ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Di Weekend

Barndomsvännerna sprider veganska väskor över världen

  • Daniel Sandqvist och Sebastian Westin. Foto: Jesper Frisk
  • Daniel Sandqvist och Sebastian Westin. Foto: Jesper Frisk
  • Daniel Sandqvist. Foto: Jesper Frisk
  • Daniel Sandqvist och Sebastian Westin. Foto: Jesper Frisk

Det som började med en hemmasydd datorväska är i dag ett mångmiljonbolag. Grundarna Daniel Sandqvist och Sebastian Westin har känt varandra sedan barnsben. Nu tar väskföretaget Sandqvist plats i Paris. 

På Sandqvists kontor i Hornstull i Stockholm står croissanter symboliskt framdukade. I höst öppnar väsk­företaget en skandinaviskt präglad butik i kvarteret Marais i Paris. 

”Vi är ett försiktigt företag som tar tid på oss. Det har krävts nästan två år för att hitta den perfekta lokalen”, säger Sebastian Westin, som är medgrundare och delägare i Sandqvist. 

I fjol omsatte bolaget 101 miljoner kronor – prognosen för 2019 landar på 134 Mkr.

Sebastian Westin berättar att det bästa sättet att se vad som är rätt läge för en ­butik är att ­sitta på ett kafé mitt emot lokalen och studera folket som passerar under olika säsonger och klockslag. 

Daniel Sandqvist, som även han är grundare och delägare av Sandqvist, tycker att butiks­öppningen i Paris är värdefull på flera sätt.

”Att ha en fysisk butik innebär en helt annan närvaro i en stad. Det har gjort väldigt mycket för oss i Berlin och London. Folk får en annan relation till Sandqvist”, säger han.

I skrivande stund har Sandqvist nio egna butiker i Europa. Företaget har runt 600 återförsäljare världen över och dess produkter finns att köpa i 35 länder. Bolagets bästa marknader är Sverige, Tyskland, England och Frankrike. På den sistnämnda finns varumärket redan på varuhus som Le bon marché, Galeries Lafayette och Printemps, men nu får Sandqvist ett utrymme som är deras eget. 

”Vi vill göra väskor som folk har råd med, men som fortfarande är bra. Märkesväskor har en tendens att vara extremt dyra”, säger Daniel Sandqvist. 

Allt började med att Daniel Sandqvists bror ­Anton Sandqvist gjorde en datorväska till sig själv. Det var tidigt 2000-tal och Anton Sandqvist tyckte inte att marknaden erbjöd något stilrent, funktionellt och prisvärt i väskväg. Så han köpte en bit tar­pulin, en typ av presenning, och sydde ihop vad han ville ha. Många berömde väskan – och två år senare, 2004, grundade han den enskilda firman Anton Sandqvist Design. De första väskorna var enkla modeller av så kallade messenger bags, en axelremsväska, som fanns i svart, rött och vitt.

Inuti väskan använde Anton Sandqvist färgglatt randigt markistyg som han köpt från en butik som skulle läggas ned. 

”Tyget var väldigt 1970-tal”, konstaterar Daniel Sandqvist.

Med en sådan väska i händerna vandrade ­Anton Sandqvist in på butiken Grandpa på Södermalm i Stockholm. Personalen gillade vad de såg och Sandqvist första faktura någonsin gick till just Grandpa, som fortfarande är en återförsäljare. 

Till en början skötte Anton Sandqvist det mesta själv vid sidan av sitt heltidsjobb som säljare på Toshiba. Vid den här tiden drev Daniel Sandqvist och Sebastian Westin den numera nedlagda livsstilstidningen People Stockholm från en ­källare på Kungsholmen. Anton Sandqvist och hans väskprojekt fick flytta in i lokalen. 

Snart sköttes leveranser, packning och lager från tidningskontoret. Daniel Sandqvist och Sebastian Westin blev mer och mer involverade och 2009 grundade trion Sandqvist Bags and Items AB. 

”Vi hade en fot i modevärlden i och med tidningen. Vi var på mässor i Köpenhamn och Berlin. Anton stod för ingenjörsbiten och hade koll på produktionen. Det vi tillförde var kunskap om livsstilsvärlden”, säger Sebastian Westin.

Han och Daniel Sandqvist stod för paketering och kommunikation. De tänkte på varumärket och började utveckla ett koncept med större och mer modefokuserade kollektioner. 

Daniel Sandqvist och Sebastian Westin lärde ­känna varandra på mellanstadiet i Glanshammar som är en ort med 727 invånare, en Ica-butik och en liten skola.

”För mig var Glanshammar metropolen dit man cyklade på grusvägar genom ängar, åkrar och skog för att gå på ungdomsgård och åka skateboard”, säger Sebastian Westin som växte upp i Sticksjö några kilometer utanför Glanshammar. 

Han brukade snickra små skateboardramper med Daniel Sandqvist när han inte åkte runt, runt på dansbanan i Sticksjö. När det var dags för högstadiet började Sebastian Westin och Daniel Sandqvist ta skolbussen in till Örebro och startade bandet Pulka. 

”Vi repade i en stökig källare i bygdegården. Utan­för replokalen var det fullt av hockeyrinkar och slangar”, minns Daniel Sandqvist.

I slutet av 1990-talet flyttade de till Stockholm.

När de blev involverade i Anton Sandqvists väsk­projekt visste de ingenting om hur branschen fungerade. De första skisserna gjordes med blyerts­penna, linjal och hoptejpade papper. På mässor, dit de åkte för att hitta återförsäljare, gick de på känsla. 

”Vi kom inte från den världen och kände inte till processen. Vi producerade ett lager väskor och sålde det vi hade. Vi trodde det var så man ­gjorde. Det visade sig vara ett genidrag”, säger Daniel Sandqvist. 

I vanliga fall produceras ett antal provprodukter. Hur många som ska tillverkas bestäms först efter återförsäljarnas reaktion. Med Daniel ­Sandqvists och Sebastian Westins taktik innebar det en väldigt liten risk att prova produkterna i butik. De kunde sälja två väskor direkt på mässan, leverera dem bara några dagar senare och fråga återförsäljarna inom loppet av en vecka hur det gått.

”Vi var charmigt naiva och visste inte hur det funkade, men med lite flax och en portion ’det här tror vi på’ kom vi snabbt in i butiker”, säger ­Sebastian Westin. 

  • Daniel Sandqvist och Sebastian Westin. Foto: Jesper Frisk

Trion insåg snart att efterfrågan på stilrena herrväskor var stor. De gjorde främst portföljer, ­datorväskor och messenger bags. 

”Det var mycket tur och timing. När vi började göra väskor i canvas och läder var det helt rätt i tiden. Det var moderiktigt och det var vad många ville ha just då. Vi fick mycket synlighet”, säger Daniel Sandqvist.

Canvas är ett tjockt slitstarkt material som likt jeanstyg bleks av solen och får mer karaktär med tiden. 

Sandqvist växte och ett tag var det svettigt för vännerna att sköta både produktion, försäljning och leveranser.

”Timmarna räckte inte till”, säger Daniel Sandqvist. 

Trots den höga belastningen började trion fundera på att tillverka ytterligare en modell.

”Vi tvekade ett tag. Vi tänkte att ingen skulle vilja köpa en ryggsäck”, säger Daniel Sandqvist. 

Tvivlet visade sig vara obefogat. 2009 lanserades den första ryggsäcken, Roald, en succé som har kommit att bli en av Sandqvists största produkter.

Ett år senare gjorde företaget sin första anställning, en administrativ deltidstjänst, och två år ­efter ”Roald” öppnade de sin första butik vid ­Mariatorget i Stockholm. 

I dag är ryggsäckarna en vanlig syn, inte minst i huvudstaden. 

”Ibland när jag åker tunnelbana mellan Midsommarkransen och kontoret i Hornstull brukar jag räkna hur många Sandqvist-väskor jag ser”, säger Sebastian Westin, som vanligtvis kommer upp i tio väskor på de tre stationerna. 

Hittills har det blivit uppåt 500 unika modeller i en stor mängd färgkombinationer. Sebastian Westin och Daniel Sandqvist blir gladast när de ser riktigt gamla eller helt nya varianter. 

  • Daniel Sandqvist och Sebastian Westin. Foto: Jesper Frisk

Duon tycker det är tacksamt att vara från ­Sverige när man jobbar inom mode. Acne är väletablerat och har öppnat många dörrar för ­svenska designers. Nudie Jeans var tidiga med hållbarhet och erbjuder till exempel sina kunder gratis reparation av produkter som har gått sönder. I några av Sandqvist butiker, till exempel den på Swedenborgsgatan i Stockholm, gör de ­samma sak. 

”Repair shops ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Det allra bästa när det kommer till konsumtion är att laga det man har i stället för att köpa nytt. Vi vill hjälpa kunderna att ge väskan så långt liv som möjligt”, säger Sebastian Westin.

De beskriver sig själva som ”enkla människor”. Den ekonomiska tryggheten som framgången inneburit ser de som en bonus. Nästa år räknar Sandqvist med att omsätta 160 Mkr.

”Vi har inga dyra klockor eller så, men det är jätteskönt att inte behöva vara nervös över att ­kunna köpa en ny diskmaskin om den jag har skulle paja”, säger ­Sebastian Westin.

Daniel Sandqvist senaste extra­vagans var ett flugfiskespö, som varken var särskilt dyrt eller exklusivt.

Bolaget har växt sakta men säkert utan att ta in kapital utifrån.

”Vi har varit extremt kostnadsmedvetna och sett till att växa organiskt. Vi har aldrig tagit lån, utan vi har investerat det vi har tjänat. Och för att ha så mycket som möjligt kvar att investera gäller det att se över vad man lägger pengar på”, säger Daniel Sandqvist. 

Anton Sandqvist var länge motvillig vd. För några år sedan började han ­känna att allt var för stort och uppstyrt. Han tappade lusten och ville unna sig ett mindre stressigt liv.

”Jag var efter tolv år trött på att dagligen tänka på väskor. Jag tyckte inte det var lika kul att vara vd för det ­större bolag som Sandqvist hade blivit som för det lilla bolag det var i början.”

För fyra år sedan anställde Sandqvist Caroline Lind som vd. Sedan tre år tillbaka är ­Anton Sandqvist endast kvar som styrelseord­förande.

”Jag hade under många år jobbat mycket intensivt och om inte försummat så i alla fall nedprioriterat mitt familjeliv till förmån för bolaget. Jag tänkte att om jag inte tar chansen att kliva av det operativa och jobba mindre nu så kanske den ­möjligheten inte kommer igen”, säger Anton Sandqvist.

  • Daniel Sandqvist. Foto: Jesper Frisk

Sebastian Westin tror att förmågan att ta in ­kunskap utifrån är en ingrediens i Sandqvists framgångsrecept. 

”Vid något tillfälle kom vi på att vi faktiskt inte är bäst på vad vi gör. Insikten om att det finns massa duktiga människor som är bättre än oss och att vi kan anställa dem är en viktig del av vår framgång”, säger han. 

Totalt har företaget nu över 80 anställda och de ser ljust på framtiden. 

”Vi har absolut delar av sortimentet som kan bli lika ikoniska som Kånken”, säger Daniel Sandqvist.

Fjällräven ser de både som en konkurrent och en inspiratör. En ännu tydligare rival är danska Rains som gör billiga ryggsäckar med liknande estetik, och det kanadensiska märket Herschel. Men Sandqvist menar att deras egna väskor ­sticker ut i och med märkets hållbarhetsarbete. 

”Ibland blir jag lite grinig när jag ser andra ­väskor med sämre tygkvalitet eller som jag vet är producerade på ett dåligt sätt”, säger Sebastian Westin. 

Textil och modeindustrin är en global miljöbov. Enligt FN-organisationen Unctad används 93 miljarder kubikmeter vatten per år bara till industrins produktion. Det är en mängd som skulle kunna tillgodose behoven hos fem miljoner människor.

Klädindustrins koldioxidutsläpp är dessutom större än både flygsektorns och sjö­fartens sammanlagt. Gifter och dåliga arbetsförhållanden är ytterligare ­anledningar till att det är svårt att ­driva ett modeföretag med samvetet i behåll.

”Våra kunder betalar lite mer, men de är medvetna och måna om hur produkten är producerad och under vilka förhållanden”, säger Daniel Sandqvist.

För att hålla koll på sin lädertillverkning i Indien, Vietnam och Taiwan tar Sandqvist hjälp av en oberoende organisation som rankar garverier efter hur bra de står sig miljömässigt i den smutsiga läderindustrin. Bomullen köper de från Indien där även två sömnads­fabriker ligger. Övriga tre finns i Vietnam. 

Väskföretaget är sedan tre år till­baka medlemmar i Fair Wear Foundation som håller koll på fabriksarbetarnas rättigheter såsom rimlig lön, rast och nödutgångar. I den senaste utvärderingen hamnade Sandqvist i kategorin ”Good”, den näst bästa utav fem. 

”Jag tror att det var ett extremt bra beslut affärsmässigt när vi bestämde oss för att bara jobba med återvunnen polyester och ekologisk bomull. Det var början på allt vi kommer att göra framöver”, säger Sebastian Westin. 

Sandqvist vill fortsätta utveckla sitt sortiment och experimentera med material. Redan nu finns ­flera väskor som är helt veganska, alltså utan animaliska material, och en kollektion med damväskor. De har även tentaklerna ute på flera marknader och funderar på att etablera sig i Nordamerika. 

”USA är marknadernas marknad. Det skulle vara spän­nande att öppna en butik i New York”, säger Daniel Sandqvist.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer