1515
Annons

Barbara och Hans Bergström: Nödvändigt bryta med flumskolan

REPLIK. Tre grundläggande missuppfattningar präglar replikerna på vår Di-artikel om skolan från Åsa Fahlén (21/11) och Boel Vallgårda (28/11).

Barbara Bergström och Hans Bergström.
Barbara Bergström och Hans Bergström.

Den första feluppfattningen är att vi som förespråkar ett starkt fokus på skolans kunskapsuppdrag skulle vara likgiltiga för alla elevers lika möjligheter. Motsättningen är en helt annan. Vi ser en radikal brytning med flumskolan som det enda verkningsfulla sättet att lyfta alla elever, allra mest de som har sämst stöd hemifrån och för vilka en skola med ordning och tydligt budskap har störst betydelse.

Den andra felföreställningen är att Internationella Engelska Skolan skulle ha så enkla elevgrupper. Detta är en fördom. 36 procent av eleverna hos IES har utländsk bakgrund, mot 24 procent i kommunala skolor i Sverige (så mycket för Vallgårdas påstående om friskolor att ”infödda svenskar går för sig”; detta är tvärtom vad närhetsprincipen tenderar leda till i en situation med växande bostadssegregation). Våra skolor är regelmässigt lokaliserade till mindre privilegierade områden och har sin beskärda andel av deras problem. Det gäller till exempel våra senast startade skolor i Älvsjö, Södertälje, Årsta, Helsingborg och Landskrona. Samtliga våra åtta grundskolor i Stockholms stad ligger i stadsdelar i den nedre halvan i fråga om socioekonomisk status. Många av våra rektorer, och vi som huvudman, kämpar hårt med samma problem som de kommunala skolor som Åsa Fahlén anför.

Den tredje felbeskrivningen är att dagens system skulle innebära att ”den kommunala skolan alltid drar det kortaste strået” (Åsa Fahlén). Sanningen är att friskolor erhåller cirka 10.000 kronor mindre per elev än kommunala skolor. En inte ringa del förklaras av manipulationer med skolpengsbeslut, som nu senast i Jönköping, där kommunen medvetet sätter ner internräntan på de egna skolfastigheterna för att kunna sänka lokalkostnadsersättningen till friskolor, som är helt beroende av en lokalhyresmarknad för att kunna existera. Kommunerna har en märklig dubbelroll, som myndighet för skolpengsbeslut och samtidigt som intressent för egna skolor. Ett växande antal kommuner upprätthåller inte sin objektivitet i myndighetsrollen.

Den kommunalt beslutade skolpengen är i princip enda intäkt för en friskola. Det innebär att våra kostnader inte i längden kan stiga mer än vad skolpengen ökar. I sin fackliga roll kanske Åsa Fahlén inte behöver bry sig om att ekonomin går ihop, men får jag ändå – eftersom hon i debatten ständigt klagar över lärarlönerna hos IES – konstatera att våra lärares löner nu har ökat med 9 procent per år, i en situation med noll inflation och ett riktmärke för övriga arbetsmarknaden på ca 2,5 procent. Att det råder en sådan ordning i en skola att lärare kan utöva sitt yrke borde också vara väsentligt för lärarfacken.

Skillnader i skolpeng per elev beroende på socioekonomi är redan mycket stor, så hög som 50.000 kronor i Stockholm. Vägen framåt hänger inte på att denna skillnad görs ännu större. Ska vi lyckas vända svensk skola måste det grundläggande paradigmet ändras, från ett ständigt ursäktande med yttre faktorer till en bestämd inriktning på skolans kunskapsuppdrag och karaktär av arbetsplats.


Barbara Bergström
Hans Bergström    


Läs Åsa Fahléns replik här.

Läs Boel Vallgårdas replik här.

Läs Barbara Bergströms och Hans Bergströms första artikel här.


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Bildelningstjänsten som växer rekordsnabbt i Stockholm

Succé för bildelning i Stockholm. David Öberg är Sverige-vd för bildelningstjänsten Hyre som lanserades i Stockholm i juni. Leasingpartern Matthias Huss, distribution manager på Autolease, ser fram emot att hjälpa Hyre att växa i Sverige.
Succé för bildelning i Stockholm. David Öberg är Sverige-vd för bildelningstjänsten Hyre som lanserades i Stockholm i juni. Leasingpartern Matthias Huss, distribution manager på Autolease, ser fram emot att hjälpa Hyre att växa i Sverige.

En av Nordens största bildelningstjänster, Hyre, växer snabbt i Stockholm och planen är att rulla ut i flera svenska städer.

– Allt talar för att bildelning nu slår igenom i Sverige. Både företag och privatpersoner ser fördelarna, säger David Öberg, vd för Hyre i Sverige.

Avgörande för Hyres tillväxt är samarbetet med Autolease som ger ett brett utbud av bilmodeller.

Smart billeasing – läs mer om Autolease här. 

Allt fler vill dela bil i stället för att äga en – det gäller både privatpersoner och företag.

– Dagens personbilar står parkerade mer än 95 procent av tiden. Att dela bil är enkelt, billigt och mer miljövänligt. Du sköter allt i appen: bokar, betalar och låser upp bilen. Du kan välja modell efter önskemål, och du betalar bara för bilen när du faktiskt använder den, säger David Öberg, vd för Hyre i Sverige, och fortsätter:

– Dessutom slipper du lägga tid och pengar på service och underhåll. Försäkring ingår och du får använda bilens parkeringsplats kostnadsfritt under hyresperioden.

Snabb tillväxt i Stockholm

Den norska bildelningsjätten Hyre etablerades i Stockholm i juni i år och det blev succé direkt. Hyre – en av de större på bildelning i Norden – har en park på cirka 1 600 bilar och över 150 000 användare totalt; de flesta finns i Norge där tjänsten lanserades 2018.

– I dag har vi drygt 100 bilar i Stockholm men ökar utbudet löpande. Vi hade en offensiv plan för tillväxt men kan behöva accelerera den ytterligare. I Oslo erbjuder vi över 1 000 bilar och volymen kommer att bli betydligt större i Stockholm, säger David Öberg.

Just nu är fokus på Stockholm, men på sikt är hela Norden aktuellt för Hyre.

– Alla städer med minst 100 000 invånare och en stadskärna där det finns tillräckligt med parkeringsplatser kan vara aktuella framåt. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan det är lika självklart att dela som att äga bil, säger David Öberg.

Kombon som saknats

Hyres ambition är att utmana både traditionellt bilägande och den svenska bildelningsbranschen genom att leverera en smidigare och mer prisvärd tjänst än vad som hittills funnits.

– Bildelning är en hållbar lösning som inte har fått det genombrott i Sverige som många förutspått, trots att intresset är stort. Jag tror att det som saknats är kombinationen av en enkel, sömlös användarupplevelse och ett fördelaktigt pris – precis vad Hyre erbjuder. Främsta anledningen till våra låga priser är att vi från början är ett techbolag som fokuserat på automatisering och digitalisering, vilket gjort att vi kunnat hålla nere kostnaderna, säger David Öberg och fortsätter:

– Ofta kan bolag halvera sina fordonskostnader tack vare delningstjänsten. Vi har räknat ut att företag som använder Hyre i snitt minskar sina kostnader med 40 procent och sitt klimatavtryck med upp till 80 procent. Dessutom sparar du indirekt kostnader då du lägger mindre arbetstid på din bilpark.

Erbjuder skåpbilar och olika bilmärken

Två andra faktorer som skiljer Hyre från konkurrenterna är skåpbilar i utbudet – och att Hyre inte är knutet till ett visst bilmärke utan kan erbjuda hela paletten av märken och modeller.

– Skåpbilarna är väldigt efterfrågade bland både privatpersoner och företag. Det är orimligt för de flesta att äga en skåpbil, och med vår lösning slipper man ta sig ut till en bensinmack, för att hyra en skåpbil, när man har ett behov av större transport, säger David Öberg.

Framgångsfaktor: Bilar från Autolease

En viktig faktor för Hyres framgång och tillväxt är samarbetet med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag. Merparten av bilarna i Hyres fordonsflotta kommer från Autolease som också är ett skandinaviskt bolag.

– Vi sökte en leasingpartner som långsiktigt kan växa med oss på den skandinaviska marknaden, och vi är mycket nöjda med Autolease. Det är en digital, snabbfotad och lösningsorienterad partner som passar oss optimalt, säger David Öberg och fortsätter:

– Autolease är märkesoberoende och kan leverera alla bilmärken och modeller, vilket innebär att vi kan erbjuda bilar som passar personers olika behov och önskemål. Tack vare att Autolease är så stora blir de också flexibla och har resurser att bistå oss med kort varsel. Det kan handla om allt från strategisk rådgivning till att lösa akuta problem.

Var tredje personbil laddbar

Autolease har också det miljöfokus som Hyre efterfrågar. Med konceptet Greenlease kan kunderna få behovsanalys, rådgivning och uppföljning för att accelerera omställningen mot en mer hållbar fordonsflotta.

Hyres mål är att hela bilparken ska vara eldriven om några år.

– Den stora utmaningen för oss är tillgång till parkeringsplatser med laddmöjligheter. Här ligger vi steget före i Norge där vi samarbetar med kommunerna som viker parkeringsplatser till delningstjänsterna, och där allt fler har möjlighet att ladda. I Norge är nu var tredje personbil i vår bilpark eldriven. Vi ser det som vår mission att skynda på utvecklingen mot en mer hållbar biltrafik i de städer där vi verkar, och då är det viktigt med ett brett samarbete.

Beräkningar visar att varje bil som delas i en delningstjänst ersätter åtta till tio privatägda bilar.

– Bildelning innebär stora klimat- och energivinster. Dessutom frigörs ytor i våra städer som vi kan använda till något annat än parkeringsplatser.

Digitalt verktyg underlättar

Som kund till Autolease har Hyre tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en överblick av sina fordon: statistik över kostnadsdetaljer, koldioxidutsläpp med mera. Här kan de också beställa och konfigurera bilar och göra beräkningar på bland annat finansieringen.

– Det är ett transparent och effektivt verktyg som ger väldigt bra överblick. Eftersom vi själva är extremt digitaliserade, vilket möjliggör våra låga priser, sätter vi stort värde på en partner som Autolease som tänker likadant och jobbar digitalt hela vägen, säger David Öberg.

Matthias Huss, distribution manager på Autolease:

– Vi är genuint nyfikna på hur vi kan vara med och utveckla Hyres affär, det tror jag är grunden för ett gott samarbete. Tack vare vår storlek kan vi också erbjuda leasing till lägsta möjliga totalkostnad.

Så mycket kostar det

Hyres priser startar på 495 kronor per dygn, eller 69 kronor per timme, för den enklaste modellen och 699 kronor per dygn, eller 99 kronor i timmen, för en större familjebil. 150 fria kilometer per dygn ingår i hyran. 

Ingen månadsavgift – här hittar du Hyres priser   

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

SD vill få inflytande över utrikespolitiken

Utrikespolitiken har inte nått förhandlingsbordet än, enligt Aron Emilsson Sverigedemokraterna – men det kommer. 

”Vi har en genomtänkt utrikespolitik som vi kommer att förhandla med samarbetspartierna”, säger han till Di. 

Aron Emilsson (SD) säger att utrikespolitiken kommer att förhandlas inom högerblocket i riksdagen.
Aron Emilsson (SD) säger att utrikespolitiken kommer att förhandlas inom högerblocket i riksdagen.Foto:Jessica Gow/TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera