Två varumärken som deltar under Stockholms modevecka, och som på olika sätt rimmar med säsongens tema ”Det nya normala”, är Bite Studios samt Singular Society.
Det förstnämnda har uppmärksammats stort i internationell modepress men flugit lite under radarn i Sverige. 2020 vann Bite Studios dock Damernas värld utmärkelse Guldknappen. I motiveringen satte man fokus på varumärkets stilrena design och ”kompromisslösa krav på hållbarhet.” Bite Studios använder sig till stor del av innovativa naturmaterial, såsom rosenknoppssiden.
”Vi riktar oss till kvinnor som är intresserade av mode, konst och kultur men som också vill handla i linje med sin moral och filosofi om omvärlden”, säger William Lundgren, vd och medgrundare.”
”Hållbart mode har sett tråkigt ut alltför länge, vi vill visa att dessa material är vackrare än konventionella”, fortsätter han.
Under modeveckan anordnar Bite Studios ett fysiskt event för inbjuden internationell press. William Lundgren upplever ett stort intresse från internationellt håll för varumärkets skandinaviska ursprung.
”I Sverige har vi en värdegrund kring hållbarhet som ligger i framkant, samtidigt som vi är teknologiskt avancerade. Jag tror att det framför allt är detta som den förhållandevis lilla skandinaviska modescenen kan bidra med. Kanske borde vi bli bättre på att exportera den bilden utomlands”, säger han.
Stockholms modevecka ser Bite Studios framför allt som ett komplement till de stora veckorna i Paris, London och New York.
”När det gäller designermode kommer de alltid vara främst, och det är också där vi lägger vårt fokus.”
Singular Society, som ägs av H&M-gruppen, har en ny typ av medlemsbaserad retailmodell. Ambitionen är att erbjuda hållbart tillverkade produkter av högsta kvalitet till självkostnadspris.
Erik Zetterberg, kreativ chef, berättar att inspirationen kom från innovativa lösningar från andra branscher, till exempel Spotify inom musikindustrin.
”En av de största hållbarhetsutmaningarna inom mode är överproduktion. Men eftersom våra intäkter bygger på en månatlig medlemsavgift, och inte på vad vi säljer, tillverkar vi produkter för våra medlemmars faktiska behov. Då kan vi också erbjuda hög kvalitet till den kostnad det är att tillverka”, säger Erik Zetterberg.
Under modeveckan bjuder Singular Society in till sin studio och showroom på Gamla Brogatan i Stockholm. Fokus är att presentera modellen, men också visa upp sortimentet.
”Modeveckans tema passar bra in på oss i och med att vi är en helt ny form av retail. Affärsmässigt hoppas vi nå ut till en modeintresserad målgrupp, som också tror på en mer hållbar konsumtion. Dessutom är det inspirerande för oss som bolag att få möta branschkolleger och lära av varandra”, säger vd:n Daniel Herrmann.
Liksom förra säsongen är modeveckan AW22 ett hybridarrangemang mellan det fysiska och digitala, och schemat är ordentligt avskalat. Delvis på grund av pandemirestriktionerna, som lyfts under onsdagen. Men Catarina Midby, generalsekreterare på arrangören Swedish fashion association, säger att det också är ett strategiskt val i linje med det mer hållbara ”nya normala”.
”Vi vill inte ha en stor modecirkus där vi öser in folk och har enorma visningar. I stället vill vi erbjuda en nyskapande story och har valt att jobba med tydliga teman varje säsong, för nya insikter och inspiration. Det rimmar också med skandinavisk design, som står för det avskalade.”
Enligt en ny statistikrapport från Swedish fashion association tappade modeindustrin närmare 20 procent av sin omsättning under pandemiåret 2020. Men enligt Catarina Midby har återhämtningen varit stark under 2021.
”Svenska modevarumärken har varit stjärnor på att anpassa sig. Jag bedömer att vi har hämtat hem mycket av 2020 års tapp. Framtiden ser ljus ut för svenskt mode.”