ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Bank och butler för den ekonomiska eliten

  • Foto: Jeff Gilbert

Vem behöver egentligen hjälp av en privatbankir – och vem är tillräckligt rik för att få det? Di gör ett nedslag i private banking-världen där kunderna får hjälp med både pengar och privatliv.

Private banking-världen, där de mest förmögna svenskarna samlas för att få njuta av särskilda förmåner, är hemlighetsfull. Marknadsföringen på bankernas hemsidor är vag och ger sällan några konkreta uppgifter om villkoren.

Det är svårt att ringa in hur många svenskar som kvalificerar sig för private banking. Statistiska centralbyråns förmögenhetsstatistik har varit bristfällig sedan förmögenhetsskatten avskaffades och bankerna själva undviker gärna att uppge hur många kunder de har.

Standardgränsen i branschen går vid drygt 5 miljoner kronor i placeringsbart kapital för att kvalificera sig för de exklusiva tjänsterna. Det gäller bland annat hos Swedbank.

Thomas Bengtsson, som samordnar storbankens private banking-verksamhet i Sverige, uppskattar att de flesta av kunderna har en förmögenhet på minst det dubbla av grundkravet men tycker inte att det ska läggas för stor vikt vid förmögenhetens storlek.

”Du kan ha ett stort kapital men en relativt enkel ekonomi. Det är om din ekonomi blir komplex som vår tjänst ger mervärde. Det kan vara om du har mycket att förvalta, har ett bolag, planerar ett arv eller har utlandskopplingar”, säger han.

Hos Swedbank har en del förmögna kunder valt att trappa ner till storbankens premiumutbud.

Smakar det så kostar det. Danske Bank tar 10.000 kronor i grundavgift medan SEB:s kunder får betala 11.875 kronor. Hos Swedbank kostar det 5.000 kronor.

"Dörren öppnas när du betalar det", säger Thomas Bengtsson.

Grundavgiften ger tillgång till ett utbud av tjänster där bankerna åtminstone på pappret liknar varandra. Den som betalar för sig får oftast tillgång till en egen rådgivare, bankens batteri av specialister inom allt från skattejuridik till försäkring, nyhetsbrev och nätverksträffar.

Till det kommer ofta vardagsekonomiska tjänster som särskilda kreditkort och service med allt från att boka hotellrum till att hyra in en privat kock. Förmögna kunder kan ofta få hjälp med både den fysiska och digitala säkerheten, något som åtminstone Swedbank noterat en högre efterfrågan  på.

Både hos Carnegie och Danske Bank har det också synts en ökande efterfrågan på hjälp med filantropiska insatser. Även Nordea skyltar med möjligheten att använda sin förmögenhet till filantropi och hållbara investeringar.

https://infogr.am/73e20930-a673-40d8-8d67-d0da485ea9f9

Förvaltningen av förmögenheten, själva ryggraden i private banking, kostar däremot extra. De flesta aktörer erbjuder alltifrån placeringsrådgivning till diskretionär förvaltning. Men exakt hur mycket det kostar är svårt att svara på.

Medan Danske Bank uppger en avgift på 0,8 procent av kapitalet för rådgivning och 0,6 procent för diskretionär förvaltning uppger flera andra att både prissättningsmodell och nivå skiljer sig från kund till kund.

Framför allt finns det inga standardlösningar, enligt Jonas Predikaka, chef för private banking på Carnegie.

”Vill man komma in och bara handla aktier får man göra det. Vill man komma in och ha tillgång till hela paletten betalar man ju på ett annat sätt”, säger han.

Det finns också ett annat segment för den med mycket pengar som inte vill betala för förvaltning. Nätmäklarna Nordnet och Avanza har lagt nivåerna för sina private banking-kunder lägre, vid 2,5 respektive 3 miljoner i placeringsbart kapital. Det finns ingen grundavgift och ingen förvaltningskostnad – men då får kunderna också ta hand om det mesta på egen hand.

”Vi har ingen rådgivning alls. Vi ger kunderna information, verktyg och service och de fattar sedan sina egna investeringsbeslut. De kunder som väljer oss är ofta kostnadsmedvetna, entreprenöriella, självgående och engagerade”, säger Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet.

I stället lockar nätmäklarna med särskilda courtage för sina private banking-kunder. Medan en vanlig kund får betala 69 kronor i courtage för en order på 100.000 kronor kan en förmögen kund handla för en bit över 125.000 kronor och betala samma summa.

Den låga kostnaden är de två lågprismäklarnas främsta marknadsföringsknep. För storbankerna och fondkommissionärerna gäller annat. SEB talar varmt om att de är äldst och har mest erfarenhet på marknaden medan Nordea lägger särskilt krut på att locka kunder som vill investera hållbart.

Både Swedbank och Danske Bank framhåller att de jobbar nära med företagssidan på respektive bank och därför passar för förmögna entreprenörer. Handelsbanken sticker i stället ut med att sakna både en strikt gräns på förmögenhet och grundavgift och låter kunden betala för de tjänster den använder.

Carnegie poängterar att banken numera är skild från Carnegie Fonder och till skillnad från storbankerna därför bara erbjuder sina kunder andra produkter. Att Carnegie är involverade i ett stort antal börsintroduktioner är också ett dragplåster.

”Det betyder egentligen att våra kunder får tillgång till börsintroduktioner på ett annat sätt, det driver ju investeringskunniga personer till Carnegie”, säger Jonas Predikaka.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies