1515
Annons

Axfood och Coop tar rygg på H&M – inköpstjänst för riskgrupper breddas

Med en miljon kronor från en H&M-stiftelse skulle entreprenören Stefan Krook hjälpa personer i riskgrupperna med mat- och apoteksinköp under coronakrisen. Efterfrågan har dock varit lägre än väntat, men i stället för att lägga ned tjänsten breddas den nu.

H&M Foundation med Karl-Johan Persson (t v) har stöttat entreprenören Stefan Krooks nya initiativ God Hjälp, där personer som sitter isolerade hemma på grund av coronapandemin kan få hjälp med matinköp.
H&M Foundation med Karl-Johan Persson (t v) har stöttat entreprenören Stefan Krooks nya initiativ God Hjälp, där personer som sitter isolerade hemma på grund av coronapandemin kan få hjälp med matinköp.Foto:Filip Erlind
Entreprenören Stefan Krooks grundade God Hjälp för att hjälpa dem som sitter isolerade hemma på grund av coronapandemin med matinköp. Nu breddas tjänsten.
Entreprenören Stefan Krooks grundade God Hjälp för att hjälpa dem som sitter isolerade hemma på grund av coronapandemin med matinköp. Nu breddas tjänsten.Foto:Jack Mikrut

Tjänsten God Hjälp lanserades i slutet av mars, som ett initiativ inom ramen för kampanjen ”Action against Corona”, som stiftelsen Norrsken och Dagens industri dragit i gång.

Läs mer: Norrsken satsar tiotals miljoner mot coronavirusets effekter 

Tanken är att frivilliga anmäler sig för att göra inköp av mat och apoteksvaror till personer som tillhör en riskgrupp och behöver stanna hemma. 

Målet är att minska trycket på vården och att fler liv på så sätt ska räddas, men redan i starten flaggade Stefan Krook för att många i riskgrupperna är aktiva personer som gärna vill kunna gå och handla och utföra andra ärenden själva.

Så har det också blivit, visar erfarenheterna från de första fem månaderna som tjänsten varit igång.

”Men har man startat något får man ta det i mål. Vi ser dessutom att andra initiativ slutar serva riskgrupperna i vissa kommuner, men faran är inte över ännu så vi håller uppe det här”, säger Stefan Krook.

Samtidigt öppnar God Hjälp för registrering av andra uppdrag än inköp av livsmedel och apoteksvaror.

För att finansiera den fortsatta driften går Coop och Axfood in med 150.000 kronor vardera.

God Hjälp-tjänsten ska uppfattas som trygg förmedlare av volontärer genom att alla identifierar sig med Bank-ID för att få utföra uppdrag.

Lanseringen skedde i en tid då landet rustade för något som Stefan Krook närmast liknar vid ett krigstillstånd, efter dramatiska rapporter om läget i bland annat Italien.

”Den största lärdomen för mig som entreprenör är att behov inte är lika med efterfrågan. Behovet kunde vi ju se hela våren, där personer i riskgrupperna gick och stångades i matbutikerna trots att de inte borde vara där. Så behovet fanns, men det räckte inte för att det skulle bli så stor efterfrågan på God Hjälp som vi rustade oss för.”

Han tror att det finns flera förklaringar till det, dels önskan att klara sig själv och inte hamna i tacksamhetsskuld till någon annan, dels att handla i butik blev ett av få möjliga utflyktsmål när mycket annat var stängt eller inte gick att göra för personer i riskgrupperna.

”Dessutom har e-handeln kunnat skala och hjälpt till att täcka en stor del.”

Därför blev det inga tiotusentals uppdrag, utan snarare några hundra i månaden – och de 6.000 volontärer som registrerat sig på God Hjälp-sajten har inte ens fått utföra ett uppdrag vardera. Samtidigt har närmare 2.000 personer ur riskgrupperna registrerat sig.

”Majoriteten av dem har dock inte lagt något uppdrag och när vi försökt undersöka det visar det sig att de haft oss som backup, ifall någon är bortrest eller inte kan hjälpa till. Så det har väl ändå skapat någon slags trygghet.”

Varken han eller H&M Foundation, som finansierade starten med en miljon kronor, ser det dock som ett misslyckande.

H&M-stiftelsens globala chef Diana Amini hoppas bland annat kunna dra slutsatser inför andra satsningar.

”En fördel vi har som stiftelse är att vi kan gå in i tidiga skeden för att testa nya sätt och nya lösningar. Då kan det gå åt många olika håll, men det finns samtidigt många lärdomar som är otroligt viktiga att identifiera. I det här fallet handlar det inte minst om att God Hjälps plattform samlat så många olika aktörer bland matvarukedjorna i ett och samma samarbete, i stället för att alla hade startat något eget”, säger Diana Amini.

Just erfarenheterna av hur konkurrenter samarbetar för att hitta gemensamma lösningar tror hon kommer till nytta när stiftelsen ska tackla andra samhällsutmaningar framöver.

”Sen är det inte så att God Hjälp inte har funkat, utan tjänsten har betytt oerhört mycket för dem som har fått hjälpen och kanske inte har haft någon annan”, säger hon.

Stefan Krook varnar dessutom för att blåsa faran över, eftersom det kan komma nya coronautbrott – och då finns tjänsten redo att användas, till exempel vid fall av lokala utbrott.

”Jag känner att vi har ett ansvar och att God Hjälp gör nytta samtidigt som det inte är läge att säga att vi har full koll på corona och inte behöver tjänsten längre. Tänk om det kommer en andra våg eller många lokala utbrott, då känns det inte ansvarsfullt att ha byggt upp det här och lägga ner det nu. Så vi håller tjänsten öppen, åtminstone till årsskiftet.”

Läs mer: Ny tjänst hjälper till med matinköp under coronakrisen – H&M-sfären stöttar 

 

 


KI-professor: Viktigt med tredje vaccindos

Intresset för att vaccinera sig har minskat sedan coronarestriktionerna slopades, och många regioner är oroliga. Men en tredje vaccindos är viktig för att hålla uppe garden mot covid-19 – även om man är ung, stark och har haft omikron, anser KI-professorn Ali Mirazimi.

KI-professorn Ali Mirazimi.
KI-professorn Ali Mirazimi.Foto:Henrik Montgomery/TT

Den 11 mars var 73,4 procent av svenskarna färdigvaccinerade, det vill säga hade fått tre vaccindoser. Fortfarande har cirka en miljon människor inte tagit sin första dos, enligt Folkhälsomyndigheten.

Sedan covidrestriktionerna slopats i februari tycks motivationen till att ta den tredje dosen ha sjunkit, speciellt bland dem som anser sig unga och friska. Resultatet ses runtom i landet där vaccinationslokaler nu gapar tomma i många regioner.

Men pandemin är inte över, även om vi helst önskar det.

”Just nu har vi fortfarande en samhällsspridning. Men skyddet är för stunden bra eftersom vi inte ser många fall inom intensivvården”, säger Ali Mirazimi och fortsätter:

”Men vi ser också att skyddet försvinner med tiden, och finns det virus i samhället finns det viss risk för bakslag. Frågan är om det sker innan sommaren eller till hösten.”

Hur stor risken är för ett bakslag i smittoläget i Sverige, är svårt att säga enligt Mirazimi. Men förutom att den betydligt allvarligare deltavarianten av viruset kan komma tillbaka, kan nya varianter dyka upp, varianter som inte är lika milda som omikron. En ny virusvariant, deltakrom, som förenar gener från både delta och omikron, har också upptäckts i flera länder.

”Meningen just nu är att bygga upp ett bra skydd i samhället. Då kan man fokusera på riskgrupper när det dyker upp en ny variant. Det är viktigt att även de unga och starka är vaccinerade för att slippa samhällsspridning.”

Ett argument för att ta den tredje dosen är också att det underlättar om man vill resa. Flera länder ställer som krav att det inte gått för lång tid efter den senaste dosen, påminner han.

Det nya, proteinbaserade vaccinet Nuvaxovid som kommer till Sverige kan också öka vaccinintresset. Det amerikanska vaccinet har tagits fram på ett traditionellt sätt, till skillnad från mRNA-vaccinerna.

”Vi får hoppas på att många som varit rädda för de andra (mRNA-) vaccinerna kan tänka sig att ta det”, säger Mirazimi.

Att nå gruppen vaccinvägrare kan dock bli svårt, tror han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?