Annons

Bankerna: Nu blir det lånehamstring

Inför det förra amorteringskravet 2016 steg utlåningen kraftigt innan fönstret stängde. Och det lär ske igen inför det förmodat än tuffare kravet, om än i mindre omfattning, tror bankerna.

Bild:Colourbox

Statistiska centralbyråns siffror över utlåningen visar en tydlig puckel i maj 2016, månaden innan amorteringskrav på nya lån som översteg 50 procent av bostadens värde trädde i kraft.

"Det ökade enormt mycket, säger Karin Hellgren, informationschef på statliga banken SBAB.

Det kan bli så igen:

"Om beslutet att införa amorteringskravet fattas är det säkert många som passar på att höja sin belåning innan det träder i kraft inför exempelvis en renovering", fortsätter hon även om det inte direkt syns i några siffror ännu.

Även Skandia märkte en tillfällig extra lånefest våren 2016.

"Det såg vi också tendenser till ganska tydligt. Det var många som ville forcera fram ett lånelöfte innan fönstret stängde, men även en del som ville höja sina befintliga lån", säger Pontus Haag, presschef på Skandia.

Men några effekter av någon lånehamstring i nuläget märks inte bland Skandias kunder. Frågorna till lånehandläggarna handlar mer om var bostadspriserna är på väg än vad de smått krångliga amorteringsreglerna får för effekt, enligt Pontus Haag. Inte heller Swedbank har märkt av någon rusning ännu.

I måndags kom SCB-siffror som visar på en tilltagande utlåningstakt i oktober. Detta trots signaler om en prisavmattning på bostadsmarknaden. Men både Karin Hellgren och Johan Hansing, chefekonom på Bankföreningen, tror att förklaringen finns i att det handlar om eftersläpande statistik från bostadsaffärer genomförda i slutet av sommaren.

Johan Hansing kan tänka sig att det blir en liten hamstringseffekt även denna gång, om regeringen beslutar sig för att införa det tuffare amorteringskravet från 1 mars.

"Men det är en mindre grupp som påverkas denna gång. Därmed kan man inte förvänta sig samma effekt som 2016", säger Hansing.

En annan skillnad som Hansing pekar är att bostadsmarknaden denna gång är lite skakigare, vilket kan få bostadsägarna att vara lite mer försiktiga med att krydda lånen.

"Men om det blir en effekt är det rimligt att den kommer lite längre fram", säger Hansing.


Innehåll från AteaAnnons

Ny teknik revolutionerar livsmedelsindustrin – och minskar matsvinnet

Atea tillsammans med IBM gör satsningen i norden för hållbar livsmedelshantering – Food Trust.
Atea tillsammans med IBM gör satsningen i norden för hållbar livsmedelshantering – Food Trust.

Med blockkedjeteknik och transparent data ska livsmedelsindustrin tillsammans kunna eliminera matfusket och minska matsvinnet. Det är målet med Food Trust, ett framåtlutat samarbete mellan Atea och IBM som nu når Sverige.

De senaste åren har allt fler konsumenter börjat ställa krav på maten de köper – kanske som en reaktion på matfuskskandalerna som väckt stor medial uppmärksamhet. Transparens i livsmedelskedjan spås nu bli en hygienfaktor i framtiden och ett verktyg för att nå de globala målen om hållbar konsumtion och produktion.

För att nå transparens behövs tekniska lösningar som artificiell intelligens, Internet of Things och blockkedjeteknik. Detta menar Atea, marknadsledande inom IT-infrastruktur och systemintegration, som tillsammans med IBM lanserar den första – Food Trust. Redan nu är 300 internationella aktörer anslutna till tjänsten.

– Tanken är att alla aktörer i livsmedelskedjan ansluter sig till ett ekosystem för producenter, leverantörer, tillverkare och återförsäljare. Varje aktör matar in data som slutkonsumenten kan granska genom att skanna en QR-kod på förpackningen. Detta innebär att konsumenten kan följa en kycklings väg från att den kläcks till att den slutligen ligger ute i butik, säger Christian Sjöberg, chef Blockchain på Atea. 

Klar koppling till FN:s globala hållbarhetsmål

Tack vare blockkedjetekniken kan återförsäljare få koll på vilken temperatur som varorna har fraktats i, och även styra sina inköpsnivåer genom att följa upp hur mycket en viss produkt sålts. Det här får stora effekter för matsvinnsproblematiken och går enkelt att koppla till FN:s hållbarhetsmål om hållbar produktion och konsumtion.

– Alla aktörer vinner på att bli en del av Food Trust. Bonden blir mer synlig och kan visa upp sin verksamhet för slutkonsumenten på ett helt annat sätt, butikerna kan effektivisera sina inköpsprocesser och minimera svinnet och konsumenten får full insyn i livsmedelskedjan, säger Christian Sjöberg. 

– Aktörer som har någonting att dölja kommer inte vilja bli en del av en transparent livsmedelskedja, och det i sin tur talar sitt tydliga språk för konsumenten. Food Trust bygger på fakta vilket gör att aktörerna kan känna en trygghet och ett förtroende för varandra. Den data som matas in i systemet går inte att ändra och kan hela tiden följas i realtid, och skulle kedjan brytas höjs varningsflaggorna direkt, säger Espen Braathe som är Europa-ansvarig för Food Trust hos IBM.

Nu kommer Food Trust till Sverige

Det är inte komplicerat att ansluta sig till ekosystemet. I Norden arbetar majoriteten av alla aktörer digitalt på ett eller annat sätt, så här handlar det bara om att koppla ihop systemen med Food Trust-plattformen. Atea har tagit fram en modell som möjliggör snabb implementation. 

Samarbetet mellan Atea och IBM inleddes i Norge. Först ut att börja använda Food Trust var den stora laxproducenten Kvarøy Arctic som använder tjänsten för att spåra norskt odlad lax hela vägen till butiker i Nordamerika. Nu har arbetet med att ta den här lösningen till Sverige påbörjats. 

– Vi är i uppstartsfasen just nu och har några samarbeten på gång i Sverige. Vi har en väldigt intressant framtid framför oss här i Norden, och vi tror att Food Trust kommer leda till vinster både i form av hållbarhetsbesparingar och konkurrensfördelar för de som väljer att bli en del av ekosystemet, säger Christan Sjöberg.  

Vill du veta mer om Food Trust? Tryck här. 

Fakta om Atea

Atea är den ledande leverantören av it-infrastruktur i Norden och Baltikum, och drivande inom informationsteknologi på den svenska marknaden. Vi är strategisk rådgivare åt privata och offentliga verksamheter i deras digitaliseringsresa. Tillsammans utvecklar vi innovativa lösningar för framtiden.

Mer från Atea

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atea och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?