Bankfacken står tomma medan privatmarknaden växer

Bankfacken blir sakta men säkert färre i takt med att bankkontor läggs ner eller flyttar. Samtidigt växer marknaden för säkerhetsskåp i hemmet.

Bild:Mats Åstrand/TT, Claudio Bresciani/TT (montage)

I spåren av en sjunkande efterfrågan blir Sveriges bankfack sakta men säkert allt färre.

”Efterfrågan har gått ner kraftigt och fortsätter att gå ner. Strax under hälften av de bankfack vi har är uthyrda idag. Vi har bankfack på nästan alla våra kontor, men när vi bygger nya kontor så bygger vi inga bankfack”, säger Frank Hojem, presschef på SEB.

Digitalisering är glödhett i banksektorn och inte heller bankfacken klarar sig undan digitaliseringsvågen.

”Det vi har gjort är att dels att erbjuda kunderna digitala förvaringslösningar. Vi har samarbete med en tjänst som heter avtal24 där man fysiskt kan förvara sitt testamente men komma åt det digitalt. Vi erbjuder också säkerhetsskåp hemma om man har behov av det”, säger Frank Hojem.

Även på Swedbank och Handelsbanken målar man upp en liknande bild.

”Efterfrågan på bankfack har sjunkit de senaste åren och det finns inget i dagsläget som tyder på att den trenden skulle ändras. En starkt bidragande orsak till det är att olika fysiska handlingar som man använde bankfacken till har ersatts av olika digitala lösningar. Så behovet av att ha ett säkert ställe att lägga fysiska ting har minskat”, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank.

”Efterfrågan på bankfack avtar sakta, men försvinner inte. Handelsbanken har över 400 lokalkontor runt om i landet. Andelen uthyrda fack varierar över landet men är totalt sett ungefär oförändrad, men det beror till stor del på att det totala antalet fack minskar i takt med att kontoren byter lokaler eller när kontor slagits samman”, skriver Mats Olsson, presskontakt på Handelsbanken, i ett mail.

När det gäller säkerhetsskåp i hemmet har SEB ett samarbete med säkerhetsbolaget Gunnebo. Enligt Karin Wallström Nordén, kommunikationschef på Gunnebo, står privatpersoner för en liten, men växande, del av bolagets affär.

”Den stora delen av vår affär är inte till privatpersoner utan till banker och finansiella institutioner. Men det är klart att när bankerna stänger ner bankfack i sina lokaler har efterfrågan för säkerhetsskåp i hemmet ökat”, säger hon.

Ser ni privatmarknaden som ett växande affärsområde?
”Det gör vi absolut och även utanför Sverige så är säkerhetsskåp till privatmarknaden en marknad under tillväxt. Vår vanligaste kanal till marknaden är att man köper ett kassaskåp hos en låssmed eller i en gör det själv butik som Clas Ohlson. Det är den vanligaste distributionskanalen om man ska titta på de stora volymerna”, säger Karin Wallström Nordén.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?