1515
Annons

Bakslag för oljebolaget – borrade torrt

Prospekteringsborrningen Cormorant-1 i Namibia, som Africa Energy har intresse i, har nått sitt måldjup utan att olja påträffats och beskrivs därmed som en torrborrning ("dry hole"). 

Det framgår av ett pressmeddelande från partnern Pancontinental. 

Beskedet kommer efter att australienska Pancontinental i fredags begärde handelsstopp i sin aktie och åtgärden var relaterad till Cormorant-1 i licensen PEL 37. 

Cormorant-1 började borras i början av september av operatören Tullow och måldjupet om 3.855 meter nåddes betydligt snabbare än förväntat, skriver Pancontinental i pressmeddelandet.

Africa Energys ägande är indirekt 10 procent i PEL 37-licensen, offshore Namibia, där borrningen ägt rum.

Africa Oil äger runt 35 procent av Africa Energy, familjen Lundin äger cirka 12 procent och bolagets styrelse och ledning ungefär 8 procent av Africa Energy. 

Innehåll från ArmatecAnnons

Armatec effektiviserar industrin med klimatsmart flödesteknik

Hållbarhet är positivt ur kostnads- och miljösynpunkt. Den klimatsmarta flödestekniken är ett spännande område som blir allt viktigare – något som fler och fler i främst bygg- och industribranschen förstår.

– Ofta är vår dellösning en förutsättning för att ett helt flödessystem, till exempel en fjärrvärmeanläggning eller ett industriellt kylsystem, ska kunna prestera på topp, säger Klas Blom, vd på kunskapsföretaget Armatec.

Tiden när hållbarhetsarbete innebar en merkostnad är förbi. Numera är det ofta tvärtom – ambitionen om ett hållbart samhälle driver ekonomin framåt. Företag och industrier satsar mer pengar på långsiktiga lösningar och nya tekniska och digitala möjligheter utvecklas därför i snabb takt.

Armatec är specialiserade inom klimatsmart flödesteknik och löser tekniska utmaningar inom vatten, värme, kyla och process. Klas Blom, vd, berättar att de ägnar all kraft åt att utveckla hållbara tekniska system för bygg och industri. 

– Tillsammans med våra kunder väljer vi produkter ur ett livscykelperspektiv och hittar smarta, tekniska lösningar som passar just dem. Ofta är vår dellösning en förutsättning för att ett helt system, till exempel en fjärrvärmeanläggning eller ett industriellt kylsystem, ska kunna prestera på topp.

Ger en knuff i rätt riktning

Genom att kartlägga kundens flöden och processer kan Armatec hjälpa till att detektera effektiviseringsmöjligheter. De tillhandahåller både fysiska produkter som antingen kan ersätta eller komplettera befintliga system för att optimera effekten, och teknisk hjälp i form av valtabeller, handböcker och uppskattade flödesscheman.

– Målet är att förlänga livslängden på det som används för att driva industrin eller fastigheten framåt med ett ihållande långsiktigt tänk. Ibland behövs ett övergripande arbete, ibland en knuff i rätt riktning genom exempelvis lättillgängliga verktyg för dimensionering.

Möter gärna kundens krav

Patrik Johansson är projektledare för industriella system på Armatec. Han berättar att kundernas medvetenhet om hållbara investeringar har vuxit kraftigt bara det senaste halvåret och menar själv att hans intresse och kunnande om frågan har vuxit sedan han började på företaget.

– Många kunder ställer krav på exempelvis produkter med låga halter av svartlistade material, något vi gärna möter genom att redovisa innehållet i de komponenter som ingår i ett system. 

En drivkraft att bli bättre

Patrik tycker själv att Armatec gör mycket för att vara ett hållbart företag.

– Förutom att sortera papper och packa våra produkter med återanvänt material ligger vårt kontor och lager i en klimatsmart byggnad. Jag upplever att det finns en drivkraft hos Armatec att bli bättre i stort och smått, och det är något jag ser att både kunder och medarbetare uppskattar.

Läs mer om Armatec här

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Armatec och ej en artikel av Dagens industri

Cyberattack mot Naturvårdsverket – alla system nere

Alla Naturvårdsverkets it-system ligger nere efter ett dataintrång.

Foto:HENRIK MONTGOMERY / TT

Såväl interna system som kundtjänsten påverkas av dataintrånget. Mejl och andra tjänster går inte att använda.

”Just nu går det inte att kontakta Naturvårdsverket via kundtjänst, e-post eller e-tjänster”, skriver Naturvårdsverket på sin hemsida.

Det är oklart hur lång tid it-systemen kommer ligga nere, enligt myndigheten, som skriver att det finns en risk att det kommer att pågå under hela torsdagen.

Enligt uppgifter till Dagens Nyheter upptäcktes dataintrånget i onsdags kväll och flera system stängdes då ned för att begränsa skadorna.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera