1515
Annons

Bankerna sätter Nynas i ny akut kris – asfaltsbrist nära

Tingsrätten har lämnat klartecken för fortsatt rekonstruktion för Nynas. Samtidigt är det bråttom för Nynas att hitta ny finansiering efter att bankerna genom kvittning dragit tillbaka ett miljardbelopp från oljebolagets konton. I värsta fall hotar akut brist på asfalt med förödande konsekvenser, varnar Nynas rekonstruktörer.

Foto:claes-göran Flinck

Det var när en rad storbanker i december förra året drog in sina lån på närmare 5 miljarder kronor som oljebolaget Nynas tvingades ansöka om företagsrekonstruktion för att i sista stund undvika en hotande konkurs.

Vid det mycket välbesökta borgenärssammanträdet i Södertörns tingsrätt på fredagsförmiddagen beslutade domstolen att Nynas pågående företagsrekonstruktion som inleddes den 13 december i fjol ska fortsätta fram till den 13 mars. Därmed blev det grönt ljus för rekonstruktionen, som beskrivits som en av Sveriges största hittills. 

”Det är naturligtvis positivt och samtidigt förväntat”, säger vd Bo Askvik.

Di har tidigare rapporterat om att en preliminär rekonstruktionsplan tagits fram för hur oljebolaget ska ta sig ur sin finansiella kris och åter bli långsiktigt livskraftigt. En central åtgärd är att ägarna kommit överens om en ägarförändring och skickat ett förslag till amerikanska myndigheter. Genom att nuvarande majoritetsägaren, oljebolaget PDVSA från Venezuela, erbjuder sig att minska sitt ägande är förhoppningen att Nynas ska slippa ur huvuddelen av de amerikanska sanktionerna mot Venezuela och som nu hotar det svenska oljebolagets överlevnad. 

Av den detaljerade redogörelsen i den senaste rekonstruktionsplanen framgår att dramatiska händelser utspelats bakom kulisserna i jätterekonstruktionen. Det handlar om att bankerna med start redan 17 december har övertagit sammanlagt 99,3 meuro, motsvarande cirka 1,1 miljard kronor, från Nynas bankkonton som kvittning mot sina lån. Men bankernas agerande kan enligt Nynas bägge rekonstruktörer, Mikael Kubu vd för Ackordscentralen och advokaten Lars Eric Gustafsson, ha varit otillåtna.

”Samtliga kvittningar har bestridits i skrift av Nynas till respektive bank, varvid angivits att kvittningarna med hänsyn till omständigheterna varit otillåtna”, skriver de. 

De uppger att bankerna trots att deras fordringar varit utan säkerhet nu genom kvittningarna till viss del fått betalt. Och rekonstruktörerna flaggar för att Nynas eventuellt kommer att försöka kräva tillbaka pengarna från bankerna. Enligt tidigare redogörelser så återfinns bland andra Swedbank SWED A -0,83% Dagens utveckling , SEB SEB A -2,06% Dagens utveckling , Handelsbanken SHB A -1,84% Dagens utveckling och Nordea NDA SE -2,41% Dagens utveckling bland Nynas långivare.

Efter bankernas kvittning av miljardbeloppet så saknar nu Nynas pengar för att kunna genomföra planerade och nödvändiga oljeinköp för att bibehålla produktionen. Nuvarande lager uppges bara räcka för att hålla i gång produktionen till mars i år.

Nynas måste därför relativt snabbt trygga en bryggfinansiering på upp till 1,5 miljarder kronor, och målet är att det ska lyckas vid utgången av januari. 

”Om Nynas inte i tid erhåller nödvändig finansiering för råoljeinköp kommer det få förödande konsekvenser för vägunderhåll och anläggningsbranschen i Norden under 2020 med en akut brist på asfalt som konsekvens”, skriver rekonstruktörerna.

Vd Bo Askvik bekräftar för Di att Nynas behöver finansiering för att köpa nödvändig råolja, men att det inte är någon överhängande risk för akut brist på asfaltsråvaran bitumen ”närmaste tiden”.

”Samtidigt har vi stor support från vår oljeleverantör BP, vilket de också uttalade på dagens möte och vi är övertygade om att vi kommer lösa finansieringsfrågan under de närmaste veckorna”, säger han.

 


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?