Svensk turism omsatte nästan 300 miljarder kronor 2016, vilket är den högsta siffran hittills.
Drygt hälften av omsättningen kommer från svenska turister, visar rapporten ”Fakta om svensk turism” från Tillväxtverket. En gren av turismen som växer, inte minst på landsbygden, är äventyr i naturen.
”Svenskarna är väldigt hälsomedvetna och aktiva. Det gör att allt fler också väljer att göra något aktivt och äventyrligt under semestern. Bor man i en storstad så blir naturen dessutom mer eftertraktad”, säger Eva Östling, vd för branschorganisationen Visita.
Hon säger också att vi som resenärer har blivit mer benägna att ägna oss åt helt olika typer av aktiviteter när vi är lediga. Äventyr och spa. Fjällvandring och trerätters middag. Fricamping ena natten, hotellövernattning nästa.
”Svenskarna är generellt sett vana resenärer och många vill på egen hand planera sin resa så att de får ut så mycket som möjligt av den. Vi vill vi lägga pengar och tid på det som vi tycker är viktigt och mindre på det som inte är viktigt, helt enkelt. Många svenskar är till exempel väldigt intresserade av mat och då pusslar man gärna ihop resan för att kunna njuta av en riktigt bra restaurang någon gång under resan, även om det är en äventyrsresa”, säger Eva Östling.
Maria Ros Jernberg lyfter fram småföretagarna som centrala, särskilt när det gäller just äventyrs- och natur- turismen i Sverige.
”Det är alltifrån naturguider som tar med turister ut i skogen och berättar om flora och fauna till arrangerade grotturer, äventyrsparker och allt möjligt annat. Det finns så oerhört mycket att göra för den som turistar i Sverige, och särskilt på landsbygden är vi beroende av entreprenörer som startar och driver dessa verksamheter.”