1515

Barnarbete stoppar inte oljefondens chokladhunger

Norska oljefondens policy för ansvarsfulla investeringar tar särskilt upp barnarbete som grund för avveckling av investeringar.

Ändå äger megafonden aktier för uppemot 140 miljarder kronor i några av världens största chokladtillverkare - som alla erkänner barnarbete.

Det skriver nyhetsbyrån Bloomberg.

Foto:Håkon Mosvold Larsen

Den norska oljefonden, med sina över 11.500 miljarder i förvaltat kapital, är en av världens mäktigaste investerare.

I sitt etiska arbete har fonden att balansera mellan att å ena sidan utesluta eller avveckla en investering, och att å andra sidan genom sin ägartyngd påverka ett företag i rätt riktning.

Fondens etiska riktlinjer sätter direkt stopp för investeringar i tillverkare av vapen ”som vid normal användning bryter mot grundläggande principer” - exempelvis minor och klusterbomber - vapentillverkare som bryter mot embargo, samt tobak. Det finns också restriktioner kring kolrelaterade investeringar.

Men när det gäller investeringar där bland annat barnarbete förekommer är riktlinjerna vagare - det är grund för uteslutning, men inte obligatoriskt.

Då Dagens industri 2017 intervjuade fondens dåvarande vd Yngve Slyngstad var han mycket tydlig med att eftersom fonden säkrar de norska barnens framtid vore det extremt omoraliskt att det skedde på bekostnad av andra barns möjlighet till en framtid.

Ändå ligger fonden kvar i sitt ägande i världens chokladelit, bolag som Nestlé, Hershey och Barry Callebaut, skriver nyhetsbyrån Bloomberg.

Totalt är investeringen värd cirka 140 miljarder kronor.

Ett ”problem” för fonden är att barnarbetet inte sker i de bolag man direkt har investerat i, utan i underleverantörerna, kakaofabrikanterna.

”Typiskt sett är chokladtillverkarna innehav i fonden, medan kakaotillverkarna är privata jordbruk i Västafrika”, säger Eli-Ane Lund, talesperson för fondens etiska råd, till Bloomberg.

Den schweiziska chokladtillverkaren Barry Callebaut säger enligt nyhetsbyrån att den sannolikt kommer att ha barnarbete i sin försörjningskedja fram till 2025

Enligt Bloomberg vidgår även Nestlé och Hershey att barnarbete förekommer i deras leverantörsled, men också att de har riktlinjer som förbjuder det och program på plats för att komma till rätta med problemet.

”Vi förväntar oss att bolag ska verka mot barnarbete, men samtidigt inser vi att barnarbete i försörjningskedjor och jordbruk har komplexa underliggande orsaker”, säger Line Aaltvedt, presstalesperson för fonden, till Bloomberg.

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?