1515

Bantad vägledning ger kunder problem

Misslyckade köp kostar kunder 50 miljarder kronor varje år.

Samtidigt minskar statens hjälpinsatser då fler kommuner väljer att slopa sin konsumentvägledning.

Bild:Jessica Gow/TT, Henrik Montgomery/TT

I dag har 234 kommuner en kommunal vägledning, vilket är 14 färre än i fjol och den lägsta nivån under 2000-talet skriver Konsumentverket.

Det är ingen oviktig verksamhet, tre av fyra konsumenter får problem med något de köpt. Misslyckade köp av varor och tjänster kostar varje år konsumenterna 50 miljarder kronor enligt Konsumentverkets undersökning. Det motsvarar 7000 kronor per person.

Under fjolåret startade tre kommuner en vägledning, medan 17 valde att lägga ned.

”Jag ser med oro på att så många kommuner har valt att inte längre erbjuda sina invånare konsumentvägledning eller har minskat sina resurser till verksamheten. Ett bra konsumentstöd som erbjuder oberoende information och vägledning kan kompensera brister på marknaderna och bidra till att konsumenternas problem och skador med anledning av misslyckade köp minskar”, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör i ett pressmeddelande.

Kronobergs län är det län där flest invånare saknar konsumentvägledning i sin kommun. Det beror på att Växjö har lagt ned sin verksamhet.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?