Annons

Avgörande nära i TV4-affären – konkurrenterna kritiska

I förra veckan slutförde EU-kommissionen ett marknadstest av Telias köp av Bonniers tv-verksamhet.

”Om köpet godkänns på de åtaganden Telia föreslagit är det anmärkningsvärt”, säger en hög företrädare för en av de konkurrenter som deltog i testet.

Telias avgående vd Johan Dennelind väntar på svar.
Telias avgående vd Johan Dennelind väntar på svar.Foto:Martina Huber, Claudio Bresciani/TT

Enligt uppgifter till Di avslutade EU-kommissionen i förra veckan ett så kallat marknadstest av Telias förvärv av Bonnier Broadcasting. Det innebär att kommissionen har erbjudit berörda marknadsaktörer – exempelvis Tele2, Nent och Telenor – att lämna synpunkter på affären och de eftergifter som Telia har erbjudit för att få igenom den.

Att marknadstestet är avslutat innebär att EU-kommissionen inom kort väntas göra ett viktigt vägval för den fortsatta processen.

Om EU-kommissionen efter det nu genomförda marknadstestet fortfarande har allvarliga tvivel kring affärens konsekvenser kommer den att skicka ett ”statement of objections” till Telia, vilket i praktiken innebär krav på ytterligare eftergifter för att godkänna affären. Ett sådant kan i sådana fall komma mycket snart, enligt bedömare som Di har talat med.

”De kommande dagarna eller veckorna är avgörande”, säger en källa med insyn i processen.

I maj i år gick Telias förvärv av Bonnier Broadcasting in i en fördjupad fas 2-prövning hos EU-kommissionen, och i samband med det pekade kommissionen på ett antal farhågor med affären. Det handlar bland annat om att Telias konkurrenter inom tv-distribution skulle kunna stängas ute från de tv-kanaler som tillhör Bonnier Broadcasting, samt att Telia skulle neka konkurrenter reklamutrymme - att Telenor inte skulle få annonsera när TV4 sänder Let's Dance, för att ta ett hypotetiskt scenario.

I ett försök att undanröja dessa farhågor har Telia erbjudit eftergifter, vilka inte är offentliga. I måndags uppgav Reuters, med hänvisning till ett ospecificerat ”EU-dokument”, att Telia bland annat försäkrat att tv-distributörer i Sverige och Finland ska få tillgång till de aktuella tv-kanalerna till skäliga villkor, samt att andra teleoperatörer ska få köpa reklamutrymme till rättvisa och skäliga villkor.

Men konkurrenterna är inte helt övertygade av Telias löften. En hög företrädare för en av de konkurrenter som deltog i marknadstestet beskriver för Di de erbjudna eftergifterna som ”väldigt luddiga” och ”helt verkningslösa eller svåra att omsätta i verkligheten”, och att man därför framfört ”starka åsikter” till kommissionen.

På Di:s fråga om konkurrenten räknar med att EU-kommissionen skickar ett ”statement of objectives” till Telia blir svaret: ”Ja, allt annat vore konstigt”.

Den formella tidsfristen för EU-kommissionens slutliga beslut om affären är satt till den 19 november i år. 

 

Innehåll från CajomAnnons

Sveriges enda pepparrotsfabrik tar sitt kulturarv på allvar

I Fjärås hittar du Sveriges enda pepparrotsfabrik – Cajom Pepparrot. Det halländska familjeföretaget grundades redan 1929 och har sedan dess försett svenskarna med den kryddiga rot som här i norr ofta kallas Nordens chili. 

– Vi missionerar gärna om pepparrotens alla fördelar, såväl som smaksättare som för sitt höga näringsinnehåll, säger Daniel Boström, vd och ägare till Cajom Pepparrot. 

Sedan starten i slutet av 1920-talet har Cajom haft pepparrot som kärna i sin verksamhet. Under sina första 30 år såldes pepparroten hel – mestadels till ICA i Solna – men i slutet av 60-talet började företaget bredda sitt erbjudande. Ännu ligger dock pepparroten Daniel Boström varmast om hjärtat. 

– Pepparrot är för Fjärås vad polkagrisen är för Gränna! Det är nämligen framför allt här, i norra Halland, som det odlas pepparrot i hela Sverige. För oss innebär det att vi har ett kulturarv att bevara, något vi tar på största allvar. Därför är det viktigt för oss att alltid erbjuda en produkt av högsta kvalitet, med tydlig skillnad i smak; man ska märka att man äter vår pepparrot.

Levererar de bästa råvarorna

Idag har Cajom ett produktutbud som utöver svenskodlad, importerad samt ekologisk färsk pepparrot bland annat inkluderar förädlade smaksättare i premiumsegmentet, såsom riven pepparrot, pepparrotsvisp, riven vitlök och riven ingefära – bolaget är till och med en av Sveriges största producenter av förädlad ingefära. Just förädling av råvaror är numera bolagets huvudsakliga affär och då Cajom har tillgång till cirka 80 procent av Sveriges totala pepparrotsskörd tillverkas en mängd andra produkter, både under eget varumärke och som tillverkningshub för andra aktörer inom svensk livsmedelsindustri.

– Vår långa tradition av att leverera de bästa råvarorna till kräsna kockar i restaurangbranschen har lärt oss att aldrig tumma på kvaliteten. Därför använder vi oss enbart av de bästa råvarorna, vilket är hemligheten bakom varför så många kunder återkopplar till oss med feedback som ”detta var den godaste och starkaste produkten jag ätit, wow”!

Väl värd att bevara

Daniel Boström betonar att driftkrafterna inom Cajom även de har starka kopplingar till bolagets anrika historia. Att ta tillvara det som jorden erbjuder, att förädla med respekt för råvaran och att inte kompromissa med kvaliteten någonstans i kedjan är för Cajom en självklarhet. 

– Detta är också bakgrunden till att vi är initiativtagare för att ansöka om att ursprungsmärka fjäråsodlad pepparrot genom EU:s förordning om skyddad ursprungsbeteckning och geografiskt skydd. Pepparroten är en otrolig smaksättare och bidrar dessutom till en hälsosam kosthållning genom välgörande innehåll såsom mer än dubbelt så mycket c-vitamin som en apelsin! Men även antioxidanter och mycket mer; den är helt enkelt väl värd att bevara, avslutar han. 

FAKTA OM CAJOM

Cajom är familjeföretaget som funnits i Fjärås sedan 1929. Cajom säljer under eget varumärke utöver färsk pepparrot (Svenskodlad, importerad alternativt ekologisk) våra förädlade smaksättare i premiumsegmentet: Riven Pepparrot, Pepparrotsvisp, Riven Ingefära & riven vitlök.

Läs mer om Cajoms produkter för restauranger och grossister här

Läs mer om Cajoms lösningar för livsindustrin här  

Hitta smarriga recepttips med pepparrot här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cajom och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera