1515
Annons

Avskalat på vårens modevecka – ”vill inte ha en stor modecirkus”

Under tisdagen drar vårens upplaga av Stockholms modevecka i gång. Temat för veckan är ”Det nya normala”, och schemat är ordentligt avskalat. ”I stället vill vi erbjuda en nyskapande story”, säger Catarina Midby, generalsekreterare på arrangören Swedish fashion association. 

Catarina Midby, generalsekreterare på Swedish fashion association.
Catarina Midby, generalsekreterare på Swedish fashion association.
Erik Zetterberg, kreativ chef, och Daniel Herrmann, vd, Singular Society.
Erik Zetterberg, kreativ chef, och Daniel Herrmann, vd, Singular Society.

Två varumärken som deltar under Stockholms modevecka, och som på olika sätt rimmar med säsongens tema ”Det nya normala”, är Bite Studios samt Singular Society. 

Det förstnämnda har uppmärksammats stort i internationell modepress men flugit lite under radarn i Sverige. 2020 vann Bite Studios dock Damernas värld utmärkelse Guldknappen. I motiveringen satte man fokus på varumärkets stilrena design och ”kompromisslösa krav på hållbarhet.” Bite Studios använder sig till stor del av innovativa naturmaterial, såsom rosenknoppssiden. 

”Vi riktar oss till kvinnor som är intresserade av mode, konst och kultur men som också vill handla i linje med sin moral och filosofi om omvärlden”, säger William Lundgren, vd och medgrundare.”

”Hållbart mode har sett tråkigt ut alltför länge, vi vill visa att dessa material är vackrare än konventionella”, fortsätter han. 

Under modeveckan anordnar Bite Studios ett fysiskt event för inbjuden internationell press. William Lundgren upplever ett stort intresse från internationellt håll för varumärkets skandinaviska ursprung.

”I Sverige har vi en värdegrund kring hållbarhet som ligger i framkant, samtidigt som vi är teknologiskt avancerade. Jag tror att det framför allt är detta som den förhållandevis lilla skandinaviska modescenen kan bidra med. Kanske borde vi bli bättre på att exportera den bilden utomlands”, säger han.

Stockholms modevecka ser Bite Studios framför allt som ett komplement till de stora veckorna i Paris, London och New York. 

”När det gäller designermode kommer de alltid vara främst, och det är också där vi lägger vårt fokus.”

Singular Society, som ägs av H&M-gruppen, har en ny typ av medlemsbaserad retailmodell. Ambitionen är att erbjuda hållbart tillverkade produkter av högsta kvalitet till självkostnadspris. 

Erik Zetterberg, kreativ chef, berättar att inspirationen kom från innovativa lösningar från andra branscher, till exempel Spotify inom musikindustrin.  

”En av de största hållbarhetsutmaningarna inom mode är överproduktion. Men eftersom våra intäkter bygger på en månatlig medlemsavgift, och inte på vad vi säljer, tillverkar vi produkter för våra medlemmars faktiska behov. Då kan vi också erbjuda hög kvalitet till den kostnad det är att tillverka”, säger Erik Zetterberg. 

Under modeveckan bjuder Singular Society in till sin studio och showroom på Gamla Brogatan i Stockholm. Fokus är att presentera modellen, men också visa upp sortimentet.

”Modeveckans tema passar bra in på oss i och med att vi är en helt ny form av retail. Affärsmässigt hoppas vi nå ut till en modeintresserad målgrupp, som också tror på en mer hållbar konsumtion. Dessutom är det inspirerande för oss som bolag att få möta branschkolleger och lära av varandra”, säger vd:n Daniel Herrmann. 

Liksom förra säsongen är modeveckan AW22 ett hybridarrangemang mellan det fysiska och digitala, och schemat är ordentligt avskalat. Delvis på grund av pandemirestriktionerna, som lyfts under onsdagen. Men Catarina Midby, generalsekreterare på arrangören Swedish fashion association, säger att det också är ett strategiskt val i linje med det mer hållbara ”nya normala”.

”Vi vill inte ha en stor modecirkus där vi öser in folk och har enorma visningar. I stället vill vi erbjuda en nyskapande story och har valt att jobba med tydliga teman varje säsong, för nya insikter och inspiration. Det rimmar också med skandinavisk design, som står för det avskalade.”

Enligt en ny statistikrapport från Swedish fashion association tappade modeindustrin närmare 20 procent av sin omsättning under pandemiåret 2020. Men enligt Catarina Midby har återhämtningen varit stark under 2021. 

”Svenska modevarumärken har varit stjärnor på att anpassa sig. Jag bedömer att vi har hämtat hem mycket av 2020 års tapp. Framtiden ser ljus ut för svenskt mode.”

 

 


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?