Annons

Aventuras rörelseförlust ökar – intäkterna minskar

Aventura, som är en Kinafokuserad e-handels- och varumärkesaccelerator, redovisar intäkter på 17,3 miljoner kronor för det tredje kvartalet (18,9). 

Rörelseresultatet uppgick till -0,5 miljoner kronor (-0,3) medan resultatet per aktie uppgick till -0:06 kronor (0:03). 

Aventuras vd och medgrundare Gustav Åström skriver i delårsrapporten att marknadsläget påverkar bolagets intäktsflöden och att Aventura därför var tvunget att den 21 november kommunicera att bolaget inte med säkerhet kan fastslå att det finns tillräckligt med rörelsekapital för bolagets behov under de kommande tre månaderna. 

”Vi jobbar idogt med att undersöka möjligheterna till ytterligare finansiering och att minska riskexponeringen i vår affär”, skriver Gustav Åström.

Innehåll från MenigoAnnons

Menigo klimatkompenserar för allt de mäter. ”Till 2030 ska vi vara klimatneutrala”

Menigo vill göra skillnad – på riktigt. Som första restauranggrossist tar de ett helhetsgrepp kring klimatkompensation och kompenserar för allt de mäter – även det som inte syns.

Menigo är en av Sveriges mest etablerade matdistributörer och levererar mat, dryck, förbrukningsartiklar, restaurangutrustning och anknutna tjänster till privata och offentliga verksamheter. 

Företagets mål är att vara den absolut bästa och mest hållbara samarbetspartnern för restaurang, servicehandel och storkök och har länge arbetat aktivt för att minska sin klimatpåverkan. Bland annat genom att använda förnybara bränslen som HVO och effektivisera energianvändningen. 

– Utsläpp har ingen hanteringskostnad för företagen och blir därför aldrig en utgiftspost i budgeten. Genom att sätta en faktisk kostnad för det osynliga avfallet får vi ett ekonomiskt incitament och tydliggör hur mycket utsläppen kostar ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Christoffer Carlsmose, hållbarhetschef på Menigo.

Allt som mäts, som bland annat energi, fjärrvärme, tjänsteresor och distribution kompenseras för. Förra året bestämde Menigo sig för att skruva upp hållbarhetsarbetet ytterligare och tidigarelägga målet att bli klimatneutrala – från 2050 till 2030.

– Det är ett ambitiöst mål. Men vi har ett ansvar för kommande generationer att göra vårt bästa. Vi har inte tid att agera på något annat sätt.

Hållbarhetsarbetet genomsyrar alla delar i Menigos verksamhet och tillsammans med sina leverantörer vill de hitta de mest klimatsmarta lösningarna.

– Samarbete är nyckeln för att snabbt och effektivt kunna minska utsläppen i hela värdekedjan, säger Christoffer Carlsmose.

Om Menigo: 

Menigo ägs sedan 2016 av världens ledande foodservice-aktör Sysco, som har sitt huvudsäte i Houston, Texas. Kopplingen till Sysco och dess nätverk ger Menigo tillgång till gedigen erfarenhet och kunskap inom foodservice, och möjlighet att påverka den globala hållbarhetsutvecklingen. 

Läs mer på www.menigo.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Menigo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera