Annons

Bankerna faller igen på Stockholmsbörsen

Storbolagsindex OMXS30 hade omkring klockan 10:30 handlats ned med 0,8 procent till 1.651. Aktier till ett värde av 3,2 miljarder hade då omsatts.

Stockholmsbörsen tappade successivt sedan handeln inleddes på torsdagen. Ledande börser i Europa tappade också mark men där kontinentaleuropeiska banker steg på en markant ränteuppgång i USA under onsdagen. Tioårsräntan i USA nådde över 3,20 procent, den högsta på sju år. Oljepriset rusade vidare och Brentoljan nådde strax över 86 dollar per fat.

I Stockholm tappade merparten av OMXS30-bolagen med några få undantag. Ericsson noterades upp med 0,4 procent och Assa Abloy ASSA B +3,66% Dagens utveckling steg med blygsamma 0,2 procent. I övrigt var det nedgångar. Autoliv sjönk mest med 1,8 procent, följt av Swedbank SWED A +0,43% Dagens utveckling .

Nordiska banker stod alltjämt i fokus på penningtvättoro i Baltikum. Uppgifter om att amerikanska myndigheter för en dialog med Danske Bank avseende Estland bidrog till en mer dämpad utveckling i banksektorn. Både Swedbank och SEB SEB A +0,69% Dagens utveckling har dock framhållit att de har vidtagit åtgärder mot penningtvätt.

Det bar därmed även utför på torsdagen för de svenska bankerna. Swedbank, som föll kraftigt under onsdagen, steg initialt, men tappade sedan för att noteras ned 1,7 procent. SHB och Nordea sjönk med 1,2 respektive 1,4 procent. SEB klarade sig bäst med en nedgång på 0,4 procent.

Investmentbanken JP Morgan anser att Swedbank-aktien är rimligt värderad med tanke på de risker som finns kopplade till bankens verksamhet i Baltikum där det i Estland, åtminstone hos Danske Bank, har förekommit penningtvätt. Det framgår av den analys där JP Morgan sänkt sin rekommendation för Swedbank till neutral från övervikt och justerar ned riktkursen från 240 till 210 kronor.

Ett rejält ras stod klädbolaget MQ för. Aktien tappade kraftigt vid öppning för att sedan återhämta sig för att handlas ned 14 procent. Rapporten för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret var svagare än de siffror bolaget kom ut med i samband med en tidigare vinstvarning i augusti. Bolaget gjorde en förlust på 8 miljoner kronor i rörelseresultatet där det var väntat en vinst på 2 miljoner kronor. Omsättningen i jämföra butiker minskade med 6,2 procent. MQ väljer även att inte ge någon utdelning till sina aktieägare. En varm sommar har påverkat försäljningen negativt vilket lett till en högre realisationsgrad skriver bolagets nye vd Ingvar Larsson i rapporten.

Branschkollegan KappAhl var ned med drygt 4 procent. H&M sjönk med 0,6 procent.

Bland vinnarna fanns Neurovive. Bioteknikbolaget steg med 7,6 procent på uppgifter om framgångsrika studier av patienter med svår traumatisk hjärnskada.

Även bioteknikbolaget Medivir steg på positiva studier med sitt kombinationsprojekt birinapant inom svårbehandlad cancer med Mercks PD-1-hämmare Keytruda. Både säkerhet och effekt har visats i interimsdata i en fas 1/2-studie. Aktien var upp nära 2 procent.

Avanza steg med 4,8 procent. Höjd riktkurs och upprepad köprekommendation av DNB gav stöd.

Spelbolaget Cherry steg med 3,3 procent. Cherrys spelutvecklingsbolag Yggdrasil Gaming har tecknat avtal om att leverera sina kasinospel till speljätten ATG.

Medicinteknikbolaget Irras sjönk med 3,5 procent. CE-märkning för EU med Irraflow-katetern dröjer och väntas vara avslutad vid årsskiftet.

Samhällsbyggnadsbolaget SBB SBB B +14,06% Dagens utveckling har lagt ett bud på preferensaktierna i fastighetsbolaget Karlsbergsvägen 77 som steg med över 60 procent.

SBB pekar på att Karlbergsvägen 77 är i behov av att finna annat användningsområde än utveckling av bostäder och SBB har identifierat Karlbergsvägen 77 som en fastighet med potential att bedriva skolverksamhet i.

Innehåll från WorkoAnnons

Så tacklar ni kompetensbristen genom smartare rekrytering

Magnus Olofsson, CMO på Worko.
Magnus Olofsson, CMO på Worko.

När ett resursbehov dyker upp gäller det att snabbt fylla luckan med någon som både är kvalificerad och tillgänglig. Inom branscher med hög konkurrens om arbetskraften innebär det här en stor utmaning. Med en pipeline av kandidater blir det desto lättare.

Den vassaste utvecklaren i teamet slutar, någon annan går på föräldraledighet. Samtidigt drar företaget in ett nytt projekt. Rekryteringsprocesser sätts i gång för att möta behoven. Tyvärr kommer inte frukten att kunna skördas förrän långt senare. 

Worko såg problematiken med reaktiv rekrytering redan 2015. De valde att agera för att hjälpa sina kunder inom bygg och it, två branscher som pressas av kompetensbrist. Rekryteringsbolaget tog sikte på de passiva kandidaterna ¬– guldkornen som sitter på bra jobb men som kan tänka sig att byta efter avslutade projekt. 

– Eftersom marknaden ser ut som den gör måste företagen bli bättre på att bearbeta de passiva kandidaterna och ge dessa relevanta erbjudanden i rätt tid. Vi jobbar med uppsökande rekrytering i stor skala och bygger långsiktiga kandidatpipelines åt våra kunder, så att de kan rekrytera löpande. Vi är ensamma om att jobba på det här sättet, berättar Magnus Olofsson, CMO på Worko.

Rekrytering som bidrar till att uppfylla tillväxtmål

Workos pipelines fylls kontinuerligt på med kvalificerade kandidater, vars preferenser matchar arbetsgivarnas. Bedömning och matchning sker genom insamling av stora mängder data. Worko sätter sedan upp en kommunikationsplan för varje kandidat. Kontakten intensifieras när ”transferfönstret” närmar sig, för att kulminera i en intervjubokning när timingen är rätt. 

Pipelinen lägger grunden för en strategisk kompetensförsörjning som stöttar företagets tillväxtmål, menar Magnus Olofsson. 

– Om ett it-konsultbolag med 100 anställda vill växa med 25 procent på ett år måste de anställa 25 personer. Lägg sedan till deras personalomsättning på kanske 25 personer årligen, och vi landar i ett behov av 50 nyanställningar. Här handlar det om hundratals ”förstaintervjuer” och kontakt med tusentals möjliga kandidater, något som väldigt få arbetsgivare planerar för. Med en kandidatpipeline kan företaget räkna med ett stort inflöde av kvalificerade och tillgängliga kandidater, säger han.

Integrerad partner

Worko fungerar som en integrerad partner till företagens HR-avdelningar. Kontrakten med kunderna löper över minst tolv månader – en förutsättning för att kunna jobba långsiktigt.

– Många företag behöver ändra tankesätt. I stället för att enbart se till vilken kompetens som behövs här och nu, behöver de fundera på vilken kompetens som behöver vara på plats nästa år. För att lyckas med sin kompetensförsörjning är proaktiv rekrytering helt nödvändig, konstaterar Magnus Olofsson.

Vill du börja jobba proaktivt med rekrytering? Läs mer här. 

Om Worko 

Worko är en rekryteringspartner inom tech/it och samhällsbyggnad. Operativa i Sverige och Norge. Workos unika arbetssätt har resulterat i 10,000+ rekryteringar och två gasellutmärkelser. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worko och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera