organisationer gå samman i frågor om social hållbarhet, det menar Sofia Skoog som är chef för partnerskap och finansiering på Rädda Barnen. Hon inledde onsdagens första panelsamtal på Di:s scen genom att slå fast att företag kan dra egen nytta av att ha barns rättigheter i fokus. 

”Det är relevant för alla företag, eftersom samtliga bolag i någon form påverkar barn, direkt eller indirekt. Vi satsar stor på att knyta samman hållbarhet och näringsliv”, säger Sofia Skoog. 

I panelen deltog företrädare från företag som samarbetar med Rädda Barnen och som organisationen tycker går i bräschen för barns rättigheter. På plats var Nina Fall, vice hållbarhetschef på Ikea Sverige, Agneta Björnsjö, nordisk forskningschef på Accenture, Anna Augustson, hållbarhetsstrateg på Telia Company och Linda Nyberg, marknadschef på Apoteket. 

”Jag är stolt över vårt arbete där medarbetare har åkt ut till socioekonomiskt utsatta områden för att exempelvis informera unga om preventivmedel. Det är stimulerande att kunna göra skillnad med sin egen kunskap”, säger Linda Nyberg och fortsätter: 

”Att samarbeta med Rädda Barnen visar också våra kunder vad vi står för. Rent krasst ökar det vår försäljning”. 

Hon får medhåll av Anna Augustson på Telia som också ser affärsmässiga vinster med hållbarhetsarbetet som fokuserar på barn. Deras arbete har utmynnat i nya mobiltjänster men också i utbildningsmaterial och workshops för skolor där unga får information om hur de kan undvika risker på nätet. 

”En tredjedel av internetanvändarna är barn och för att lyckas vara ännu bättre på produktutveckling måste vi förstå vår målgrupp. Projektet har också varit oerhört uppskattat av medarbetarna och skapat en stolthet på företaget”, säger Anna Augustson. 

Enligt Apotekets marknadschef kommer frågorna om socialhållbarhet troligen bara bli hetare. 

”Det är bra med FN:s påtryckningar, men framför allt är det medvetna konsumenter som kommer kräva det. Man vill köpa varor och tjänster från hållbara företag”. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies