1515
Annons

Bäddat för en stormig höst på bostadsmarknaden

Dyrare bolån, energikris och inflationsrallyt bäddar för en stormig höst på bostadsmarknaden.

För bostadssökande handlar det om en helt ny checklista på kommande visningar.

Foto:TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från BlåkläderAnnons

Med järnkoll på leverantörskedjan kan vi fokusera mer på kvalitet och hållbarhet

En klädproducent med produktion i många olika fabriker får snabbt ett stort antal underleverantörer av textilier – och ytterligare underleverantörer under dem. På Blåkläder har man valt en annan strategi. 

Att förlägga sin produktion i Asien har sedan 90-talet varit en självklarhet för producerande bolag, särskilt inom textilbranschen. Men att hitta rätt leverantörer – och upprätthålla kontroll – kan vara en djungel.

För att bibehålla hög kvalitet över längre tid krävs att även underleverantörerna och materialtillverkarna har kapacitet att hålla en stabil nivå och leveranssäkerhet. Därtill blir kraven på hållbarhet inom miljö och klimat i allt högre utsträckning ackompanjerade av arbetet med social hållbarhet. 

Vikten av att jobba nära fabrikerna

För den som försöker navigera sig fram bland produktionsmöjligheterna i Asien kan arbetet med andra ord vara förknippat med en del huvudvärk. För Blåkläder, vars ägarfamilj redan från 90-talet och framåt har investerat kraftigt i egna fabriker i Vietnam, Sri Lanka och Myanmar, har relationen med den lokala produktionen bara blivit viktigare – och starkare – med åren. Bolagets vd Anders Carlsson förklarar:

– Genom att ta ett aktivt ägarskap kan vi hela tiden ligga nära produktionen. Fabrikerna har kapacitet att tillverka många olika produkter under samma tak. Det gör att vi kan koncentrera oss på sourcing av material där vi utvärderar alla leverantörer och produktionskomponenter. På så vis kan vi säkerställa kvalitet, funktion och hållbarhet i alla led. 

Valfrihet eller exponentiell röra?

Medan modeplagg så småningom blir omoderna, ligger det i yrkesklädernas natur att de istället slits väldigt hårt. För Blåkläder handlar hållbarhet först och främst om att säkerställa en lång livslängd på sina produkter. Anders Carlsson poängterar att en kort och stabil leverantörskedja är en oerhört viktig nyckel i det arbetet. 

– Vi jobbar hela tiden för att hålla så hög kvalitet som möjligt. Om vi haft ett hundratal olika fabriker för vår produktion hade vi snart haft tusen underleverantörer. Då klarar man inte av att arbeta nära leverantörsledet i den omfattning vi anser krävs för att ha kontroll – både när det gäller kvalitet, miljö och socialt ansvar. 

Effektivare att utveckla än att byta

Att säkerställa kvalitet och leveranspålitlighet är som bekant en sak, men i dag ska varumärkesägare också se till att produktionen sker på ett korrekt sätt inom miljöarbete och vattenrening, liksom efterlevnad av arbetsmiljölagstiftning och certifieringar. 

Filosofin att jobba med ett begränsat antal aktörer i produktionskedjan har blivit en nyckel till framgång för Blåkläder, menar Anders Carlsson. 

– Att byta leverantör är ett enormt stort jobb för oss. Därför lägger vi istället mycket resurser på att ständigt utveckla de fabriker vi redan har. Nästan 85 procent av alla våra kläder tillverkas i dessa sex fabriker. Vi gör ofta besök hos våra kollegor på fabrikerna vilket skapar en samhörighet och tillhörighet, samt god förståelse för oss här hemma om hur det fungerar i en produktion. Det blir ett betydligt trevligare och mer långsiktigt sätt att jobba på. Nöjda medarbetare är bättre för både planeten och affären. 

Läs mer om hur Blåkläder arbetar med hållbarhet  

 

Mer från Blåkläder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blåkläder och ej en artikel av Dagens industri

Svalt intresse för fritidshus: ”Påtaglig förändring”

Intresset för att köpa fritidshus har svalnat jämfört med de glödheta pandemiåren, enligt mäklarbranschen. Även utbudet är mindre.

Men när det gäller bostadsrätter och villor väntas ett rekordutbud till hösten till följd av en försiktigare marknad.

Sommarstuga på västkusten.
Sommarstuga på västkusten.Foto:Lars Johansson

När det blev svårare att resa utomlands och andra restriktioner infördes sköt försäljningarna av fritidshus i höjden. Många som hade gått i säljtankar passade också på att göra slag i saken när intresset ökade, enligt bostadssajten Hemnet.

”Nu när restriktionerna är bortplockade ser vi en mycket lägre aktivitet på fritidshusmarknaden, på alla plan. Utbudet, antalet försäljningar och antalet publicerade annonser har minskat”, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet. 

Även vid Fastighetsbyrån märker man ett tydligt skifte när det gäller fritidshusen.

”Vi har definitivt sett en påtaglig förändring jämfört med den glödheta marknad som vi hade under pandemiåren 2020 och 2021”, säger Johan Vesterberg som är PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån.

Under sommarmånaderna juni och juli gick antalet fritidshusförsäljningar på Fastighetsbyrån ned med 19 procent jämfört med samma period förra året. Hittills i år har antalet försäljningar dalat 22 procent.

Den nedåtgående trenden bekräftas även av Andreas Moritz som är vd på Skandiamäklarna.

”När det gäller försäljningen av fritidshusen är vi tillbaka på 2018 och 2019 års nivåer. Utbudet på fritidshus har också varit lågt hittills i år och jag tror att det kommer att fortsätta att vara det under resten av året”, säger Andreas Moritz till TT.

Som exempel kan nämnas att det i juni 2021 såldes 1 037 fritidshus runtom i landet, att jämföra med de 780 försäljningar som ägde rum i juni i år. Det visar siffror från Svensk mäklarstatistik. 

När det gäller utbudet av villor och bostadsrätter är läget annorlunda.

”En hel del talar för en rekordhög nivå på utbudet senare i augusti och i början på september. Med rekordsiffror menar vi de högsta sedan 2013, det vill säga så långt tillbaka som Hemnet har data”, säger Erik Holmberg.

På Skandiamäklarna förväntar man sig också ett stort utbud under hösten.

”Dels har vi de som inte sålde i våras och som har avvaktat inför sommaren för att nu när hösten närmar sig lägga ut sina bostäder till försäljning igen – tillsammans med alla de övriga som har tänkt sälja nu i höst”, säger Andreas Moritz.

Samtidigt fortsätter priserna på bostäder att rasa. Priserna kan enligt bedömare i branschen bli hela 20 procent lägre än förra årets toppnotering.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera