Annons

Bakterie kan slå mot olivoljan

En plantbakterie har orsakat skador på miljontals olivträd i södra Italien och kan hota hela Medelhavsregionen.

I Sverige har detta ännu inte resulterat i dyrare olivolja, men för finsmakaren som föredrar ren italiensk olivolja kan det bli dyrt i framtiden.

Foto:Costas Metaxakis

Plantbakterien Xylella fastidiosa upptäcktes i Apulien i södra Italien för första gången 2013. Regionen står för en tredjedel av Italiens produktion av olivolja.

Bakterien sprids med både plantor och insekter som fungerar som vektorer och blockerar trädets möjligheter att ta upp vatten, vilket gör att träden torkar och dör. Förutom olivträd angriper bakterien även kaffe-, vin- och citrusodlingar och det finns inget botemedel.

För det svenska familjeföretaget Di Luca & Di Luca som specialiserar sig på det italienska köket genom varumärket Zeta är olivoljan en särskilt viktig vara.

”Vi känner till bakterien och den finns i flera delar av världen. Det är såklart en problematisk situation och bönderna där har drabbas hårt”, säger Helene Rehnberg, inköpschef på Zeta.

Men problemen har ännu inte påverkat utbudet eller priserna på deras olivolja negativt. Den kan nämligen komma från olika områden och regioner, förklarar Helene Rehnberg.

”Vi har en frihet och flexibilitet att välja den råvara som är bäst för stunden. Därför finns ingen större oro i dagsläget och det märks inte på priserna.”

Dessutom är de flesta oljorna en blandning av flera olika oljeregioner.

”Vi har både rena italienska olivoljor och sorter där man blandar olika olivsorter från olika regioner för att få fram vissa smaker, precis som man gör med vin och kaffe.”

Plantbakterien har utrotat miljontals olivträd och sprider sig i den rasande takten på två kilometer i månaden.

Forskare menar dessutom att det finns risk att sjukdomen sprids över hela Medelhavsområdet och att de kommande två åren kan bli ännu värre.

Om sjukdomen får tillräckligt hög spridning i Italien kan det innebära att ren italiensk olivolja blir allt svårare att framställa – och på sikt dyrare för konsumenter.

Det oroar däremot inte Zeta i dagsläget. Helen Rehnberg säger att odlare på olika har sätt arbetat för att förhindra spridningen sedan sjukdomen först upptäcktes.

”Det man gör är att såga ner träd som är angripna, och försöker hitta olivsorter som är mer resistenta mot bakterien.”

Men att odla nya sorters oliver tar dock tid. Ett nytt olivträd behöver minst fem år för att börja bära frukt, och 10-15 år innan det kan anses vara ekonomiskt produktivt.

Än så länge är det för tidigt att uttala sig om hur årets skörd kommer att bli. Trots att Apulienregionen är hårt drabbad av plantbakterien har Zeta inga signaler om att den totala italienska skörden påverkas negativt framöver, inte heller dyrare priser.

”Enligt den information vi har i dag kommer inte våra konsumenter att påverkas av högre priser”, säger Helene Rehnberg.

TT har varit i kontakt med inköpare hos livsmedelskedjorna Coop, Axfood och Ica. Samtliga meddelar att priserna på deras olivolja inte påverkats.

Ica förklarar det bland annat med att skörden i Italien, trots de problem som uppkommit, förväntas bli bättre än föregående år.

”Men framför allt för att Spanien är en stor leverantör. Där förväntas skördarna bli gynnsamma”, säger Anna-Maria Dahlberg, inköpsansvarig för olivolja på Ica Sverige.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?