Bara Kina slår grafitgruvan i Vittangi

LULEÅ. Batterimetaller är hett i gruvbranschen – men ännu finns ingen kommersiell brytning i Sverige. Längst har Talga kommit, bolaget siktar på att börja utvinna grafit utanför Vittangi om två år. 

Talga har undersökt grafitfyndigheten i Vittangi sedan 2012.
Talga har undersökt grafitfyndigheten i Vittangi sedan 2012.Foto:Steve Wise

Efter många års förutsägelser om att transportsektorn ska elektrifieras tycks utvecklingen nu slå igenom med full kraft. Under 2020 var 32 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige laddbara, jämfört med 11 procent året före. I Skellefteå växer Northvolts gigantiska batterifabrik fram, månad för månad. Hastigheten varierar, men utvecklingen går i samma riktning i stora delar av världen. 

Batterirevolutionen har ökat efterfrågan på en rad metaller som behövs för att kunna lagra energi. Intresset för att leta efter batterimineraler i Sverige är stort, men så här långt finns ingen brytning i landet.

”Northvolt är en presumtiv kund, men egentligen är den europeiska bilindustrin och dess elektrifiering vår marknad”, säger Anders Granberg, styrelseledamot i Talga. 

Talga är den intressent som i dag är närmast att komma i gång med konkret gruvbrytning av batterimetaller i Sverige. I Talgas fall handlar det om en grafitfyndighet nära Vittangi i Kiruna kommun. 

”Vi har lämnat in både koncession- och miljöprövningstillstånd för Vittangigruvan. Förhoppningen är att starta driften under 2023, men jag vill inte föregå myndigheternas hantering”, säger Anders Granberg. 

Det Australienbaserade gruvföretaget har undersökt grafitfyndigheten i Vittangi sedan 2012. Fyndigheten är enligt bolagets undersökningar en av världens mest höghaltiga grafitfyndigheter. 

”Vi kommer vara en leverantör till batteriindustrin, inte en konkurrent”, säger Anders Granberg, styrelseledamot i Talga.
”Vi kommer vara en leverantör till batteriindustrin, inte en konkurrent”, säger Anders Granberg, styrelseledamot i Talga.Foto:Steve Wise

Grafit används i litiumjonbatteriers pluspol. Den mer uppmärksammade batterimetallen kobolt finns i minuspolen.  

”Normalt görs grafit på petrokemisk väg för att få rätt egenskaper och det ger ganska grova klimatavtryck. Med naturlig grafit blir avtrycken mindre och vi får högre energidensitet och bättre köldtålighet”, säger Talgas presschef Cen Rolfsson. 

Parallellt med miljöprövningen arbetar Talga med planerna på en fabrik i Luleå av batterikomponenter. 

”Vi kommer vara en leverantör till batteriindustrin, inte en konkurrent”, förklarar Anders Granberg. 

I väntan på att alla tillstånd blir klara kommer Talga i samarbete med forskningsinstitutet Swerim testköra mineral från de provbrytningar som genomförts. 

”Våra presumtiva kunder vill pröva det här i skarp drift och i större volymer. Det har vi rest kapital för att kunna klara att göra och förhoppningen är att starta under det första halvåret”, säger Anders Granberg.  

Talga har också inlett samarbeten med flera tunga industriella partner som LKAB, ABB och Mitsui. Gruvjätten LKAB har ett eget projekt inriktat på jordartsmetaller kallat Reemap. 

”Vi är jätteglada att vi fått en sådan relation med LKAB, det är en validering av att vårt projekt har ett värde för svensk gruv- och mineralindustri. Det pågår konkreta och ambitiösa diskussioner om hur vi ska kunna samarbeta”, säger Anders Granberg. 

Om projektet förverkligas blir Vittangigruvan den största grafitgruvan utanför Kina. Den kommer stå för en femtedel av den beräknade efterfrågan i Europa 2025. Det handlar om en produktion på 100.000 ton per år och en omsättning på i snitt 1,6 miljarder kronor per år. 

En annan fyndighet i området, som Talga också vill exploatera, beräknas vara fyra gånger större. I det fallet väntas ansökan och bearbetningskoncession lämnas in under året. Bolaget har också flera undersökningstillstånd för kobolt och koppar i norra Sverige. 

”Kobolt är inte i fokus för verksamheten just nu. Vi fokuserar på att få igång anodmaterialdelen först, men vi ser att det finns synergier att ta fram andra material också”, säger Cen Rolfsson.

Precis som för andra gruvföretag är tillståndsprocessen tidsödande och utmanande för Talga. 

”Vi har lämnat både koncessions- och miljöprövningsansökan samtidigt. Det är ett sätt att spara tid i den här komplexa processen”, säger Anders Granberg. 

Grafit används i litiumjonbatteriers pluspol. Den mer uppmärksammade batterimetallen kobolt finns i minuspolen.
Grafit används i litiumjonbatteriers pluspol. Den mer uppmärksammade batterimetallen kobolt finns i minuspolen.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?