Annons

Axfood och Coop tar rygg på H&M – inköpstjänst för riskgrupper breddas

Med en miljon kronor från en H&M-stiftelse skulle entreprenören Stefan Krook hjälpa personer i riskgrupperna med mat- och apoteksinköp under coronakrisen. Efterfrågan har dock varit lägre än väntat, men i stället för att lägga ned tjänsten breddas den nu.

H&M Foundation med Karl-Johan Persson (t v) har stöttat entreprenören Stefan Krooks nya initiativ God Hjälp, där personer som sitter isolerade hemma på grund av coronapandemin kan få hjälp med matinköp.
H&M Foundation med Karl-Johan Persson (t v) har stöttat entreprenören Stefan Krooks nya initiativ God Hjälp, där personer som sitter isolerade hemma på grund av coronapandemin kan få hjälp med matinköp.Foto:Filip Erlind
Entreprenören Stefan Krooks grundade God Hjälp för att hjälpa dem som sitter isolerade hemma på grund av coronapandemin med matinköp. Nu breddas tjänsten.
Entreprenören Stefan Krooks grundade God Hjälp för att hjälpa dem som sitter isolerade hemma på grund av coronapandemin med matinköp. Nu breddas tjänsten.Foto:Jack Mikrut

Tjänsten God Hjälp lanserades i slutet av mars, som ett initiativ inom ramen för kampanjen ”Action against Corona”, som stiftelsen Norrsken och Dagens industri dragit i gång.

Läs mer: Norrsken satsar tiotals miljoner mot coronavirusets effekter 

Tanken är att frivilliga anmäler sig för att göra inköp av mat och apoteksvaror till personer som tillhör en riskgrupp och behöver stanna hemma. 

Målet är att minska trycket på vården och att fler liv på så sätt ska räddas, men redan i starten flaggade Stefan Krook för att många i riskgrupperna är aktiva personer som gärna vill kunna gå och handla och utföra andra ärenden själva.

Så har det också blivit, visar erfarenheterna från de första fem månaderna som tjänsten varit igång.

”Men har man startat något får man ta det i mål. Vi ser dessutom att andra initiativ slutar serva riskgrupperna i vissa kommuner, men faran är inte över ännu så vi håller uppe det här”, säger Stefan Krook.

Samtidigt öppnar God Hjälp för registrering av andra uppdrag än inköp av livsmedel och apoteksvaror.

För att finansiera den fortsatta driften går Coop och Axfood in med 150.000 kronor vardera.

God Hjälp-tjänsten ska uppfattas som trygg förmedlare av volontärer genom att alla identifierar sig med Bank-ID för att få utföra uppdrag.

Lanseringen skedde i en tid då landet rustade för något som Stefan Krook närmast liknar vid ett krigstillstånd, efter dramatiska rapporter om läget i bland annat Italien.

”Den största lärdomen för mig som entreprenör är att behov inte är lika med efterfrågan. Behovet kunde vi ju se hela våren, där personer i riskgrupperna gick och stångades i matbutikerna trots att de inte borde vara där. Så behovet fanns, men det räckte inte för att det skulle bli så stor efterfrågan på God Hjälp som vi rustade oss för.”

Han tror att det finns flera förklaringar till det, dels önskan att klara sig själv och inte hamna i tacksamhetsskuld till någon annan, dels att handla i butik blev ett av få möjliga utflyktsmål när mycket annat var stängt eller inte gick att göra för personer i riskgrupperna.

”Dessutom har e-handeln kunnat skala och hjälpt till att täcka en stor del.”

Därför blev det inga tiotusentals uppdrag, utan snarare några hundra i månaden – och de 6.000 volontärer som registrerat sig på God Hjälp-sajten har inte ens fått utföra ett uppdrag vardera. Samtidigt har närmare 2.000 personer ur riskgrupperna registrerat sig.

”Majoriteten av dem har dock inte lagt något uppdrag och när vi försökt undersöka det visar det sig att de haft oss som backup, ifall någon är bortrest eller inte kan hjälpa till. Så det har väl ändå skapat någon slags trygghet.”

Varken han eller H&M Foundation, som finansierade starten med en miljon kronor, ser det dock som ett misslyckande.

H&M-stiftelsens globala chef Diana Amini hoppas bland annat kunna dra slutsatser inför andra satsningar.

”En fördel vi har som stiftelse är att vi kan gå in i tidiga skeden för att testa nya sätt och nya lösningar. Då kan det gå åt många olika håll, men det finns samtidigt många lärdomar som är otroligt viktiga att identifiera. I det här fallet handlar det inte minst om att God Hjälps plattform samlat så många olika aktörer bland matvarukedjorna i ett och samma samarbete, i stället för att alla hade startat något eget”, säger Diana Amini.

Just erfarenheterna av hur konkurrenter samarbetar för att hitta gemensamma lösningar tror hon kommer till nytta när stiftelsen ska tackla andra samhällsutmaningar framöver.

”Sen är det inte så att God Hjälp inte har funkat, utan tjänsten har betytt oerhört mycket för dem som har fått hjälpen och kanske inte har haft någon annan”, säger hon.

Stefan Krook varnar dessutom för att blåsa faran över, eftersom det kan komma nya coronautbrott – och då finns tjänsten redo att användas, till exempel vid fall av lokala utbrott.

”Jag känner att vi har ett ansvar och att God Hjälp gör nytta samtidigt som det inte är läge att säga att vi har full koll på corona och inte behöver tjänsten längre. Tänk om det kommer en andra våg eller många lokala utbrott, då känns det inte ansvarsfullt att ha byggt upp det här och lägga ner det nu. Så vi håller tjänsten öppen, åtminstone till årsskiftet.”

Läs mer: Ny tjänst hjälper till med matinköp under coronakrisen – H&M-sfären stöttar 

 

 


Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

- Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå klienter genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

- Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

- Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta om Howden M&A

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?