Avgörande jobbsiffra för Yellen

En sista pusselbit återstår för att USA:s centralbankschef Janet Yellen ska höja räntan den 15 mars. Den läggs på fredagens eftermiddag. Klockan 14.30 svensk tid släpps ny jobbstatistik för USA.

USA:s centralbankschef Janet Yellen.
USA:s centralbankschef Janet Yellen.Bild:Cliff Owen/TT

I sitt tal för en vecka sedan sade Janet Yellen att Fed inför nästa räntebesked den 15 mars kommer att ”utvärdera om sysselsättning och inflation fortsätter att utvecklas i linje med förväntningarna, och om de gör det kommer en räntehöjning sannolikt vara lämplig.”

I klartext: fortsätter ekonomin att visa styrka så höjer vi räntan.

Allt fler ränteproffs räknar med att USA:s centralbank Fed fullföljer sin plan med tre räntehöjningar under 2017, med start redan den 15 mars. Det skulle innebära en rejäl acceleration jämfört med de ynka två höjningarna hittills sedan finanskrisen 2008.

Om Fed drar igång hela serien höjningar markerar det slutet på finanskrisen och en förändrad spelplan även för övriga världens centralbanker, inklusive Riksbanken.

Det enda som kan stoppa en Feds räntehöjning nästa vecka bedöms vara fredagens viktiga siffra: februari månads sysselsättningsstatistik från det amerikanska arbetsmarknadsdepartementet.

För att rubba Feds planer krävs dock en riktigt oväntad skrällsiffra som skulle peka mot abrupt inbromsning för USA-jobben i februari.

I januari var USA:s jobbtillväxt överraskande kraftig med hela 227.000 fler sysselsatta. Den siffran skulle behöva dyka under nivån 100.000 för att sätta räntehöjningen på spel.

Det konstaterar flera bedömare och pekar på att Janet Yellen återkommande hänvisat till all jobbtillväxt över 100.000 per månad som ”stark”.

Analytikerna räknar i snitt med 200.000 nya jobb i februari, inför fredagens besked. Förhandstipsen har trissats upp efter onsdagens urstarka så kallade ADP-rapport, som anses ge en föraning om den kommande officiella statistiken.

Efter onsdagen har också marknadsprissättningen stigit mot näst intill kassaskåpssäker sannolikhet för en räntehöjning från Fed nästa vecka, 88 procent, skriver SEB i ett morgonbrev.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?