Bäddat för fortsatt tillväxt

Efter elva år som tradingföretagare i Kina återvände Magnus Söderberg till det småländska familjeföretaget Viking Beds – med ett aggressivt tillväxtmål.
Planen höll. På bara sex år har omsättningen ökat från 50 Mkr till över 200 Mkr.

SKENBART LUGN. Viking Beds vd Magnus Söderberg vilar inte. Efter att ha uppnått ett högt satt tillväxtmål siktar smålänningen på ytterligare expansion.
SKENBART LUGN. Viking Beds vd Magnus Söderberg vilar inte. Efter att ha uppnått ett högt satt tillväxtmål siktar smålänningen på ytterligare expansion.

Som man bäddar får man ligga, sägs det. Och det var med precis den inställningen som Magnus Söderberg, sängföretagare i andra generationen, 2010 tog över Viking Beds med stora förändringsplaner.

”Jag spikade en väldigt tydlig affärsplan med målet att nå 200 Mkr i omsättning. Sex år senare ser jag att vi lyckats på alla punkter”, säger han.

Magnus Söderberg hade precis återvänt från Kina. Efter en karriär som inköpare på Ikea i Kina hade han startat tradingföretag i Hongkong – inom allt ifrån möbler och armaturer till brödrostar, mikrovågsugnar och kylskåp – och bland kunderna i Sverige fanns bland annat kedjan Rusta. Men framgångarna i Kina skulle handla om mer än bara företagande.

”Jag startade företaget ihop med en kollega från Ikea. När vi hade kört det ihop ett tag tänkte vi att vi lika gärna kunde spendera dygnets alla 24 timmar ihop. Så hon är numera min fru”, säger han.

Efter elva år, och med två små barn tillsammans, riktades blicken åter mot Sverige och 2010 väntade ett nytt liv för paret Söderberg som delägare av Viking Beds i småländska Landsbro.

”Vi tyckte att Sverige var en bättre plats för barnen att växa upp på. Och som entreprenör har jag alltid drömt om att få jobba med produktion, att få skapa saker. Det var det som lockade mig. Och min fru Angel arbetar nu med ekonomin i företaget”, säger Magnus Söderberg.

Redan 2010 efterträdde han sin far på vd-posten och skiftet gick knappast obemärkt förbi. Familjeföretaget, som då omsatte cirka 50 Mkr, byggde ut produktionsanläggningen rejält och investerade totalt 25 Mkr.

”Målet var att växa kraftigt. Men för att klara det måste man först och främst anpassa fabriken för tillväxt.”

Nästa punkt i affärsplanen var att dubblera antalet återförsäljare, en målsättning som genast stötte på problem. Viking Beds absolut största kund, som stod för 60 procent av omsättningen, hade hamnat i ekonomiska problem och betalningarna strulade.

”Till slut tog vi beslutet att avsluta samarbetet. De stod för mer än hälften av vår omsättning, så det var ett väldigt riskfyllt beslut. Men det är ju trots allt billigare att inte leverera alls, än att leverera gratis”, säger han.

Men Viking Beds landade mjukt, tack vare ett nytt samarbete med möbelkedjan Mio. Sängföretaget tillverkar nu flera specialmodeller till kedjans 71 butiker runtom i Sverige, samtidigt som antalet fristående möbelvaruhus också har utökat i kundlistan.

”Vi utbildar sängförsäljarna och bygger upp egna utställningsrum ute i butikerna”, säger han.

Bra marginaler för återförsäljarna, ett brett sortiment och att sängarna produceras i Sverige har blivit andra framgångsrika säljargument, enligt Magnus Söderberg. Men i slutänden är det konsumenternas efterfrågan som avgör försäljningen. Av den anledningen fanns också en ny grafisk profil och en storsatsning på tv-reklam i affärsplanen.

”Vi tog fram tv-reklam med ett skräckfilmsupplägg för att verkligen sticka ut och tack vare våra tidigare kontakter från tradingverksamheten hittade vi rätt i mediedjungeln. Vi lyckades få ett jättebra genomslag med liten budget och lägger cirka 5 Mkr om året på marknadsföring”, säger han.

Viking Beds, som grundades av Magnus far Alf Söderberg och ytterligare att par delägare 2002, har samtidigt stärkt den svenska produktionen och 2012 investerades 15 Mkr i en andra sömnadsfabrik i Sverige. Med alla dessa punkter avbockade i affärsplanen klarade Magnus Söderberg sitt tillväxtmål, dessutom med god lönsamhet, och i slutet av 2016 passerade omsättningen 200 Mkr.

”Jag hade egentligen inte så mycket erfarenhet av just sängbranschen när jag tog över. Men jag hade kunskaper inom produktion, inköp, optimering och försäljning både från Ikea och som tradingföretagare. Det är en enorm tillgång att få in influenser från andra branscher.”

Och idén med att tillföra kompetenser från andra branscher fortsätter: produktionschefen kommer från metallindustrin, vice vd:n är tidigare it-konsult och nya sälj- och marknadschefen kommer från läkemedelsbranschen.

Magnus Söderberg själv vilar inte på lagrarna så sängfabrikör han är. En ny tillväxtplan är redan spikad och den här gången finns bland annat ökad export och ett nytt riktat sortiment mot hotellkedjorna bland punkterna.

”2022 ska vi omsätta en halv miljard kronor. Vissa har frågat mig vad det är för kristallkula jag har, men hemligheten är att man bestämmer sig, att man vet exakt vart man ska och att man får organisationen att följa efter. Nu vet vi ju att det går.”


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?