Bageri och kafé blev Maria Printz nya levebröd

Utan pengar och utan bagarutbildning startade Maria Printz ett bageri och kafé i Stallarholmen. I dag säljer hon sitt bröd i Eskilstuna, Södertälje och Stockholm.

Och kaféet i Stallarholmen får dagligen besökare från hela länet.

Kontrasten är stor när man svänger in till den gula industribyggnaden i Stallarholmen. De sörmländska vägarna hit gick genom ett öde och vintergrått landskap. Väl framme vid Printz bageri är det full rörelse med människor och bilar, och bulldoften ångar över hela parkeringsplatsen.

”Vi ville skapa ett centrum och utflyktsmål. Det är roligt att se hur fint det har blivit. Den här byggnaden sågs som ett spökhus när jag växte upp”, säger Maria Printz som är initiativtagaren och en av de tre grundarna.

Vägen till hur verksamheten ser ut i dag, med bageri, brödbutik och kafé, har inte varit spikrak. Idén växte fram ungefär åtta år tillbaka i tiden då Maria Printz var sjukskriven för utmattning.

”Jag har alltid arbetat mycket och året innan hade jag både gått igenom en skilsmässa och förlorat min pappa”, säger Maria Printz.

Det Maria Printz visste var att hon ville skapa en verksamhet med bas i Stallarholmen, och som skulle kunna växa. Dessutom hade hon, tillsammans med sin tidigare man, förstått att det fanns ett stort intresse för rustikt kvalitetsbröd utanför storstäderna.

”Jag har varit kock i över 30 år och har drivit mindre företag och cateringfirma hela mitt liv. Vid ett skede bakade min tidigare man, som var från Frankrike, bröd som jag sålde vid sidan av och det blev en succé, så jag visste att det fanns ett sug efter exklusivt bröd”, säger Maria Printz.

Med Printz Bageri började Maria näst intill från noll. Hon fick kontakt med ekonomerna Hans Wallin och Magnus Eriksson genom bekantas bekanta. Två män som båda kom från Stallarholmen och såg värdet i hennes idé.

”Jag hade tur att det löste sig så bra. Hans hade just pensionerat sig och Magnus var mitt i superkarriären. Han hade gjort goda affärer och hade pengar på fickan. Dessa två hade förtroende för varandra och de hade jobbat ihop i många år samtidigt som jag hade ett lokalt förtroende.”

I dag har bageriet i Stallarholmen funnits i sju år och brödbutiker har även öppnats i Eskilstuna och i Södertälje. Under hösten 2018 öppnar Printz Bageri dessutom i Solberga handelscentrum i Strängnäs, samtidigt som man förhandlar om att kunna bygga en butik i Strängnäs nya resecentrum.

”Vi har fått byta spår under resans gång allteftersom vår identitet har blivit tydligare för oss”, berättar Maria Printz.

Under de första åren var huvudspåret att de skulle sälja bröd genom att köra ut till dagligvaruhandeln och på så sätt få upp volymerna. Det här passade dock aldrig den profil som Printz Bageri eftersträvade och de hamnade i en situation där de kryssade runt i storstäderna med relativt små volymer och hade svårt att få lönsamhet.

”Vårt mål har alltid varit att leverera ekologiskt sörmländskt surdegsbröd med hög kvalitet och då blir det svårt när brödet säljs på hyllan tillsammans med ’vanligt’ bröd”, förklarar Maria Printz.

”Vårt bröd blir dyrare och då behöver vi ett sätt där vi kan nå fram till kunden och berätta vad som särskiljer vårt bröd från andras. Det fungerar mycket bättre i dag när vi säljer det själva.”

Hur lönsamt är Printz bageri?

”Vi har haft det kärvt, särskilt de första fem åren då vi stångades med att köra ut bröd till dagligvaruhandeln. Att det tog så lång tid innan vi gav upp det spåret berodde mest på brist på reflektion samtidigt som vi inte vågade lita på att det skulle fungera på något annat sätt.”

Har du tagit ut lön?

”Jag har tagit ut väldigt lite pengar generellt och de två andra ägarna har fortfarande fått pröjsa. Jag har betalat med mig själv kan man säga eftersom att jag jobbar så mycket. Vårt mål har aldrig varit att bli rika. Då hade det varit bättre att bygga en brödfabrik.”

Maria Printz berättar att för henne är målet med bageriet är att kunna skapa värde för Sörmland, sörmlänningar och människor som besöker länet. Allt bröd bakas med lokala råvaror och genom att de handlar från sina vänner i Flen bidrar de också till regional utveckling.

”Ett exempel på att just värdeskapandet är viktigt för oss är vår vedugn som var nästan det första vi köpte. Den kostade 600 000 kronor och detta präglas vi av. För oss är det viktigt att vi kan berätta en historia och att vi kan vara unika. Annars hade vi lika gärna kunna köpa billiga elugnar.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?