1515

Avgörande nära i TV4-affären – konkurrenterna kritiska

I förra veckan slutförde EU-kommissionen ett marknadstest av Telias köp av Bonniers tv-verksamhet.

”Om köpet godkänns på de åtaganden Telia föreslagit är det anmärkningsvärt”, säger en hög företrädare för en av de konkurrenter som deltog i testet.

Telias avgående vd Johan Dennelind väntar på svar.
Telias avgående vd Johan Dennelind väntar på svar.Foto:Martina Huber, Claudio Bresciani/TT

Enligt uppgifter till Di avslutade EU-kommissionen i förra veckan ett så kallat marknadstest av Telias förvärv av Bonnier Broadcasting. Det innebär att kommissionen har erbjudit berörda marknadsaktörer – exempelvis Tele2, Nent och Telenor – att lämna synpunkter på affären och de eftergifter som Telia har erbjudit för att få igenom den.

Att marknadstestet är avslutat innebär att EU-kommissionen inom kort väntas göra ett viktigt vägval för den fortsatta processen.

Om EU-kommissionen efter det nu genomförda marknadstestet fortfarande har allvarliga tvivel kring affärens konsekvenser kommer den att skicka ett ”statement of objections” till Telia, vilket i praktiken innebär krav på ytterligare eftergifter för att godkänna affären. Ett sådant kan i sådana fall komma mycket snart, enligt bedömare som Di har talat med.

”De kommande dagarna eller veckorna är avgörande”, säger en källa med insyn i processen.

I maj i år gick Telias förvärv av Bonnier Broadcasting in i en fördjupad fas 2-prövning hos EU-kommissionen, och i samband med det pekade kommissionen på ett antal farhågor med affären. Det handlar bland annat om att Telias konkurrenter inom tv-distribution skulle kunna stängas ute från de tv-kanaler som tillhör Bonnier Broadcasting, samt att Telia skulle neka konkurrenter reklamutrymme - att Telenor inte skulle få annonsera när TV4 sänder Let's Dance, för att ta ett hypotetiskt scenario.

I ett försök att undanröja dessa farhågor har Telia erbjudit eftergifter, vilka inte är offentliga. I måndags uppgav Reuters, med hänvisning till ett ospecificerat ”EU-dokument”, att Telia bland annat försäkrat att tv-distributörer i Sverige och Finland ska få tillgång till de aktuella tv-kanalerna till skäliga villkor, samt att andra teleoperatörer ska få köpa reklamutrymme till rättvisa och skäliga villkor.

Men konkurrenterna är inte helt övertygade av Telias löften. En hög företrädare för en av de konkurrenter som deltog i marknadstestet beskriver för Di de erbjudna eftergifterna som ”väldigt luddiga” och ”helt verkningslösa eller svåra att omsätta i verkligheten”, och att man därför framfört ”starka åsikter” till kommissionen.

På Di:s fråga om konkurrenten räknar med att EU-kommissionen skickar ett ”statement of objectives” till Telia blir svaret: ”Ja, allt annat vore konstigt”.

Den formella tidsfristen för EU-kommissionens slutliga beslut om affären är satt till den 19 november i år. 

 

 


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?