1515

Bankerna sätter Nynas i ny akut kris – asfaltsbrist nära

Tingsrätten har lämnat klartecken för fortsatt rekonstruktion för Nynas. Samtidigt är det bråttom för Nynas att hitta ny finansiering efter att bankerna genom kvittning dragit tillbaka ett miljardbelopp från oljebolagets konton. I värsta fall hotar akut brist på asfalt med förödande konsekvenser, varnar Nynas rekonstruktörer.

Foto:claes-göran Flinck

Det var när en rad storbanker i december förra året drog in sina lån på närmare 5 miljarder kronor som oljebolaget Nynas tvingades ansöka om företagsrekonstruktion för att i sista stund undvika en hotande konkurs.

Vid det mycket välbesökta borgenärssammanträdet i Södertörns tingsrätt på fredagsförmiddagen beslutade domstolen att Nynas pågående företagsrekonstruktion som inleddes den 13 december i fjol ska fortsätta fram till den 13 mars. Därmed blev det grönt ljus för rekonstruktionen, som beskrivits som en av Sveriges största hittills. 

”Det är naturligtvis positivt och samtidigt förväntat”, säger vd Bo Askvik.

Di har tidigare rapporterat om att en preliminär rekonstruktionsplan tagits fram för hur oljebolaget ska ta sig ur sin finansiella kris och åter bli långsiktigt livskraftigt. En central åtgärd är att ägarna kommit överens om en ägarförändring och skickat ett förslag till amerikanska myndigheter. Genom att nuvarande majoritetsägaren, oljebolaget PDVSA från Venezuela, erbjuder sig att minska sitt ägande är förhoppningen att Nynas ska slippa ur huvuddelen av de amerikanska sanktionerna mot Venezuela och som nu hotar det svenska oljebolagets överlevnad. 

Av den detaljerade redogörelsen i den senaste rekonstruktionsplanen framgår att dramatiska händelser utspelats bakom kulisserna i jätterekonstruktionen. Det handlar om att bankerna med start redan 17 december har övertagit sammanlagt 99,3 meuro, motsvarande cirka 1,1 miljard kronor, från Nynas bankkonton som kvittning mot sina lån. Men bankernas agerande kan enligt Nynas bägge rekonstruktörer, Mikael Kubu vd för Ackordscentralen och advokaten Lars Eric Gustafsson, ha varit otillåtna.

”Samtliga kvittningar har bestridits i skrift av Nynas till respektive bank, varvid angivits att kvittningarna med hänsyn till omständigheterna varit otillåtna”, skriver de. 

De uppger att bankerna trots att deras fordringar varit utan säkerhet nu genom kvittningarna till viss del fått betalt. Och rekonstruktörerna flaggar för att Nynas eventuellt kommer att försöka kräva tillbaka pengarna från bankerna. Enligt tidigare redogörelser så återfinns bland andra Swedbank SWED A +4,13% Dagens utveckling , SEB SEB A +2,75% Dagens utveckling , Handelsbanken SHB A +3,04% Dagens utveckling och Nordea NDA SE +3,22% Dagens utveckling bland Nynas långivare.

Efter bankernas kvittning av miljardbeloppet så saknar nu Nynas pengar för att kunna genomföra planerade och nödvändiga oljeinköp för att bibehålla produktionen. Nuvarande lager uppges bara räcka för att hålla i gång produktionen till mars i år.

Nynas måste därför relativt snabbt trygga en bryggfinansiering på upp till 1,5 miljarder kronor, och målet är att det ska lyckas vid utgången av januari. 

”Om Nynas inte i tid erhåller nödvändig finansiering för råoljeinköp kommer det få förödande konsekvenser för vägunderhåll och anläggningsbranschen i Norden under 2020 med en akut brist på asfalt som konsekvens”, skriver rekonstruktörerna.

Vd Bo Askvik bekräftar för Di att Nynas behöver finansiering för att köpa nödvändig råolja, men att det inte är någon överhängande risk för akut brist på asfaltsråvaran bitumen ”närmaste tiden”.

”Samtidigt har vi stor support från vår oljeleverantör BP, vilket de också uttalade på dagens möte och vi är övertygade om att vi kommer lösa finansieringsfrågan under de närmaste veckorna”, säger han.

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?